Google Page Experience-update: wat mogen we verwachten?

Photo Geschreven door André Gussekloo

Google is de meest gebruikte zoekmachine ter wereld. Op desktop zoekt zo’n 89% van de internetgebruikers met Google. Op mobiel is dat maar liefst 98%. Als je een website hebt, is het dan ook logisch dat je goed wilt ranken in Google.

Dat ranken is een aparte tak van sport: search engine optimization (SEO) oftewel zoekmachineoptimalisatie is een serieus beroep en er bestaan zelfs complete bureaus voor. Ook bij 2manydots hebben we professionals die zich vrijwel helemaal toeleggen op SEO. Eén van de redenen hiervoor is het feit dat Google steeds het zoekalgoritme aanpast.

Zo’n Google-update brengt SEO-professionals en website-eigenaren altijd in rep en roer. Plotseling werken oude foefjes niet meer. Ook als je zónder trucs hoge rankings scoorde, kan die oude werkwijze ineens bestraft worden. Allemaal in de naam van een betere zoekervaring voor internetgebruikers. 

Wat is Page Experience?

De nieuwste Google-update zaait nog net geen paniek, maar brengt genoeg werk met zich mee mee voor webbouwers en SEO-specialisten. Deze aanpassing aan het algoritme wordt tussen juni en augustus 2021 uitgerold en focust zich op de zogeheten page experience. Daarom noemen we dit ook wel een Page Experience-update.

Page Experience zou je kunnen zien als een score voor de gebruiksvriendelijkheid van webpagina’s. Als website-eigenaar krijg je die score niet te zien, maar je weet wel naar welke factoren Google kijkt bij de beoordeling. Wat deze update voor jullie betekent en welke actie je dient te ondernemen, lees je in deze blogpost.

Wat houdt de Google Page Experience-update in?

Met de Google Page Experience update wil Google jou als gebruiker een zo positief mogelijke ervaring geven. Deze update betekent dat Google nu ook naar de gebruikservaring van een pagina gaat kijken. Pagina’s met een uitstekende gebruikerservaring krijgen in sommige gevallen een hogere ranking of worden in de zoekresultaten uitgelicht. Momenteel test Google verschillende manieren waarop het gebruikers attendeert op een prettige gebruikerservaring. 

Let op: in een artikel over de Google Page Experience update ontkomen we niet aan technische termen. We doen, zoals altijd, ons best om de drempel zo laag mogelijk te houden. Mocht je vragen hebben of verheldering willen, neem dan gerust contact met een webbouwer op. (Toevallig zijn wij zo’n partij.)

Naar welke factoren gaat Google kijken?

Voor het ranken van websites gebruikt Google honderden factoren. Naar vele hiervan is het gissen, maar we wisten al wel dat Google o.a. laadsnelheid, mobielvriendelijkheid en geïnstalleerde SSL-certificaten eist. Ook moest in elk geval een deel van de content above the fold zichtbaar zijn, en niet verstopt achter bijvoorbeeld een pop-up. 

Daar komen nu de Core Web Vitals bij. En deze verzameling ranking factoren bij elkaar noemt Google page experience signals. Concreet gaat het bij de Page Experience update om deze serie ‘signalen’.

Core Web Vitals

De zogeheten Core Web Vitals maken uit van een groter geheel van Web Vitals. Het gaat hierbij om technische prestaties die de gebruikservaring beïnvloeden. De Core Web Vitals bestaan in eerste instantie uit drie onderdelen:

  1. Largest Contentful Paint (LCP): hoe lang het duurt voordat de eerste echt bruikbare content geladen is. Google geeft hiervoor een drempelwaarde van 2,5 seconden aan. Tot die tijdsduur scoort je webpagina prima. Duurt het langer dan 4 seconden, dan zit je in de gevarenzone.
     
  2. First Input Delay (FID): hoe lang het duurt voordat de browser reageert op een actie die een bezoeker onderneemt, zoals het klikken op een link of een knop. Je moet hierbij streven naar een reactietijd van minder dan 100 ms. Zit de FID op een pagina boven de 300 ms, dan zal Google dat bestraffen.
     
  3. Cumulative Layout Shift (CLS): verschuivingen van de content op je pagina, die een actie moeilijker maken of kan leiden tot een ongewenst resultaat. In online magazines en kranten zie je vaak dat advertenties of sliders moeten worden geladen. De reactieknop verschuift hierdoor steeds verder naar beneden. Hiervoor heeft Google waarden op tot 0,1 (goed) en 0,25 (matig). Hoe Google deze indeling verschuivingen precies meetbaar maakt, is een technisch verhaal

Mobielvriendelijkheid

Een webpagina is mobielvriendelijk als de tekst goed te lezen is en links niet te dicht bij elkaar staan. Als je WordPress gebruikt, is een responsive theme een must: die past alle elementen op een pagina aan de grootte van het scherm aan. 

