Website laten maken
Overzicht
Geschreven door Gijs de Rooij, 30 april 2024

Recruitment website tips [+checklist]

Er woedt een oorlog op de arbeidsmarkt. Een war for talent die het lastig maakt voor de gemiddelde organisatie om goed personeel aan te trekken. Tenzij die organisatie succesvol recruitment website toepast. In deze blog leer je wat er komt kijken bij een sterke recruitment website. Je hebt hiermee een gedetailleerd stappenplan in handen waarmee je jouw organisatie neerzet als een onweerstaanbare directe werkgever. Niet voor zomaar werkzoekenden, maar voor jouw ideale medewerkers. We noemen deze vorm van marketing ook wel employer branding.

Bepaal de doelen van je recruitment website

Bij employer branding denken we al gauw aan één doel: de allerbeste medewerkers aantrekken en behouden. Natuurlijk wil elk bedrijf dat, maar zo’n doel is niet goed meetbaar. Daarom is het beter om in te zoomen en kleinere doelstellingen uit te kiezen. Dit zijn enkele voorbeelden van doelen (KPI’s) die interessant zijn om te meten.

  • Aantal potentiële kandidaten bereikt
  • Aantal sollicitaties ontvangen
  • Aantal sollicitatiegesprekken gestart
  • Aantal arbeidscontracten getekend
Recruitment website

Tips van 2manydots

Ontdek waarom medewerkers graag voor je werken

Weet je waarom jouw huidige medewerkers voor jouw organisatie hebben gekozen? Weet je waarom ze blijven? Is het voor jou duidelijk wat mensen het meest aantrekkelijk aan jou als werkgever vinden?

Op deze vragen moet je het antwoord weten als je een succesvolle recruitment website-strategie wilt opstellen. De antwoorden op deze vragen vormen samen je waardepropositie: een verzameling waarden waarmee je jouw ideale kandidaten aantrekt.

Hiervoor heb je de input van je huidige werknemers nodig. Organiseer bijvoorbeeld een workshop waarin je een dwarsdoorsnede van je organisatie vraagt om jullie waarden op te sommen. Een online vragenlijst aan alle medewerkers sturen kan natuurlijk ook. Dit zou het begin moeten zijn van een nieuwe traditie: een jaarlijks onderzoek.

Ken de zwakke punten van jouw bedrijf

Je zal het in deze whitepaper vaker lezen: we zijn op zoek naar een authentieke boodschap. In geen enkel bedrijf is het alleen maar rozengeur en maneschijn, al is het alleen maar omdat er dingen in onze persoonlijke levens gebeuren die ons op de werkplek beïnvloeden. Maar dat is niets om je voor te schamen.

Uit je medewerkersonderzoek komen ongetwijfeld al enkele van die minpunten naar boven. Ook de exit- gesprekken met vertrekkende werknemers vormen een waardevolle bron van informatie.

In jouw boodschap naar kandidaten toe mag je het daarom best over je minder sterke kanten hebben, zolang je er maar een positieve draai aan geeft. Dus heeft je kantoor geen inspirerend uitzicht, vertel het gerust. Maar vertel ook dat je kantoortuin het ware zen-gevoel oproept.

Met eerlijkheid trek je de best passende kandidaten aan: werknemers die een echte ‘klik’ voelen met je organisatie. Mensen die aan de ene kant begrijpen dat perfectie niet bestaat, maar tegelijkertijd zien dat jullie drive voortdurend zorgt voor verbeteringen.

Ken de arbeidsvoorwaarden bij je concurrenten

Employer branding is in feite een marketing-oefening. En net als bij elke marketing-strategie hoort bij recruitment websites ook een marktonderzoek. Niet alleen wil je weten hoe jouw zittende werknemers over je denken, ook is het belangrijk om te zien wat jouw concurrenten doen. 

Welke arbeidsvoorwaarden bieden bedrijven in dezelfde branche? Welke verantwoordelijkheden krijgen medewerkers in functie die vergelijkbaar zijn met jullie openstaande vacatures? Welke  beoordelingen geven (al dan niet anonieme) oud-werknemers aan deze bedrijven?

In de vacatures van concurrenten ontdek je al snel in welke mate deze bedrijven employer branding hebben toegepast, maar ook uit de sollicitatiegesprekken met ‘overstappers’ leer je veel. In sommige gevallen vind je ook op social media informatie over de sfeer en de arbeidsvoorwaarden.

