Wat kost een nieuwe WordPress-website? Vergelijk offertes

Photo Geschreven door Sanne Jorna

Jullie willen een nieuwe, professionele website laten bouwen. Daar komen een hoop lastige keuzes bij kijken. Bedenk wat belangrijk is in de nieuwe website, welke uitstraling het moet krijgen en wat het budget is. Daarnaast moeten jullie op zoek naar een partner die past binnen het eisen- en wensenlijstje. Website kosten kunnen erg variëren vanwege de complexiteit van het project. Uiteindelijk moet een investering zich terugverdienen in een goedwerkende, converterende website. In deze blog geven we daarom tips hoe je het beste verschillende offertes kunt vergelijken, zodat jullie niet voor financiële verrassingen komen te staan.

Het laten bouwen van een nieuwe website is een grote investering. Jullie willen een website waar de organisatie jaren mee vooruit kan en meegroeit met de ambities. Daarnaast is transparantie bij zo’n groot project van belang. Daarom ga je niet met de eerste de beste partner in zee: het is handig om offertes te vergelijken. Maar hoe moet dat? De eerste stap is om duidelijk te krijgen wat jullie willen in een nieuwe website.

Standaard versus maatwerk

Een website kan zo uitgebreid en complex gemaakt worden als nodig. Het ligt er maar net aan waar jullie als organisatie naar op zoek zijn. Voor kleine bedrijven kan een standaard (WordPress-)thema misschien al genoeg zijn. Maar (middel)grote bedrijven en organisaties, voor wie internet direct of indirect een belangrijke rol vervult, zijn vaak beter af met een maatwerkoplossing. Met maatwerk stemmen we bijvoorbeeld het design en de layout af op de doelgroep. Dit heeft positieve gevolgen voor de conversieratio. Verschillende maatwerkoplossingen zorgen dan voor, bijvoorbeeld, een hogere omzet of meer sollicitanten.

Wil je een kwalitatieve en veilige website, dan hebben jullie een team van strategen, ontwerpers en developers nodig. De partnerkeuze is daarin belangrijk. Maatwerk zorgt voor een site die precies doet wat jullie willen, eruit ziet zoals jullie willen, snel is en aan strenge eisen voldoet. Zo zijn er bijvoorbeeld allerlei koppelingen op maat te maken. Maar ook de normen van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) kunnen we compleet in acht nemen in een maatwerk design. 

Website kosten zijn afhankelijk van wensen

Wanneer jullie een nieuwe maatwerk (WordPress-)website willen laten bouwen, is de prijs dus geheel afhankelijk van het wensenlijstje. Zoals eerder besproken, zit er een groot prijs- en kwaliteitsverschil tussen standaard en maatwerk websites. De website kosten lopen op naarmate het project complexer wordt. Daarnaast kan een offerte per bedrijf erg verschillen. Wij benaderen de prijsopbouw van een maatwerk website door middel van drie onderdelen. 

1. Design

Een belangrijk onderdeel van de prijsopbouw is het design van de website. Hoe uitgebreider en complexer de website, hoe meer verschillende templates er nodig zijn. Dit betekent dat de prijs hoger uitvalt wanneer we meer templates ontwikkelen en gebruiken. Elk template heeft zijn eigen doel en design. In de designfase zijn daarnaast feedbackrondes en discussies nodig, om tot het beste resultaat te komen. Samengevat is het aantal benodigde templates essentieel voor de prijsopbouw.

2. User Experience (UX)

Dit is een essentieel onderdeel van het webdesign proces. Bij UX design houden we rekening met de verwachtingen en wensen van gebruikers. Jullie moeten dus weten wie de doelgroep is. Zo moet de nieuwe website de juiste informatie bevatten die de doelgroep zoekt. Daarnaast wil je dat gebruikers specifieke acties uitvoeren op de site. UX design is erop gericht om de emoties en handelingen van de websitebezoekers samen te laten komen met de functionaliteiten van de website. Zijn jullie van plan om te kiezen voor mobile first webdesign, dan moet er rekening gehouden worden met hogere kosten. Zo’n design vergt namelijk meer werk en dus tijd, meer feedbackrondes en extra testmomenten.

