Waarom duplicate content schadelijk voor je rankings is

Photo Geschreven door André Gussekloo

In de wereld van zoekmachineoptimalisatie (SEO) wordt altijd huiverig gedaan over duplicate content. En terecht, want identieke teksten kunnen schadelijk zijn voor je rankings. Maar niet altijd heb je de originaliteit van je content zelf in de hand. Iemand anders kan jouw teksten immers klakkeloos kopiëren. 

In deze blogpost bekijken we wat duplicate content is, welk risico je ermee loopt en hoe je het voorkomt. En voor als je, ondanks je eigen inspanning, zelf slachtoffer wordt van duplicate content, geven we je tips waarmee je deze dubbele content kunt elimineren.

Wat is duplicate content? 

Duplicate content noemen we ook weleens dubbele content: het zijn (vooral) teksten die op meer dan één webpagina voorkomen. Een klassiek voorbeeld is externe duplicate content: op een pagina van jouw site komt dan dezelfde content voor als op een pagina van een andere website.

Maar dubbel voorkomende teksten binnen jouw eigen website kunnen door Google ook als duplicate content worden aangemerkt. Dit noemen we dan interne duplicate content.

Vanaf hoeveel opeenvolgende woorden of zinnen de je risico loopt op duplicate content, is Google niet duidelijk. Volgens de zoekmachine gaat het om “aanzienlijke blokken content” of “grotendeels dezelfde inhoud”. 

SEO-specialisten zijn het onderling oneens over de hoeveelheid content die identiek moet zijn voordat het als duplicate content wordt aangemerkt. Om op safe te spelen, doe je er goed aan om zowel titels als meta descriptions en zowel afbeeldingen als content zo origineel mogelijk te maken.

Waarom wil je duplicate content voorkomen?

Google wil het internet overzichtelijk maken, waarbij informatie makkelijk vindbaar is. En omdat een gebruiker er weinig aan heeft om twee pagina’s met dezelfde content onder elkaar in de zoekresultaten te zien, zal Google een keuze moeten maken: één van de pagina’s behoudt de ranking, terwijl de andere stukken lager verschijnt.

Als jouw site een lagere PageRank heeft (Google’s trademarked term voor autoriteit) dan die van je concurrent, is de kans groot dat je een duikeling in de rankings maakt. Daarom wil je in elk geval zélf voorkomen dat je dubbele content publiceert. 

Als het voor Google duidelijk is dat iemand duplicate content publiceert met het doel om hogere rankings te scoren en hun bezoekers te bedriegen, kan een site volledig uit de zoekmachine worden verwijderd. Met andere woorden: een complete Google ban.

Hoe check je jouw site op duplicate content?

Je weet nu wat duplicate content is en waarom je het wilt vermijden. Misschien doe je dat zelfs al sinds de begindagen van je website. Maar hoe weet je zeker dat niemand jou heeft gekopieerd? Of dat één van je medewerkers toch niet helemaal origineel te werk is gegaan? Met de tool Copyscape check je gratis welke webpagina’s overeenkomen met de URL die je opgeeft. Klik door naar de zoekresultaten om de zinnen te zien die identiek zijn; ze worden met rood gemarkeerd.

Vooral voor sites die veel content produceren is het handig om twee of drie keer per jaar zo’n Copyscape-check te doen. Zo spoor je duplicate content tijdig op, voordat je er grote gevolgen van ondervindt.

5 tips voor het bestrijden van duplicate content

Dubbele content is een echte no-no in de SEO-wereld. Maar dat wist je ongetwijfeld al. Toch kan er ongemerkt dubbele content in je website sluipen. En omdat voorkomen beter is dan genezen, bekijken we hier wat je kunt doen om een Google slap –een tik op je digitale vingers– te verhinderen.

Kopieer teksten nooit

Het is zo verleidelijk: teksten letterlijk overnemen waarvan je denkt dat die toch niet online staan, of ooit online komen te staan. Maar tenzij je ze zelf hebt geschreven, kun je dit risico niet nemen. Kopieer extern aangeleverde teksten dus niet, maar herschrijf ze in je eigen woorden. En publiceer ze daarna maar op één pagina.