Onderneem actie om het werkcomfort- en plezier te verhogen

Wanneer je eenmaal jullie zwakkere punten kent, dien je hier werk van te maken. Medewerkers waarderen het enorm wanneer je niet alleen om commentaar en suggesties vraagt, maar ook actie onderneemt om hun werk aangenamer te maken. Jouw inspanningen geven het signaal af dat je geeft om jouw werknemers, dat je hen waardeert en dat je er alles aan wilt doen om hen ‘aan boord’ te houden.

Dus investeer in comfortabele werkplekken, in originele activiteiten, biedt leuke incentives en ga met je medewerkers in gesprek om te weten wat er speelt. Want employer branding is pas écht effectief als je van binnenuit te werk gaat. Pas als je medewerkers tevreden zijn, kun je werken aan een sterke boodschap naar de arbeidsmarkt.

Vertel een verhaal waar je medewerkers zich mee identificeren

Bij employer branding hoort een breed gedragen, kenmerkend verhaal (corporate story). Een verhaal dat duidelijk maakt waar jij als organisatie voor staat en welke richting je kiest. In een goed doordacht verhaal verwoord je de bestaansreden van je organisatie en vertel je wat jullie uniek maakt ten opzichte van andere organisaties. Hier zijn goede redenen voor.

  • Voor potentiële medewerkers kan het verhaal een bron van informatie zijn, maar ook een ‘klik’ genereren waardoor ze zich aangespoord voelen om een sollicitatie in te zenden.
  • Voor je huidige medewerkers kan het verhaal ervoor zorgen dat zij zich verbonden voelen met elkaar en jouw organisatie. Het geeft richting in hun werk.
  • Ook vertrekkende medewerkers moeten zich kunnen vinden in jouw verhaal, zodat ze ook na beëindiging van hun contract ambassadeur blijven.
  • Voor opdrachtgevers werkt de corporate story overtuigend. Je doelgroep begrijpt waar je voor staat. Door in te haken op emoties, creëer je de basis voor een langdurige relatie.

Een goed verhaal begint met de WHY: waarom zou ik bij jullie willen werken? Het verhaal geeft antwoord op de vraag ‘waarom kiest mijn doelgroep voor ons als werkgever?’ Hiermee wek je de interesse van jouw lezers en nodig je hen uit om vervolgens over jouw WHAT en HOW te lezen. Trouwens, dat lezen is geen verplichting. Je zal  jouw verhaal op schrift willen hebben, maar je kan dit natuurlijk ondersteunen met een animatie -of voorlezen in- een videoboodschap voor de wat meer visueel of auditief ingestelde bezoekers.

Bepaal met je medewerkers welke waarden je uitdraagt

Uit de gesprekken met jouw medewerkers en het verhaal van je organisatie destilleer je vervolgens jullie normen en waarden. Wat is de sociale lijm die jullie aan elkaar bindt? Om te komen tot jullie unieke mix van waarden, kun je de volgende vragen stellen ter inspiratie:

  • Waarvoor staat mijn organisatie?
  • Wat maakt onze medewerkers trots?
  • Is alles wat we doen in lijn met wat we zeggen?
  • Welke waarden en normen willen we uitdragen?
  • Wat zijn de drijfveren van onze medewerkers?

De enige organisatie zal zich bijvoorbeeld willen profileren als ‘innovatief en technologisch’, terwijl een ander bedrijf zich wil neerzetten als ‘een kleine informele organisatie met korte communicatielijnen’. In het geval van relatief nieuwe, snelgroeiende bedrijven komen vaak waarden naar boven als ondernemerschap, flexibiliteit, probleemoplossend werken, open communicatie, trots en betrokkenheid. Belangrijk is in elk geval dat jouw medewerkers zich kunnen vinden in de identiteit.

Pas je werken-bij site aan

Eén van de taken van jouw waardepropositie is de verbinding zoeken met kandidaten. Je wilt die ideale werknemers raken met een verhaal waar zij in willen figureren. Met de juiste communicatie- en aanwervingsstrategie trek je mensen aan die passen bij je organisatie. Dat heeft dan weer een directe invloed op de werksfeer en de omzetgroei.