Veilig browsen

Google kijkt uiteraard ook naar de veiligheid van een webpagina. Als er malware wordt gedetecteerd, er misleidende pagina’s of automatische downloads zijn, valt de pagina door de mand. Voor een eerlijke organisatie als die van jullie is deze rankingfactor niet van belang.

SSL-certificaat

Het is al enkele jaren bekend, en met deze Page Experience update hamert Google er nogmaals op: websites moeten van een SSL-certificaat worden voorzien. Zo kunnen pagina’s via een veilige HTTPS-verbinding worden geladen. 

Pop-ups

Eigenlijk heeft Google het hier over een hele categorie: die van de interstitials. Een goed woord hebben we hier niet voor in het Nederlands, maar het gaat om banners en pop-ups die tussen de Google-vermelding (het zoekresultaat) en de daadwerkelijke content in zit. Met andere woorden: iets dat je weg moet klikken of je tot scrollen verplicht, voordat je bij de gezochte informatie terechtkomt. 

Dit blijkt vooral op smartphones een probleem. Een pop-up ‘gijzelt’ al gauw de hele schermruimte en advertenties voor app-downloads bedekken de content soms. Irritant voor bezoekers, dus wat ons betreft prima dat Google hier minpunten voor geeft.

Welke acties je kunt ondernemen

Om de pagina-ervaring op je website te verbeteren, zul je deze allereerst moeten meten. Daarvoor gebruik je Google Search Console. Waarschijnlijk heb je die al eerder geconfigureerd. Door aan de linkerkant te klikken op ‘Site-vitaliteit’ of ‘Core Web Vitals’ kun je zien hoe jullie site er voor staat, zowel voor mobiele als desktop-gebruikers.

Je ziet hoeveel pagina’s een goede score hebben (in het groen) en op welke vlakken pagina’s verbeteringen nodig hebben (oranje gemarkeerd). Zijn er rood gekleurde items, dan verdienen deze onmiddellijke aandacht. 

Om te zien wat er verbeterd kan worden aan een specifieke pagina, laat je die URL analyseren in Google PageSpeed Insights. Het is verstandig om allereerst voor de mobiele weergave verbeteringen door te voeren. Die hebben immers de grootste impact op de page experience van je bezoekers. Geef daarbij de prioriteit aan pagina’s waar op dit moment veel verkeer binnenkomt; je checkt dat in Google Analytics.

Roep technische hulp in

Het gaat meestal om technische wijzigingen. Zo kun je lazy loading toepassen, waardoor afbeeldingen pas worden geladen als de gebruiker er heen scrollt. Ook kan het zijn dat je op serverniveau zaken moet veranderen: de caching inschakelen of upgraden naar een VPS. 

Willen jullie zo goed mogelijk gevonden blijven worden, maar komen daar technische aanpassingen bij kijken? Laat die het liefst over aan de professionals, zodat je er zeker van bent dat dit goed gebeurt. De WordPress-specialisten van 2manydots kunnen duurzame wijzigingen doorvoeren waarmee jullie site de Google-rankings behoudt of zelfs verbetert.

Hoe belangrijk is de Google Page Experience-update?

Google geeft toe dat het de prioriteit blijft om de beste informatie aan zijn bezoekers te bieden. “Een geweldige gebruikerservaring wordt niet ineens belangrijker dan goede informatie. Maar in gevallen waarin er veel pagina’s zijn met een vergelijkbare relevantie, kan de pagina-ervaring de doorslag geven en voor een hogere ranking zorgen.”

Concluderend kunnen we stellen dat het goed is om hier even aandacht aan te besteden. Doe in elk geval de tests in de eerder genoemde tools, zodat je een beeld krijgt van jullie gebruikerservaring. Daarna kun je besluiten of je actie wilt ondernemen.

Schakel WordPress-specialisten in

Veel van de bovenstaande zaken kun je eenvoudig voorkomen als je weet waar je mee bezig bent. Uiteraard kun je dit ook uitbesteden aan WordPress-experts zoals die van 2manydots. Samen houden we ongenode gasten buiten.

internet marketing bureau

Photo
André Gussekloo Content marketeer
Blogs
WordPress koppelingen: wij ontwikkelen ze regelmatig
Blogs
SEO-teksten: eerst schrijven en dan optimaliseren, of toch andersom?
WhatsApp