Website laten maken
Overzicht
Geschreven door Gijs de Rooij, 14 maart 2024

Google SGE:
Search Generative Experience

2023 geldt als het jaar van de definitieve doorbraak van Artificial Intelligence bij het grote publiek. Bijna elk bedrijf maakt tegenwoordig gebruik van ChatGPT, Midjourney of vergelijkbare tools die ons werk makkelijker maken. Ook Google maakt steeds meer gebruik van AI en heeft in verschillende landen Google SGE uitgerold. Nog niet in Nederland, maar dat is een kwestie van tijd. Deze nieuwe update heeft gevolgen voor ons zoekgedrag en dus ook voor SEO. Maar welke gevolgen zijn dat dan? Dat leggen we je uit in dit blog.

Het is zaterdagavond en je hebt zin om een hapje buiten de deur te eten. In de zoektocht naar leuke plekjes Google je op ‘Restaurant Tilburg’. De SERP (Search Engine Results Page) toont verschillende links onder elkaar van websites of vergelijkingssites die de beste restaurants tonen. Zo kennen we Google inmiddels al meerdere decennia. Na de update van Google Search Generative Experience (SGE) zien deze search pages er heel anders uit.

Xq6v9dq1nllm84 bevych53xkfwmzuw3jjvumt sctyjimejszkm1vdcy a0k2zydczntpsmm7c7m4ecqgmanh71jwljlc3fp6nhdaawfxbkxpihrjjevi8m2dcbqkpyny7clht ld1a3qs weoly4u. Google sge: </br>search generative experience

Wil je meer weten over SEO? Dan vraag je aan Google ‘What is SEO?’. Na de update van Google SGE krijg je bovenaan de SERP nu niet meer een rij van links. In plaats daarvan wordt jouw vraag meteen beantwoord. Dit doet Google door informatie te halen uit de eerste tien zoekresultaten en deze informatie te combineren tot een duidelijk antwoord. Deze informatie komt dus uit bronnen die zich via SEO naar de eerste pagina van Google hebben gewerkt. Het kan dus nooit met zekerheid worden aangenomen dat deze door AI gegenereerde antwoorden, op waarheid berust zijn.

Het is goed mogelijk dat jouw vraag niet tot in de puntjes is beantwoord met deze nieuwe AI-tool. Daar heeft Google iets slims op bedacht. Onderaan het antwoord van Google staan verschillende knoppen. Zo kun je om een follow-up vragen of je kunt op een andere gerelateerde vraag klikken om nog meer informatie te vergaren over het onderwerp. 

Jxpiu ilin 71ywoptp18wdnl d8zsadgafie9 4o khpoygjehewytoisr 0xqu0nwv kwecp2rovza3yuti8pwsedjil usvucvxgtvtuca68a lfj p264bfklwoldmkqbvoahrohbmwiyl3hbdi. Google sge: </br>search generative experience

Gevolgen voor SEO

Steeds meer bedrijven maken gebruik van SEO om tussen die moordende concurrentie bovenaan de zoekresultaten van Google te verschijnen. Immers klikt 50% van de zoekers altijd op het eerste zoekresultaat van Google en kijkt 70% niet eens verder dan de eerste drie resultaten. Ruim 90% zegt altijd op de eerste pagina te blijven. Het is dus funest voor jouw vindbaarheid wanneer jouw website niet op de eerste pagina van Google toont. In het ideale geval sta je daarom helemaal bovenaan.

Met de nieuwe update van Google SGE is er bovenaan geen plek meer voor een websitelink. Daar vinden we namelijk het AI-gegenereerde antwoord van Google terug. Grote kans dat je aan dit antwoord genoeg hebt en dus niet meer verder kijkt op de SERP. Een daling van jouw organisch verkeer is dan ook een logisch gevolg. Volgens de kenners kan deze daling oplopen tot wel 30%. Al is het nu eigenlijk nog te vroeg om daar een serieus aantal aan te hangen. Tenslotte geldt voor jouw concurrenten een zelfde daling.

Doet SEO er na deze update dan helemaal niet meer toe? Nee, natuurlijk niet. SEO blijft een ontzettend belangrijk onderdeel om jouw zichtbaarheid te vergroten. Zoals eerder vermeld haalt Google zijn AI-gegenereerde antwoorden uit de eerste tien zoekresultaten. Daar wil je als website altijd bij horen.

Door de komst van Google SGE worden rankings wellicht wat minder belangrijk. Die zijn er namelijk niet in het ‘blok’. Wel wordt het belangrijk dat jouw merknaam of een link van jouw website in het ‘blok’ verschijnt. 

Wat kun je doen?

Google rolt Search Generatve Experience uit om het gebruiksgemak voor de zoeker te verhogen. Als ze alle beloftes kunnen nakomen, lijkt ‘s werelds grootste zoekmachine hier met deze update in te slagen. Als marketeer brengt het wel wat uitdagingen met zich mee. Maar verkijk je niet op het aantal kansen dat het biedt. Wellicht sta je niet meer trots bovenaan de zoekresultaten. Maar als Google jouw input gebruikt voor de AI-gegenereerde antwoorden, gaat de autoriteit van jouw website door het dak. 

Blijf daarom relevante en unieke content maken. Dat gaat Google vroeg of laat belonen. Houd je aan het E-E-A-T principe dat Google zo belangrijk vindt. Experience, Expertise, Authoritativeness and Trust. Dat wil zeggen dat Google het waardeert als je echt iets toevoegt met jouw content. Google is er voor haar zoekers en Google geeft haar zoekers het liefst content dat relevant is. Volledig AI-gegenereerde content past volgens Google niet bij het E-E-A-T principe.

Schrijf daarom zelf, voeg waarde toe, en geef de lezer echt wat mee met jouw content. Daarnaast is het gebruik van gestructureerde data heel erg belangrijk. Door structured data toe te voegen aan jouw pagina’s, heb jij een sleutel tot succes te pakken. Hierdoor kan content op je website gemakkelijker aan elkaar worden gekoppeld en ben je klaar voor Google’s volgende update. Meer informatie over structured data en hoe je dit toepast, lees je hier.