Eén manier om de waarden van jouw bedrijf uit te dragen is door enthousiaste verhalen te delen van jouw medewerkers. Is er bijvoorbeeld een extrovert persoon in het personeelsbestand met een mooie anekdote? Of iemand die een bijzondere hobby combineert met werken voor jouw organisatie? Iemand die prijzen heeft gewonnen?

Kijk eens hoe General Electric met een eigen Youtube-kanaal zijn waarden communiceert. Uit het wat nuchterder Nederland komt de videocampagne van Boskalis. En dat een campagne best humor mag bevatten, bewijst het Israëlische bedrijf Sodastream.

Stel medewerkers profielen op

Je weet nu duidelijk wie je bent en waarvoor je staat. Ook weet je welke waarden je wilt communiceren naar potentiële werknemers. Maar jouw boodschap is pas echt effectief als je jouw doelgroep goed afbakent. Dat doe je met behulp van medewerkersprofielen.

Wellicht ken je ze al uit de marketingwereld: de persona’s die ideale klanten vertegenwoordigen. We gaan nu hetzelfde doen voor de werknemers die je wilt aantrekken. Je wilt daarbij zo gedetailleerd mogelijk zijn. Verzin een naam voor elk medewerkersprofiel, zet er leeftijd en functie bij, zijn of haar werkhistorie, vaardigheden, gewenste salaris, carrièredoelen, motivaties en ga zo maar door.

Wanneer je deze medewerkersprofielen hebt gemaakt, weet je precies tot wie je jouw communicatie-uitingen moet richten. Jouw vacatures zullen niet langer een schot hagel zijn waarbij je lang bezig bent om het kaf van het koren te scheiden. In plaats daarvan ga je aan targeted recruiting doen. En dat hoeft niet eens minder sollicitanten op te leveren, al zullen ze wél veel relevanter voor je zijn.

Ontdek waar potentiële kandidaten actief zijn

Deze stap hoort eigenlijk bij het opstellen van de medewerkersprofielen, maar hij is zo belangrijk dat we hem apart aanstippen. Je wilt precies weten hoe jouw ideale medewerkers naar werk zoeken (als ze überhaupt op zoek zijn). Lezen ze vakbladen of gebruiken ze vacaturebanken? Zetten ze social media in of zoeken ze vooral binnen hun persoonlijke en professionele netwerk? Bezoeken ze banenbeurzen?

Hoe dan ook, je wilt vooral origineel zijn. Er is creativiteit voor nodig om eruit te springen en je te onderscheiden op de arbeidsmarkt. Jouw manier van communiceren moet aankomen bij de juiste doelgroep; net als bij marketing is dit een creatieve discipline.

Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om argeloze professionals te targeten tijdens hun rit van of naar het werk of in hun vrije tijd. Indien het relevant voor jouw medewerkersprofiel is, kun je zelfs kandidaten bij de lokale sportschool zoeken, zoals je in het onderstaande voorbeeld ziet.

Stel een budget vast voor recruitment

Een succesvolle online recruitment-campagne kent doorgaans een lagere investering per geworven kandidaat dan andere, traditionele vormen van recruitment. Je hebt namelijk de keuze uit vele manieren waarop jouw boodschap je doelgroep kan bereiken. Deze kunnen we onderbrengen in drie hoofdcategorieën:

  • Paid media zijn alle publicaties waarvoor je betaalt, zoals advertenties op Google, social media en vacaturebanken. Maar denk ook aan advertorials in tijdschriften en billboards.
  • Owned media zijn jouw eigen communicatiekanalen, zoals je website, jouw Youtube-kanaal, jouw Twitter-account of een banner op de gevel van je gebouw.
  • Earned media zijn publicaties door derden waarvoor je niet hebt betaald en waar je weinig controle over hebt: commentaar op social media, testimonials, beoordelingen of persartikelen. 

Idealiter combineer je deze drie categorieën, met een nadruk op de owned media. Daarmee heb je namelijk de mogelijkheid om een eerlijk beeld achter de schermen te geven. Zo laat je kandidaten zien hoe het er op de werkplek aan toe gaat. En als je interessante, opvallende eigen content creëert, is de kans ook groter dat externe partijen over jou gaan schrijven.

