Gebruik Google Tag Manager voor server-side tagging

Photo Geschreven door André Gussekloo

Je bezoekersgedrag meten geeft je veel inzichten en kan een veel hoger rendement op je online inspanningen bieden. Waar we bezoekers tot voor kort met cookies in kaart brachten, worden die steeds minder effectief. De oplossing? Server-side tagging. Een nieuwe functie in Google Tag Manager (GTM) waar we ongetwijfeld nog veel van gaan horen. 

In deze blogpost leggen we je uit wat server-side tagging inhoudt. Ook spoelen we nog even terug, voor het geval je GTM nog niet gebruikt. We stellen je voor aan deze tool, laten je zien wat de voordelen van server-side tagging zijn en hoe je deze configureert.

Wat is Google Tag Manager?

Voor succesvolle digitale marketing is het essentieel dat je weet wat je bezoekers doen. Google Analytics is daar een waardevolle tool voor, maar wanneer je die niet combineert met andere tools, kun je tegen heel wat beperkingen oplopen. En daar komt Google Tag Manager (GTM) kijken. Gebruik die in combinatie met Google Analytics om bijvoorbeeld doelen op bepaalde acties door te meten.

Door tags aan je site toe te voegen, kun je jouw bezoekers tracken en een rijkdom aan extra gebruikersinformatie verzamelen. Zo zie je bijvoorbeeld waar bezoekers vandaan komen voordat ze op je site belanden, of ze formulieren invullen en tot hoe ver mensen scrollen. Ook bestaat er een integratie met Cookiebot, zodat je zeker weet dat je GDPR-proof bent.

Met al deze informatie kun je je site beter afstemmen op de behoeften en gewoonten van je bezoekers, én ervoor zorgen dat jouw calls-to-action (CTA’s) gezien worden. Daarnaast stelt deze tool je in staat om, bijvoorbeeld via Google Ads of Facebook, remarketing toe te passen.

Het prettige van Google Tag Manager is dat je geen hoogstaande technische kennis nodig hebt om deze tags te installeren. Er zijn veel templates voor populaire tags en je hoeft niet in de broncode van je site te rommelen. Zo kan iedere marketingmanager eenvoudiger tags toevoegen zonder de hulp van een programmeur. 

De voordelen van Google Tag Manager

Je kunt tags natuurlijk óók handmatig inbouwen. Maar waarom zou je het wiel opnieuw uitvinden? Google Tag Manager is een gratis tool waarmee je zelf bepaalt welke gegevens belangrijk zijn voor je marketingdoelstellingen en welke data je verzamelt. Dit zijn de belangrijkste voordelen: 

  1. Alle tags netjes bij elkaar
    In één duidelijk overzicht zie je alle tekst die je op een website gebruikt. Dat scheelt zoeken of navragen en dat is weer prettig als je bijvoorbeeld met meerdere mensen van je afdeling toegang hebt tot Google Tag Manager. Geef alleen wel duidelijke namen aan de tags en triggers, zodat iedereen begrijpt waar ze voor bedoeld zijn.
  2.  
  3. Volledige controle
    Je hebt geen programmeerkennis meer nodig om een stukje websitecode te wijzigen. Nadat een programmeur de algemene GTM-tags op jullie site heeft geplaatst, kun je zelf tags plaatsen en verwijderen. Op die manier heb je volledige controle over wat je meet, zonder van anderen afhankelijk te zijn. Zo kun je snel schakelen en nog effectiever jullie online groei sturen.
  4.  
  5. De broncode blijft onbeschadigd
    Een verkeerde aanpassing aan de broncode kan je hele site doen crashen. Gelukkig is dat niet mogelijk met Google Tag Manager, want deze tool maakt maar één aanpassing aan je website. Je plaatst eenmalig een zogeheten container tags, waar je wel even een programmeur voor in de arm moet nemen, die je vervolgens vanuit Google Tag Manager aanstuurt. Zo voorkom je dat de site trager wordt en tegelijkertijd blijft de broncode overzichtelijk voor je webdesigner.

Trend in 2022: server-side tagging

Third-party cookies zijn niet langer cool. Privacy-wetgeving en browser-filters zorgen ervoor dat dit soort cookies nauwelijks meer werken. Dat betekent dat remarketing op basis van deze cookies niet meer effectief is. 

Google biedt met zijn Tag Manager daarom nu server-side clients aan. Hierbij worden tracking-signalen niet langer vanuit de browser, maar via de server naar de eindbestemming verstuurd. Afgezien van bruikbaardere statistieken, levert dit ook betere prestaties en een betere beveiliging van gebruikersdata op. 

Heb je nog geen server-side tagging ingesteld, dan is de drempel van 2022 een goed moment om die te configureren. Dat doe je door een server container te creëren en een GCP tagging server te selecteren (kosten: € 30–50 per maand). Deze koppel je vervolgens aan een subdomein van het domein waarop je wilt meten.

Laat 2manydots dit voor jullie beheren

Gebruikersdata zien en analyseren is fantastisch. Maar als je agenda vol staat met andere taken en verantwoordelijkheden, kun je je niet de luxe permitteren om veel tijd aan Google Analytics en Google Tag Manager te schenken. Gelukkig kan 2manydots je hierbij helpen. Wij configureren Google Tag Manager dusdanig, dat je server-side het bezoekersgedrag trackt dat relevant voor jullie is.

Uiteraard kun je zelf tags toevoegen, wijzigen of verwijderen. Of laat dat door ons doen. Hoe dan ook, wij zijn een aanvulling op jullie marketingteam. Dankzij onze periodieke verslagen en analyses zie je precies wat goed gaat en waar het beter kan. 

Blogs
Conversie-optimalisatie in 2022: leg hier de focus op
Blogs
SEO: de trends voor 2022
WhatsApp