3. Development

De functionaliteiten die de website moet bevatten, heeft invloed op de prijsopbouw. Veel van deze functionaliteiten zijn standaard beschikbaar binnen WordPress. Echter, als jullie veel plug-ins moeten gebruiken om de gehele website te laten werken, is het verstandiger om voor maatwerk functionaliteiten te kiezen. Het stapelen van plug-ins zorgt namelijk voor fouten in de website. Jullie moeten daarom de juiste balans vinden tussen het sneller ontwikkelen van de website (met behulp van standaard beschikbare functionaliteiten) en maatwerk oplossingen. Bedenk welke functionaliteiten voor jou noodzakelijk of belangrijk zijn. Hebben jullie bijvoorbeeld een specifiek softwaresysteem nodig zoals Recruitee of Salesforce, dan is maatwerk de afweging waard. Vraag advies in hoeverre een standaard oplossing voldoet en laat het opnemen in de offerte. 

Vergelijk offertes

Wanneer de wensenlijst vorm begint te krijgen, kunnen jullie in gesprek gaan met potentiële partners om tot een offerte te komen. Jullie gaan merken dat de offertes van de bureaus van elkaar verschillen. Het is dan ook lastig om deze te vergelijken. Belangrijk is dus om niet alleen te bedenken wat belangrijk is in een website, maar ook in een partner. Een aantal tips voor het vergelijken van offertes:

1. Bespreek aanbiedingen met overige aanbieders

Bespreek de aanbiedingen die jullie hebben ontvangen met de overige aanbieders. Wees transparant en laat de aanbieder uitleggen waarom de offerte anders is dan de anderen. Zo krijgen jullie duidelijkheid en kunnen betere afwegingen worden gemaakt.

2. Kies de partner die past bij het bedrijf en de ambities

Zoek een internetmarketingbureau dat past bij het bedrijf en de ambities. Het uurtarief van een bureau zegt vaak weinig. Willen jullie een website laten bouwen op basis van de beste nacalculatie, dan is het logisch dat uurtarief belangrijk is. Echter, in de praktijk werken de meesten met een offerte en vaste prijs voor het complete project. Baseer de keuze voor de juiste partner daarom op basis van de expertise en klik. Heeft het bedrijf voldoende slagkracht en tijd om jullie organisatie te laten groeien? Focus op kennis en service van het bedrijf. De prijs zegt niet altijd alles. 

3. Schrijf een website briefing

We begrijpen dat jullie soms door de bomen het bos niet meer zien. Het is daarom goed om alle gedachten te structureren. Schrijf alles op wat jullie belangrijk vinden. Dit doe je door middel van het schrijven van een website briefing. Een briefing is een document dat een opdrachtgever opstelt om een internetbureau de juiste context en input te bieden. Het bevat informatie over de organisatie van de opdrachtgever, hoe dit project tot stand is gekomen, welke doelstellingen de opdrachtgever heeft, wat het beschikbare budget is en aan welke eisen het bureau idealiter voldoet. Het stelt de opdrachtnemer in staat om in de huid van de opdrachtgever te kruipen en actief mee te denken. Dit levert een realistischer beeld op van de website kosten. Download hier een gratis website briefing template

Website kosten: de Belastingdienst betaalt mee

Een nieuwe website kost geld, maar wij kijken liever naar wat het oplevert. Het is een investering die je onder de streep juist geld moet opleveren. De Belastingdienst is het gelukkig met ons eens. Daarom kun je in aanmerking komen voor een investeringsaftrek van 28% die je bij je jaarlijkse winstaangifte verrekent. 

Je betaalt dankzij je nieuwe website dus minder belasting. Hoe hoger de investering, des te groter je belastingvoordeel. Het is dus de moeite waard om dit uit te zoeken en, bijvoorbeeld, de nieuwe website op een moment van hoge(re) inkomsten te plannen. Jullie accountant kan hier meer over vertellen.

Download de whitepaper over website kosten
Photo
Sanne Jorna Content marketeer
Blogs
Google Page Experience-update: wat mogen we verwachten?
Blogs
WordPress geschikt voor overheidswebsites
WhatsApp