Iets wat goed is om te weten, is dat tekst in PDF-documenten óók door Google wordt gezien. Zodra dat document online staat, is hij indexeerbaar en kan er duplicate content optreden als je content uit een PDF hebt overgenomen. 

Elke tekst moet uniek zijn

Iedere tekst op je site moet uniek zijn. Dus ook al geef je informatie over soortgelijke diensten of producten, elke pagina moet originele content bevatten. Toegegeven, het kan soms wat vermoeiend zijn om steeds een originele tekst over een soortgelijk onderwerp te schrijven – vooral als je dit een dag lang doet. 

Ook al heb je geen webshop, het is goed om als voorbeeld een online winkel te nemen. Stel je een audiowinkel voor die luidsprekers in drie kleuren verkoopt. Deze webwinkel zal dan een keuze moeten maken: één pagina voor alle kleuren maken, of voor elke kleur speaker een aparte pagina met een unieke tekst maken. Een tekst die wezenlijk verschilt van de tekst over een andere kleur, dus.

Versterk je autoriteit

Ook al doe je er alles aan om zelf geen content te dupliceren, het kan toch gebeuren dat een andere website jullie teksten steelt. Om het nog erger te maken, kan Google jullie vervolgens ‘bestraffen’ met een lagere ranking dan de site die jullie content had gekopieerd.

Voorkom dat zoveel mogelijk door jullie autoriteit te vergroten. Hoe je dat doet? Door ijzersterke content te creëren, met interne links om het de lezer makkelijk te maken en externe links naar andere kwaliteitsbronnen. Ga actief achter binnenkomende links aan door middel van linkbuilding en promoot je eigen content via social media. 

Gebruik de canonical-tag

Het kan gebeuren dat een stuk informatie op jullie site onder twee of meer categorieën valt. Een zalencentrum kan bijvoorbeeld een vestiging onder locaties hebben staan maar ook onder thema’s, om een voorbeeld te noemen. Elk met een eigen URL, maar met identieke content. 

Dit is geen ramp, zolang je maar de canonical-tag gebruikt. Deze voeg je toe aan pagina’s met duplicate content. Met deze canonical-tag laat je Google weten op welke pagina de originele tekst staat. Die voorkeur pagina noemen we in SEO-jargon de canonical URL. Heb je meerdere domeinen, dan kun je met deze tag ongestraft dubbele content gebruiken.

Stel redirects in

Als je een nieuwe site-structuur gaat gebruiken, kan het zijn dat de content meeverhuist. De oude pagina’s ranken nog steeds in Google, maar je wilt eigenlijk dat bezoekers op de pagina uit de nieuwe structuur terechtkomen. Hiervoor kun je een 301-redirect op de ongewenste pagina instellen. Daarmee worden bezoekers die op die pagina komen, automatisch doorgestuurd naar de nieuwe pagina. Het duurt dan niet lang voordat Google jouw signaal begrijpt en de nieuwe pagina gaat ranken.

Duplicate content van de concurrent offline halen

Heeft iemand anders jouw content gekopieerd? Of je eronder lijdt of niet, het blijft plagiaat en dat is strafbaar. De vraag is alleen of je het de moeite en de kosten van een slepende rechtszaak waard vindt. Hoe dan ook is de eerste stap contact opnemen met de concurrent om deze van jouw ontdekking op de hoogte te stellen. Geef aan dat de content zonder toestemming is overgenomen en dat je deze binnen bijvoorbeeld 72 uur verwijderd wilt zien. Zo niet, dan zul je juridische stappen nemen. In veel gevallen zal deze dreiging het gewenste effect hebben.

Je kan natuurlijk ook altijd vragen om een bronvermelding met een doorlink naar jouw website. Dan heb je meteen weer een backlink gescoord!

Photo
André Gussekloo Content marketeer
Blogs
WordPress-support voor Internet Explorer 11 vervalt
Blogs
Overheid waarschuwt ook niet-vitale bedrijven: ‘websites niet veilig genoeg’
WhatsApp