Wat marketing kan doen tijdens en ná de coronacrisis

De coronacrisis heeft de wereld in zijn greep. Wat eerst een ver-van-ons-bed-show leek in het relatief onbekende Wuhan, is nu de dagelijkse realiteit in Nederland en de rest van de wereld. Ongeacht onze leeftijd of gezondheid moeten we zoveel mogelijk thuisblijven om deze pandemie uit te zitten.

Iedereen wordt hierdoor geraakt – dus ook organisaties. Wat kunnen jullie –en dan specifiek als markertingafdeling– doen in deze periode? Hoe houd je perspectief en voorkom je dat je reactief in de waan van de dag werkt? Hoe kunnen jullie je tijd en budget betekenisvol inzetten om met zo min mogelijk kleerscheuren, of zelfs sterker dan tevoren, uit de crisis te komen? Welke van de onderstaande maatregelen heb jij genomen en kun je nog nemen?

Korte samenvatting van dit artikel

Geen tijd voor 1.500 woorden? Hieronder de essentie per alinea:

  • Houd rekening met dalende of uitgestelde orders van klanten.
  • Een crisis biedt ook kansen. Er ontstaan ongebruikelijke partnerships en bedrijven die flexibel zijn kunnen zelfs floreren.
  • Communiceer aan klanten wat jouw organisatie doet in deze crisistijd en straal daarbij rust uit.
  • Check hoe jullie website er technisch voor staat en profiteer door jullie SEO-inspanningen nieuw leven in te blazen.
  • Doe aan branding; online adverteren is nu stukken goedkoper en geeft je een voorsprong op concurrenten wanneer we weer uit deze crisis stappen.
  • Voer een content audit uit met als doel om jullie content on-topic en actueel te houden.

Gratis handige resources downloaden

Een crisis biedt ook kansen

Ook ondernemers zijn zoekende in een noodsituatie. Net als anderen proberen zij om te gaan met de situatie. Helaas leidt dat ook tot het annuleren van orders, een vacaturestop, een behoudende koers of snijden in het marketingbudget. Als marketeers betreuren wij dat laatste, want marketing is juist één van de weinige tools waarmee je in een crisisperiode succes kan creëren.

“Never let a crisis go to waste,” zei Winston Churchill hierover. Een crisis doorleven is de beste manier om er mee te leren omgaan. Maar welke kansen liggen er nu precies voor bedrijven die het hoofd koel houden?

Er zijn ook bedrijven die juist floreren tijdens een crisis. Hetzij omdat ze in een behoefte-industrie opereren, hetzij omdat ze zich snel aanpassen aan de nieuwe realiteit. In veel gevallen is het internet daarbij een onmisbare schakel.

Adverteren, in welk medium dan ook, is nu merkbaar goedkoper geworden. Zo’n 50% van de adverteerders heeft hun campagnes gepauzeerd en de tarieven voor adverteren op Facebook zijn flink gedaald. Dat wil zeggen dat bedrijven die niet op marketing bezuinigen, nu veel méér uit hun mediabudget kunnen halen – tot wel het dubbele. Als marketingprofessional dien je vooral nú te vechten voor je marketingbudget.

Bedrijven hebben nu óók de kans om hun menselijke kant te laten zien en te tonen dat ze begaan zijn met de situatie. Supermarkten schenken producten aan voedselbanken, ondernemingen schenken mondkapjes en handschoenen aan ziekenhuizen en allerlei bedrijven hebben geld toegezegd voor de ontwikkeling van een coronavaccin.

Tot slot biedt het feit dat iedereen thuiszit ook kansen. Er wordt meer online besteld en mensen hebben nu meer tijd om blogposts of whitepapers te lezen of video’s te kijken.

Wat marketeers kunnen doen tijdens coronacrisis

De kans is groot dat jouw organisatie géén hogere omzet draait tijdens de coronacrisis. Veel ondernemingen houden de hand op de knip en dat heeft een domino-effect.

Als Marketeer voel jij je natuurlijk verantwoordelijk voor lijfsbehoud en verstandige inzet van middelen. Dus waar kun je het beste je aandacht en budget naar verleggen? De onderstaande taken en tactieken blijken goede investeringen te zijn in tijden van crisis.

Wees creatief

Tijdens een crisis wordt creativiteit beloond. Door flexibel te zijn en onorthodoxe beslissingen te nemen, kun je een bedreiging tot een kans ombuigen. Besteed ook aandacht aan de samenwerkingsovereenkomsten die je met andere bedrijven hebt. Welke maatregelen nemen zij? Hoe kunnen jullie elkaar helpen?

Dit is bijvoorbeeld hét moment voor restaurants om zich te focussen op thuisbezorging en voor kledingbedrijven om mondkapjes te gaan maken. Veiligheid, hygiëne en gezondheid zijn nu top-of-mind bij consumenten en bedrijven. Geld besparen of verdienen worden binnen enkele maanden, als de recessie toeslaat, belangrijke topics voor iedereen. Welke kansen zien jullie op dat gebied?