Een budget voor advertenties op vacaturesites had je wellicht al, maar streef ernaar om dit budget uit te breiden. Zo heb je ruimte om eigen blogposts te boosten op Facebook, om een evenement te organiseren voor de pers of om uit te pakken met een schermvullende advertentie op een branche- gerelateerde website.

Plan jouw content voor maximale zichtbaarheid

Je weet waar je doelgroep actief is en hoeveel budget je tot je beschikking hebt. Dan is het nu tijd om een plan van aanval op te stellen. Met een goed overzicht is jouw kans van slagen stukken groter dan wanneer je ad hoc content pusht. Maak daarom een contentkalender waarmee je zaken plant als social media-posts, blogposts, persberichten, vacature-plaatsingen, enzovoort.

Zet in de contentkalender ook wie deze content produceert en plaatst. Zo versterk je het teamgevoel en werk je samen toe naar de gestelde doelen. Gebruik kleur om de verschillende typen content van elkaar te onderscheiden en wissel de contenttypen met elkaar af. Het idee hiervan is dat je geen overkill op één kanaal produceert, terwijl je de andere kanalen verwaarloost. Ben telkens weer origineel!

Je wil ook tijd reserveren voor niet-geplande content. Denk hierbij aan reacties op social media. Als je reacties krijgt op posts, of als je wordt getagd in een tweet, ga dan zeker de dialoog aan om verbinding te creëren. Want stel je voor wat een afknapper het voor een werkzoekende is als deze geen antwoord op zijn of haar vraag krijgt.

Meet de resultaten en stuur regelmatig bij

Bij elk goed marketingplan hoort testen, meten en evalueren. Het is namelijk onmogelijk dat je direct maximaal resultaat behaalt; er valt altijd nog ergens iets te optimaliseren.

  • Op de content die je via je recruitment website deelt kun je A/B tests toepassen. Zo zie je welke versie van een vacaturetekst of blogpost de hoogste conversie oplevert, afhankelijk van de conversiedoelen die je hebt gesteld. Zo sturen deze tests jou in de goede richting.
  • Bij content in de social media, en daartoe rekenen we Linkedin, zie je hoeveel likes, shares en reacties jouw posts opleveren. Door verschillende soorten posts te delen, krijg je al gauw een idee van wat succes garandeert. Varieer ook de dagen en tijdstippen waarop je content deelt.
  • Vergeet niet je medewerkers te betrekken bij jullie nieuwe aanpak. Wat vinden zij van het online imago? Voelen ze zich meer geroepen om posts of vacatures te delen? Wat kan er nóg beter?
  • En wat gebeurt er intern? Ziekteverzuim, personeelsverloop, aanwezigheid op team- evenementen: al deze zaken geven een indicatie van hoe goed jouw employer brand het doet.

Stukje bij beetje wordt jullie employer brand op deze manier ijzersterk. Maar waak ervoor om achterover te leunen: de arbeidsmarkt is constant in beweging en de manieren waarop kandidaten werk zoeken veranderen ook. Om de concurrentie voor te blijven, is het belangrijk om te blijven optimaliseren.

Recruitment websites van 2manydots

In de afgelopen jaren hebben we bij 2manydots met trots verschillende recruitment websites ontwikkeld en geoptimaliseerd voor top opdrachtgevers. Bekijk onze cases en ontdek hoe wij hebben bijgedragen aan het succes van onze klanten in het aantrekken van talent en het optimaliseren van hun wervingsprocessen.

Recruitment koppeling maken?

Op zoek naar een recruitment koppeling die naadloos integreert met jouw WordPress website? Bij 2manydots bieden we verschillende koppelingen aan om jouw recruitmentproces te optimaliseren. Van plugins voor platforms zoals Recruitee, Hireserve, Bullhorn, Carerix en HRoffice tot op maat gemaakte API-integraties. Ontdek hoe wij jou kunnen helpen bij het vereenvoudigen van jouw wervingsactiviteiten. Bekijk onze koppelingen voor meer informatie:

De mogelijkheden bespreken?

Laat 2manydots jouw werken bij website ontwikkelen! Bij 2manydots zijn we gespecialiseerd in het ontwikkelen van werken bij websites die gekwalificeerde kandidaten aantrekken. Met onze expertise kunnen we een centrale website creëren die het wervingsproces stroomlijnt en conversie maximaliseert. Neem vandaag nog contact op om de mogelijkheden te bespreken!