Het ontwikkelen en uitvoeren van de perfecte marketingstrategie voor jouw bedrijf is lastig. Wij helpen je graag een handje opweg.
Een hechte club mensen die de Tilburgse gezelligheid ademt en de ambitie heeft om altijd een stapje verder te gaan.
Search Engine Optimization (SEO) is booming. Steeds meer organisaties zien hoe belangrijk het is om gevonden te worden op Google en zoekmachine optimalisatie helpt daarbij. Maar hoe lang duurt het voordat SEO werkt? Op deze pagina geven we je een realistisch beeld over hoe lang het duurt voordat SEO resultaat boekt. Daarnaast gaan we in op de belangrijke factoren die bijdragen aan het resultaat dat SEO met zich meebrengt.
Om te kunnen inschatten wanneer SEO werkt, moet je een doel hebben. Voor veel organisaties is dat doel hoge posities in de zoekresultaten behalen. Dat is een logisch doel; 90% van de zoekers op Google kijkt namelijk niet verder dan de eerste zoekpagina wanneer hij of zij op zoek is naar een website. Een derde van deze zoekers haakt zelfs al af na het eerste zoekresultaat. Het is dus funest voor jouw vindbaarheid wanneer jouw website niet op de eerste pagina zichtbaar is. Potentiële klanten zullen dan de website van concurrentie bezoeken in plaats die van jouw organisatie.
Een doel kan ook zijn om meer (organische) bezoekers op je website te hebben. Met meer bezoekers heb je je doel behaald, maar wanneer deze bezoekers jouw product of dienst niet afnemen heb je niet zo veel aan meer organische bezoekers. Je wil daarom ook meer conversies. Door SEO op een goede manier toe te passen met nieuwe content en call to actions, draagt dit bij aan het resultaat. Een doel kan daarom ook zijn dat het aantal conversies (met x procent) toeneemt.
Het grootste misverstand van SEO is dat het meteen resultaat oplevert. Hoe graag we dit ook zouden willen, klopt dit niet. Een SEO traject is van de lange adem. Natuurlijk zijn er op korte termijn al resultaten zichtbaar, maar het echte resultaat gaat over meerdere maanden. Hieronder nemen we de tijdlijn van SEO met je door. Wat is het effect in het eerste kwartaal? Wat doet SEO na zes maanden en wat levert het na een jaar op? Die vragen gaan we beantwoorden.
In de eerste maand van SEO worden meestal de technische SEO-elementen van de website geoptimaliseerd, zoals de laadtijd van de pagina’s, het verbeteren van de URL-structuur en de meta-omschrijvingen. Het effect van deze optimalisaties kan in de eerste maand beperkt zijn, maar deze stappen leggen wel de basis voor verdere SEO-activiteiten.
In de eerste maanden van een traject wordt er ook een zoekwoordenonderzoek gemaakt. Dit is nodig om een goede SEO strategie uit te zetten. Het onderzoek geeft niet direct resultaat, maar wel indirect. Je kan hierdoor de juiste zoekwoorden kiezen voor je pagina’s. Zodat je geen pagina’s aanmaakt voor onderwerpen/zoekwoorden waar niemand op zoekt.
In de tweede en derde maand van SEO worden meestal de eerste content optimalisaties uitgevoerd, zoals het schrijven van nieuwe SEO teksten en het optimaliseren van bestaande pagina’s voor relevante zoekwoorden. Deze optimalisaties hebben over het algemeen een langere tijd nodig om effect te hebben, aangezien het enige tijd kan duren voordat de zoekmachines deze nieuwe content indexeren en de positieve effecten hiervan worden weergegeven in de zoekresultaten.
Na 3 tot 6 maanden zijn de eerste resultaten van SEO meestal zichtbaar. Dit komt doordat de uitgevoerde SEO-activiteiten zoals technische optimalisaties en content creatie in de loop van de tijd door de zoekmachines zijn geïndexeerd. Ook is er vaak al gestart met linkbuilding. Afhankelijk van het aantal en de kwaliteit van de links die zijn aangemaakt zal dit ook bijdragen aan het resultaat.
Het is belangrijk om te onthouden dat de resultaten van SEO afhankelijk zijn van vele factoren en dat deze resultaten kunnen variëren per website, branche en budget. Een definitief antwoord op deze vraag is daarom lastig. Meer daarover lees je hieronder. Het is daarom belangrijk om consistent te blijven werken aan SEO-activiteiten en de resultaten te monitoren en te optimaliseren waar nodig.
In de meeste gevallen zie je na 6 tot 12 maanden echte verbetering in je SEO-resultaten. Dit kan bijvoorbeeld worden gemeten aan de hand van een hogere positie in de zoekresultaten van zoekmachines, meer organisch verkeer naar je website, een hogere conversieratio en meer terugkerende bezoekers. SEO resultaat is daarom met recht een resultaat van de lange adem. Wij raden je daarom aan om Search Engine Optimization echt als een lang termijn investering te zien, die zich na een half jaar begint uit te betalen.