Blijf communiceren via telefoon, videocall, e-mail, nieuwsbrieven en social media

Meer dan ooit is een goede communicatie met klanten, leveranciers, opdrachtgevers en andere partners belangrijk. Ook zij zitten in deze onzekere tijd immers met vragen en twijfels. Schakel de telefooncentrale door naar de telefoons van je thuiswerkende personeel, zit bovenop de mailbox en benut je social media-kanalen.

Straal in je communicatie rust en kalmte naar mensen uit. Meerdere van onze opdrachtgevers kozen er bijvoorbeeld voor om pop-ups en overlays op hun website te zetten met (een link naar) meer informatie over de impact van Covid-19 op hun bedrijfsvoering.

Straal in je communicatie rust en kalmte naar mensen uit.

Voer een nulmeting uit

Gebruik deze uitzonderlijke periode om eens een kritische blik op je online gereedschappen te werpen. Net zoals dat je de efficiëntie van je logistics en je administratie onder de loep neemt, kun je nu aandacht besteden aan de verkoper die 365 dagen en 24 uur per dag voor je werkt: je website.

Om je een handje te helpen, hebben wij samen met onze partners in performance marketing en SEO de meest succesvolle campagnes uit 2018 en 2019 onder de loep genomen. Gecombineerd met feedback van opdrachtgevers ontwikkelden wij drie quickscans voor organisaties zoals die van jullie. Deze scans bieden op laagdrempelige wijze inzicht en stellen jullie in staat om data-gedreven beslissingen te maken.

  • SEO-Quickscan
    De SEO-Quickscan biedt inzicht in de vindbaarheid van jullie website. Deze Quickscan zoomt in op concurrenten, diensten c.q. thema's die betrekking hebben op jullie dienstverlening en zoekwoorden waarop jullie graag gevonden willen worden.
  • SEA-Quickscan
    De SEA-Quickscan biedt inzicht in jullie advertentiekansen. Deze quickscan neemt jullie gewenste uitkomst, analyseert de haalbaarheid van die uitkomst en onthult welke methoden er zijn om die gewenste uitkomst te bereiken.
  • Website-Quickscan
    De Website-Quickscan biedt inzicht in verbeterkansen qua website-techniek. Deze quickscan zoomt in op de basisprincipes van toegankelijkheid, snelheid en off-page SEO in combinatie met onze best practices om je leadgeneratie te optimaliseren.

Adverteren tijdens de coronacrisis

Een eerste, misschien wel logische, reactie van bedrijven op de crisis was het stopzetten van hun reclamecampagnes. Er zijn immers diensten en producten die even niet meer relevant voor klanten zijn. Maar voor die campagnes mogen best andere advertenties in de plaats komen. Dit is namelijk een uitgelezen kans om aan branding te doen, om jullie unieke verhaal te vertellen en te laten zien waar jullie voor staan.

De crisis brengt ons dichter bij elkaar en met een empathische campagne kun je daar mooi op inhaken. Andere bedrijven zijn gestopt met adverteren, waardoor je nu tegen een voordelig tarief jullie merk in het zonnetje kunt zetten.

Update jullie website

Dit is ook de gelegenheid om klussen op te pakken die normaalgesproken blijven liggen door de drukte. Kijk bijvoorbeeld eens kritisch naar jullie website. Voldoet deze nog aan jullie wensen en brengt hij voldoende leads binnen?

Update bestaande website-content

Goed, je branding is voor elkaar, maar draag je jouw boodschap consequent uit? Nu veel van de vaste werkzaamheden even niet aan de orde zijn, hebben jullie meer tijd om een content audit te doen en te bekijken in hoeverre oudere content nog actueel zijn.

Deze rustigere periode leent zich ook goed voor zoekmachineoptimalisatie. Voer een SEO Quickscan uit en bekijk hoe goed jullie scoren op zoektermen die jullie doelgroep gebruikt en breid content uit die nog niet het volle potentieel benut. SEO-inspanningen zijn vaak na weken tot maanden zichtbaar, dus precies op het moment dat de economie weer bijtrekt.

Marketing na de coronacrisis

Hoe uitzichtloos de situatie nu ook lijkt, deze crisis is tijdelijk. Over enige tijd is de wereld weer open. Dat de maatschappij en de economie er anders uit zullen zien, is een feit. De coronacrisis drukt ons met de neus op allerlei feiten en we zullen er in de toekomst op terugkijken als een belangrijk omslagpunt.

Regeren is vooruitzien. Dit is de kans om leiderschap te tonen en steun te zoeken voor jullie langetermijnvisie. Na een periode van crisis volgt wederopbouw. Wellicht het moment voor extra focus op klimaat, beveiliging en privacy. Wacht dus niet tot de crisis voorbij is, maar tref nu al voorbereidingen zodat je jouw concurrenten een stap voor bent.

Na regen komt zonneschijn

Als de coronacrisis ten einde loopt, pakken we ons leven weer op. We gaan weer hardlopen in het park, vakanties boeken en barbecueën in de tuin. De economie zal weer op gang komen en na verloop van tijd is het business as usual. Zorg dan ook dat jullie klaar zijn voor een opleving.

Wil je maandelijks op de hoogte worden gehouden? Abonneer op onze nieuwsbrief

Blog
Google Analytics 4: wat is er veranderd?
Blog
Resultsmatter®: Waarom deze aanpak onderdeel moet zijn van jouw online strategie