Wat zijn jullie marketingdoelstellingen voor de tweede helft van 2021?

Photo Geschreven door André Gussekloo

Het is juli en dat betekent dat we in de tweede helft van 2021 zijn beland. We leven in bewogen tijden, maar gelukkig lijkt de beweging positiever: steeds meer mensen zijn gevaccineerd tegen Covid-19, landen openen hun grenzen en mondkapjes zie je nauwelijks meer. Het economisch optimisme is groot, dus de vraag is wat dat betekent voor jouw marketingdoelstellingen. Moet je die aanscherpen of zelfs compleet opnieuw schrijven?

De economie groeit weer

In het tweede kwartaal van 2021 is de Nederlandse economie harder gegroeid dan verwacht. Het bruto binnenlands product (bbp) is 3,1 procent gegroeid ten opzichte van de periode tussen januari en maart. En die groei kwam vooral voor rekening van de huishoudens. 

De productie steeg met 18 procent ten opzichte van een jaar eerder. Daarnaast nam de krapte op de arbeidsmarkt toe. Allemaal duidelijke signalen dat de economie in de lift zit. Misschien merk je het al bij jullie: het is drukker of er is meer omzet. De kans is groot dat we die stijgende lijn rustig door kunnen trekken. 

Hoe stoom je jouw marketingafdeling klaar voor de tweede helft van 2021? Met de onderstaande tips en trends leg je een goede basis voor je marketingstrategie.

Houd rekening met bijzondere data

Prinsjesdag, Dierendag, Sinterklaas, Kerst, Oud & Nieuw: er zijn zoveel data die de gemoederen bezighouden, dat het goed is om daar een overzicht van te maken. Op deze data wil je het even rustiger aan doen, of juist extra uitpakken. Ook sommige themadagen kunnen interessant zijn om met marketingacties op in te haken. Noteer alle interessante data in een marketingkalender.

Je hoeft trouwens niet alleen vooruit te kijken. Ook op actuele of recent gebeurtenissen kun je soms ludiek inhaken en zo de aandacht én sympathie van je doelgroep winnen. Zulke guerrilla-marketing werkt trouwens niet altijd even goed bij elk merk; overweeg kritisch je ideeën en vraag feedback aan mensen uit je omgeving.

Ontdek wat goed heeft gewerkt

De zomer, een rustigere tijd voor veel ondernemers, is een goed moment om eerdere marketinginspanningen onder de loep te nemen. Brachten ze het rendement waar je op gerekend had? Als je de cijfers van de afgelopen zes maanden met eerdere jaren vergelijkt, krijg je een goed idee van de cijfers aan het einde van het jaar. 

Als je deze cijfers op een rij hebt, zie je wat wel en wat niet heeft gewerkt. Je ontdekt bijvoorbeeld op welke social media je de hoogste conversie behaalt, welke content op jullie website populair is en welke van jullie nieuwsbrieven de hoogste open rate had. Met die informatie kun je de marketingplannen voor de rest van het jaar aanscherpen.

Mobile first

Een trend die maar door blijft zetten is die van het mobiel internetten. Ons datagebruik blijft stijgen omdat we steeds meer dingen met onze smartphone doen. Google hecht ook toenemende waarde aan de mobiele toegankelijkheid van websites. De Page Experience-update, die deze zomer door Google wordt toegepast, is daar het bewijs van.

Als jullie website nog niet optimaal is of aan een update toe is, is dit het moment om toe te slaan. Een mobile first-website is klantvriendelijk en scoort beter in de zoekmachines. Met ons stappenplan voor een nieuwe website heb je een leidraad waarmee je niets aan het toeval overlaat.

Vind jullie purpose

De pandemie was een mooie kans voor organisaties om een steentje bij te dragen. Dat ze dat deden, was niet eens zo vreemd: bedrijven willen dat het goed gaat met hun omgeving. Het is de plek waar zij en hun werknemers wonen, waar hun kinderen naar school gaan en waar ze hun vrije tijd doorbrengen.

Het is al een tijdje een trend bij bedrijven: uitdragen waar ze voor staan. Op zoek naar hun purpose schenken ze een deel van hun winst aan goede doelen of steken ze zelf de armen uit de mouwen. Bij 2manydots ondersteunen wij bijvoorbeeld diverse lokale initiatieven.

Nieuw is de trend om niet naar een neutrale impact te streven, bijvoorbeeld door de CO2-uitstoot te compenseren, maar om voor een positieve impact te gaan. Organisaties worden zich steeds bewuster van hun maatschappelijke waarde en hoe die uitdagingen op het gebied van milieu, gezondheid, economie en tolerantie kunnen aanpakken. 

Welgemeende bezorgdheid, zonder eigenbelang, is iets dat indruk op (potentiële) klanten maakt. Zo snijdt het mes dus aan twee kanten. Dus wat is jullie purpose? En hoe kunnen jullie helpen de wereld een betere plek te maken? Het is nooit te laat om hier in je marketingdoelstellingen ruimte voor te maken.

Zoek de persoonlijke verbinding met jullie doelgroep

Of de insteek van jullie aanbod nu B2B of B2C is, je doelgroep bestaat uiteindelijk altijd uit mensen. En mensen nemen veel beslissingen intuïtief en op gevoel. Je wilt daarom de verbinding met je doelgroep zoeken, op persoonlijk vlak. Geef ze een kijkje bij jullie in de keuken, laat hen kennismaken met jou en je collega’s. Ook al zitten er beeldschermen tussen jullie en de klanten in, ze bouwen zo toch een band met je op.

Marketingdoelstellingen aanpassen

Je marketingdoelstellingen voor 2021 heb je rond de jaarwisseling opgesteld. Het coronavirus sloeg toen nog flink om zich heen. Vrijwel alle landen hadden een quarantaine ingesteld voor binnenkomende vliegreizigers. Op korte termijn was de toekomst onzeker en dat weerspiegelt zich ongetwijfeld in je marketingplan. 

Het is nog niet te laat om de marketingdoelstellingen voor 2021 te wijzigen. Bedenk waar je de focus de laatste kwartalen naar wilt verschuiven en wat dat voor jullie tijdsinvestering en marketingbudget betekent.

Photo
André Gussekloo Content marketeer
Blogs
WordPress koppelingen: wij ontwikkelen ze regelmatig
Blogs
SEO-teksten: eerst schrijven en dan optimaliseren, of toch andersom?
WhatsApp