Het is echter belangrijk om te onthouden dat SEO een doorlopend proces is en dat het werk aan de optimalisatie van je website moet worden voortgezet om te blijven verbeteren en concurrerend te blijven in de zoekresultaten. Het kan ook nodig zijn om je SEO-strategie aan te passen en te veranderen naarmate de algoritmen van zoekmachines evolueren.
We zullen maar met de deur in huis vallen; SEO is geen A,B,C’tje. Zoekmachine optimalisatie is afhankelijk van meerdere factoren. De belangrijkste factoren staan hieronder opgesomd. Meer uitleg hierover je hieronder.
Wanneer al jouw concurrenten gebruik maken van een SEO traject, is het logischerwijs lastiger om hoger op de ranglijsten van zoekmachines te komen dan wanneer je lagere concurrentie hebt. Zoekwoorden met een hoog zoekvolume zijn natuurlijk aantrekkelijk. Dat betekent dat de kans groter wordt dat veel potentiële klanten op jouw website terechtkomen. Echter zit er op zoekwoorden met een hoog zoekvolume wel veel concurrentie. Het is daarom belangrijk om een zoekwoord te vinden met een hoog zoekvolume en weinig concurrentie. Dat zijn de echte goudmijnen.
SEO draait voor een groot gedeelte rondom geschreven content. Vaak krijg je de opdracht om een zoekwoord meerdere keren terug te laten keren. De kunst is dat de lezer niet doorheeft dat je een bepaald woord bijvoorbeeld dertig keer laat terugkomen. Het moet goed leesbaar zijn, terwijl je alle zoekwoorden meerdere keren laat terugkeren. Het is ook belangrijk dat je de lezer informeert. Probeer je landingspagina’s niet alleen maar voor Google leesbaar te maken. Je bezoekers willen ook wat, en terecht.
Een andere belangrijke factor van de daadkracht van jouw SEO traject is het budget dat je spendeert aan linkbuilding. Vooral als je net begint en weinig backlinks hebt of een sterke concurrentie hebt is dit heel belangrijk. Het verkrijgen van kwalitatieve externe links neemt namelijk een prijs met zich mee. Met meer budget realiseer je logischerwijs meer en kwalitatievere links. Die op hun beurt weer zorgen voor een hogere positie in de ranglijsten van zoekmachines.
Crawlen door Google is een belangrijk onderdeel van SEO. Crawlen verwijst naar het proces waarbij Google of andere zoekmachines jouw website scannen, om te begrijpen waar jouw website over gaat en hoe deze moet worden gerangschikt in zoekresultaten.
Wanneer Google een pagina van je website crawlt, analyseert het de tekstuele inhoud, de links die op de pagina staan en de structuur van de site. Op basis van deze analyse wordt jouw website geïndexeerd en gerangschikt in zoekresultaten.
De ene keer wordt een nieuwe pagina dezelfde dag nog geïndexeerd, de andere keer kan het weken duren. Om het proces te versnellen kan je een indexering aanvragen in Google Search Console, maar ook dan kan het nog even duren. Dit vertraagt ook het resultaat.
SEO is niet eenvoudig. Je moet veel stappen doorlopen om uiteindelijk een mooi SEO resultaat te behalen. SEO bevat ook nog een technische kant, die voor medewerkers zonder kennis en ervaring eigenlijk niet uit te voeren zijn. Om zeker te weten dat jouw SEO volgens plan verloopt, is het aan te raden om het uit te besteden aan een specialisten. Zij hebben alle tools, programma’s en kennis om van jouw SEO een succes te maken.
De tegenhanger van Search Engine Optimization (SEO) is Search Engine Advertising (SEA). Deze methode zorgt ervoor dat je hoog in de ranglijsten van Google staat door advertenties. Je behaalt op deze manier sneller resultaat. Je wordt, afhankelijk van het budget, meteen getoond bovenaan de ranglijst van Google. Deze methode is echter niet duurzaam. Wanneer je stopt met betalen, verdwijn je meteen uit de ranglijsten waarna je niet meer vindbaar bent.
SEO is daarentegen wel duurzaam. Het duurt wat langer voor je resultaat boekt, maar wanneer je op een hoge positie staat kun je deze vaak lang behouden zonder extra investeringen.
Wil je meer verkeer naar jouw website trekken en hoger in de zoekresultaten verschijnen? Dan is het tijd om SEO af te nemen. Met onze expertise en ervaring in het optimaliseren van websites voor zoekmachines, kunnen wij jouw online aanwezigheid aanzienlijk verbeteren en jouw bedrijf laten groeien. Neem vandaag nog contact op met 2manydots en ontdek hoe wij kunnen helpen om jouw online doelen te bereiken. Verhoog jouw zichtbaarheid en verhoog jouw succes met onze SEO-services.