Conversie-optimalisatie in 2022: leg hier de focus op

Photo Geschreven door André Gussekloo

Voor een website met veel verkeer kan elke procentpunt een enorm verschil maken. En dat is conversie-optimalisatie: een numbers’ game waarin de kleinste winsten tellen. Je moet hier vrijwel constant mee bezig zijn, want de concurrent zit ook niet stil. 

Elk jaar zijn er wel nieuwe thema’s op het gebied van conversie-optimalisatie. Vaak hebben die te maken met nieuwe technologie of met Google-updates. Maar grote gebeurtenissen als een pandemie kunnen natuurlijk ook van invloed zijn. Laten we eens kijken wat de verwachte aandachtspunten voor het nieuwe jaar, 2022, zijn en wat je kunt doen om je conversie te optimaliseren.

User experience (UX)

Allereerst wil je de klantervaring zo goed mogelijk maken. Want als de user experience (UX) niet goed is, valt er weinig te optimaliseren. Zet daarom de bezoeker centraal. Voer A/B-tests uit, creëer polls en bestudeer heatmaps om te zien waar jouw bezoekers het beste op reageren. Blijf testen, want wat in 2022 werkt, hoeft niet per se in 2025 nog succesvol te zijn. Dat geldt al helemáál wanneer je doelgroep verandert.

Trouwens, niet alleen bezoekers zijn geholpen met een overzichtelijke, goed ontworpen site. Ook Google geeft ‘punten’ voor UX. De zoekmachinegigant neemt (wat zij noemen) de Page Experience mee in de rankingfactoren. Zo moeten pagina’s mobielvriendelijk zijn, is een SSL-certificaat een must en zijn pop-ups uit den boze.

Snel, sneller, snelst

De laadsnelheid en de latency moeten zo laag mogelijk zijn. Bezoekers zijn over het algemeen ongeduldig en klikken weg als een pagina te traag laadt. Een recent onderzoek van Akamai en Soasta drukte dit uit in cijfers. Zo zou een vertraging van 0,1 seconde in laadtijd de conversie tot maar liefst 7% doen dalen. Een hele seconde oponthoud kan een daling in conversie van wel 22% opleveren. Twee seconden komt neer op maximaal 36,5%.

Andere bevindingen van dit onderzoek zijn dat op computers de pagina’s die in 1,8 seconden laden, de hoogste conversie (12,8%) behalen. Op mobiel is dat 2,7 seconden (3,3% conversie).

Je kunt je website-snelheid testen met Google’s tool PageSpeed Insights. Behalve een site-score met allerlei indicatoren, krijg je aanbevelingen over de belangrijkste punten die je kunt aanpakken.

Social proof gegenereerd door klanten

Hoe hard je ook je best doet om benefits aan te stippen, om wederkerigheid te creëren en je autoriteit aan te tonen, er is een overtuigings- of beïnvloedingstechniek die in dit tijdperk beter werkt dan welke andere dan ook: social proof

Want wie ziet dat andere klanten gebruikers zijn met jouw diensten of producten, is eerder geneigd om de knoop door te hakken. Vooral als het échte beoordelingen betreft. 

Je doet er daarom goed aan om, behalve een Trustpilot- of Kiyoh-score, afzonderlijke reviews uit te lichten. Wat ook kan, is tweets of Instagram-posts plaatsen die positief over jullie bedrijf praten. Met dit soort user-generated content (UGC) straal je authenticiteit uit en kom je betrouwbaar over.

Mobile-first

Deze ontwikkeling speelt al enkele jaren, maar zet door in 2022: websites bouwen met een focus op mobiele gebruikers. Afhankelijk van de sector waarin je actief bent en je doelgroep, zul je zien dat zo’n 50-80% van je bezoekers je website vanaf een mobiel apparaat oproept.

Kleinere schermen en de (vaak) tragere mobiele verbindingen vragen om een responsive website zonder toeters en bellen. Zo’n site past zich automatisch de indeling en de lettergrootte aan wanneer iemand hem vanaf een smartphone of tablet laadt. Pas lazy loading toe om te voorkomen dat een lange pagina in zijn geheel wordt geladen. 

Om een zo prettige mogelijke mobiele gebruikservaring te bieden, wil je het gebruik van pop-ups vermijden. Sterker nog: de Page Experience-update van Google, waar we het eerder over hadden, bestraft je voor het gebruik van pop-ups. 

Blogs
Gebruik Google Tag Manager voor server-side tagging
Blogs
SEO: de trends voor 2022
WhatsApp