Het ontwikkelen en uitvoeren van de perfecte marketingstrategie voor jouw bedrijf is lastig. Wij helpen je graag een handje opweg.
Een hechte club mensen die de Tilburgse gezelligheid ademt en de ambitie heeft om altijd een stapje verder te gaan.
Of je nu een overheidsinstantie of een bedrijf vertegenwoordigt, je succes staat of valt met je medewerkers. Maar hoe trek je de beste combinatie van talent en ervaring aan? En, net zo belangrijk, hoe voorkom je dat de concurrentie jouw huidige medewerkers wegkaapt?
De kracht van jouw bedrijf schuilt in jouw personeel. De ervaring en de unieke talenten van jouw medewerkers creëren een chemie die op den duur veel oplevert. Personeel dat tevreden is, toont zich loyaal en is het perfecte uithangbord voor jouw bedrijf. De productie gaat erdoor omhoog en je bent er beter mee bestand tegen de concurrentie.
Het probleem is alleen dat de tijden veranderd zijn. Personeel blijft niet meer decennialang bij dezelfde werkgever, maar staat open voor kansen bij andere bedrijven. Het is normaal geworden dat iemand iedere vijf jaar de overstap naar een nieuwe werkgever maakt.
In tijden van economische voorspoed concurreren bedrijven met elkaar door gunstige arbeidsvoorwaarden te bieden. Die concurrentieslag op het gebied van recruitment maakt het voor jou dus moeilijker om personeel aan te trekken. Gelukkig bestaat er een oplossing waarmee bedrijven zoals de jouwe de ideale kandidaten kunnen verleiden.
Employer branding is erop gericht om onweerstaanbaar te worden voor (potentiële) medewerkers. Het is de verzamelnaam van acties die ertoe leiden dat je de juiste kandidaten aantrekt en medewerkers behoudt.
Employer branding is méér dan alleen een werken bij-site bouwen of actief zijn op social media. Het begint met het neerzetten van een authentiek verhaal: wat maakt jou als werkgever zo bijzonder? Op basis van je doel, ambitie en budget kies je vervolgens de beste middelen om deze boodschap uit te dragen.
Je bedrijfsdoelstellingen halen is lastig wanneer je bedrijf een groot verloop kent. Daarnaast betekent de krapte op de arbeidsmarkt dat je extra je best moet doen om de juiste kandidaten te vinden. Dat je moet investeren in je medewerkers is een gegeven, maar zou het niet mooi zijn als je veel meer uit die investering kon halen?
Employer branding biedt uitkomst door jouw bedrijf als onweerstaanbaar te positioneren. Nadat je een uniek verhaal creëert, kies je één of meerdere manieren om dat verhaal te vertellen. Je houdt daarbij natuurlijk óók rekening met de kenmerken en gewoonten van jouw doelgroep. Daarnaast is Google for Jobs geïntroduceerd in Nederland, waardoor gebruikers op een andere manier zoeken naar vacatures. Enkele manieren om jouw employer brand tot uiting te brengen zijn:
De beste medewerkers behouden én binnenhalen vraagt om een doordacht plan met een strakke uitvoering.
Kandidaten die niet volledig aan je functie-eisen voldoen vragen om een langere inwerkperiode, extra cursussen en een dosis geduld. En dan nóg bestaat het risico dat ze niet het gewenste niveau behalen.
De beste medewerkers behouden én binnenhalen vraagt om een doordacht plan met een strakke uitvoering. Een strategie waarmee een stabiele stroom van de juiste kandidaten ontstaat. De resultaten hiervan mag je gerust meetellen in de kosten/baten-berekening van jouw online inspanningen. Denk bijvoorbeeld eens aan de volgende KPI’s:
Willen jullie als bedrijf aantrekkelijker worden voor kandidaten én voor jullie huidige medewerkers, dan kun je niet om employer branding heen. Maar hoe pak je dat nou aan? Waar begin je en welke stappen dien je te zetten? Met onze handige checklist recruitment zie je direct waar je aan moet denken.
Meer leren over recruitment en employer branding? Lees dan de recruitment whitepaper.