Waarom een support-website en online vindbaarheid hand in hand gaan

Het onderhouden van een website is veel werk. Zeker bij een informatieve of ondersteunende website is het updaten en bijhouden van alle content op de site overweldigend. Toch is het slim om jouw (potentiële) klanten te voorzien van een support-website. Dit heeft namelijk grote, positieve gevolgen voor jouw online vindbaarheid.

Wat is een support website?

Een support-website staat in het teken van ondersteuning voor de klant. Een gebruiker kan dus zelf online zaken regelen, informatie vergaren of antwoorden krijgen op vragen. Een support-site wordt bijvoorbeeld ingericht met een klantportaal waar gebruikers in kunnen loggen. Ook heeft een support-website een kennisbank met uitgebreide antwoorden en praktische tips, of een Frequently Asked Questions (FAQ) met korte antwoorden op veelgestelde vragen. Daarnaast is het vaak mogelijk om contact op te nemen met het bedrijf, bijvoorbeeld door middel van een contactformulier of chat.Een support-website heeft vele voordelen, zowel voor de organisatie als de gebruiker. Eén van de voordelen is dat de online vindbaarheid van de website erdoor verbetert.

Wat is online vindbaarheid?

Met online vindbaarheid bedoelen we Search Engine Optimization (SEO). Dit is het verbeteren van jullie ranking in zoekmachines als Google. Hierbij gaat het erom dat je op de juiste zoektermen gevonden wordt. Google bepaalt jullie website-ranking in aan de hand van allerlei verschillende factoren, bijvoorbeeld:

  • Maken jullie regelmatig nieuwe content voor de website?
  • Is de geschreven content op jullie webpagina’s van hoge kwaliteit?
  • Is alle content relevant en uniek?
  • Maken jullie gebruik van interne en externe links?
  • Heb je een duidelijke sitestructuur?
  • Is jullie website beschikbaar op verschillende apparaten?
  • Is de laadsnelheid van jullie website goed?
  • In hoeverre houden jullie rekening met een positieve gebruikerservaring?

Dit betekent dus dat jullie de rankings niet zomaar kunnen verbeteren: alle bovenstaande onderdelen samen zorgen voor een positief effect op jullie Google rankings.

Het verband tussen support en SEO

Een support-website bestaat vaak uit een kennisbank en een helpdesk. Zo kunnen gebruikers zelf op zoek naar het antwoord op hun vraag, maar wanneer ze er niet uitkomen is er een mogelijkheid om contact op te nemen. Een support-website draait dus om self-service. Daarom is het van belang dat de kennisbank altijd up-to-date is, zodat de bezoeker zichzelf zo goed mogelijk kan helpen. 

Doordat een support-website veel content bevat, heeft het positieve gevolgen voor jullie vindbaarheid in zoekmachines (SEO). Idealiter gaan jullie zó te werk:

  • Jullie vullen de kennisbank regelmatig aan met nieuwe, relevante informatie voor de gebruiker;
  • De artikelen in de kennisbank zijn van hoge kwaliteit en leggen stapsgewijs uit hoe een gebruiker zelf het probleem oplost;
  • De content in de kennisbank is relevant voor de gebruiker omdat dit overeenkomt met veelgestelde vragen en antwoorden;
  • De kennisbank is gestructureerd in categorieën, wat de sitestructuur ten goede komt;
  • Artikelen die over hetzelfde onderwerp gaan, worden door middel van interne links aan elkaar gekoppeld;
  • Door het aanbieden van een helpdesk waarbij een gebruiker op verschillende manieren contact op kan nemen, wordt de gebruikerservaring bevorderd.

Bovenstaande punten geven aan waarom het inrichten van een support-website voordelig is voor jouw online vindbaarheid. Samen zorgt de hoeveelheid gestructureerde content op de lange termijn voor een hogere ranking in zoekmachines.

De beste SEO-plugin

We begrijpen dat het volgen van de SEO-regels soms lastig zijn bij het schrijven van een landingspagina of blog. Er zijn daarom verschillende tools die je helpen bij het optimaliseren van je vindbaarheid. Onze favoriete tool voor WordPress-websites is de Yoast SEO-plugin. Deze plugin geeft per pagina SEO-verbeterpunten aan op basis van het focuszoekwoord dat je invult. Dit helpt je om meer houvast te hebben op de content. 

Zo helpt deze plugin je ook met het vullen van de preview die gebruikers in Google te zien krijgen. Je vult de SEO-titel en de meta-omschrijving in. Vervolgens zie je meteen in de plugin hoe jullie webpagina er in de Google uit komt te zien. Daarnaast biedt de Yoast-plugin nog veel meer opties om jullie vindbaarheid in de zoekmachines te verbeteren.

Jullie WordPress website uitbreiden met een SEO-plugin? Wij zijn er om je te helpen. Of check alvast hoe goed jullie website scoort op gebruikerservaring door onderstaande checklist te downloaden. Meer leren over online marketing? Bekijk ons kenniscentrum.

help klanten online door middel van een support website of self-service portaal
Blog
Ga voor een dynamische WordPress-website met de ACF plug-in
Blog
Digitale toegankelijkheid voor meertalige websites