Het schrijven van teksten is voor veel mensen een lastige opgave. Een tekst schrijven die voor zowel bezoekers als zoekmachines goed leesbaar is, is nog lastiger. Toch zijn teksten (content) op jouw website nodig om traffic te genereren en potentiële klanten te verwelkomen. Hoe schrijf je zo’n tekst die voor zowel bezoekers als voor zoekmachines aantrekkelijk is? En hoe zorg je ervoor dat een zoekmachine weet waar jouw tekst over gaat?  Op deze pagina vertellen we je alles over SEO copywriting.

De basis van SEO copywriting

Copywriting is het schrijven van wervende en overtuigende teksten, meestal met een commercieel doeleinde. SEO copywriting gaat een stapje verder dan enkel een goedlopende commerciële tekst. Het stukje SEO in SEO copywriting zorgt er namelijk voor dat jouw webtekst ook goed vindbaar is in de zoekmachines. Je schrijft dus een aantrekkelijke tekst en bent tegelijkertijd bezig met zoekmachine optimalisatie.

SEO is een afkorting van Search Engine Optimization. Tijdens SEO doe je vooraf een gedegen vooronderzoek naar relevante en gerelateerde zoekwoorden voor de doelgroep. Goede SEO copywriting draait dus vooral om de juiste keywoorden vinden en deze in de tekst verwerken. Het heeft dus geen zin om zomaar wat random woorden in jouw teksten te verwerken. Zorg ondanks de vele keywoorden wel altijd voor een goedlopende tekst. De lezer heeft namelijk geen boodschap aan het aantal keywoorden dat jij binnen een tekst moet verwerken. De beste SEO-geoptimaliseerde teksten zijn de teksten waaraan niet te zien is dat ze op SEO-basis zijn geschreven.

Image

Geen keyword stuffing meer

Tijden veranderen. Ook in de wereld van de SEO copywriting. Waar voorheen veel aan keyword stuffing werd gedaan, wordt dat nu juist vermeden. Maar wat is dat dan precies? Door de term te vertalen zit je waarschijnlijk al op het goede spoor. Het is namelijk niets meer dan het focus keyword ontelbaar veel laten terugkeren voor een goede SEO-score. Je scoort dan misschien wel wat hoger op de ranglijst van Google, maar leesbaar wordt je tekst allerminst. En zoals hierboven vermeld is die combinatie wel degelijk belangrijk. Zorg in plaats daarvan dat je het focus keyword altijd terug laat komen in de title tag. Je title tag mag echter nooit langer zijn dan 55 tekens. Wij helpen je hier verder met meer tips.

Image

Het copywriting van nu

Copywriting is in de loop der jaren dus aanzienlijk veranderd. Moderne technieken hebben ervoor gezorgd dat SEO copywriting steeds nauwkeuriger gedaan kan worden. De tijd van keywoorden spammen is voorbij. Met de juiste tools kunnen SEO-vriendelijke teksten worden opgesteld die goed leesbaar zijn voor bezoekers.

Misschien wel de belangrijkste maar tegelijkertijd moeilijkste taak van een copywriter, is het overbrengen van de tone-of-voice van een organisatie in de teksten. Elke organisatie heeft namelijk een eigen tone-of-voice. Ook die van jou. Dat is er bewust of onbewust ingeslopen. De tone-of-voice is zo belangrijk omdat het de herkenbaarheid en identiteit van een organisatie weergeeft. Door steeds dezelfde tone-of-voice te hanteren in alle communicatieve uitlatingen, voelt de lezer zich sneller verbonden tot het merk.

Een greep uit onze tools

Logo
Logo
Logo
Logo
Logo
Logo
Logo
Logo

Wil jij SEO Copywriting op jouw website toepassen?

SEO Copywriting is een groot onderdeel van ons resultsmatter®-traject. Na het zoekwoordenonderzoek gaan we aan de slag met de content op jouw website. Landingspagina’s worden gevuld en blogs worden vlot leesbaar en SEO-vriendelijk geschreven. Ben jij benieuwd hoe SEO-vriendelijk jouw website nu is en wat voor verbeterpunten jouw huidige content heeft? Neem contact met ons op, we helpen je graag met teksten die scoren in Google!

Onze aanpak

2manydots heeft jarenlange ervaring in SEO copywriting. Inmiddels hebben we een eigen methode ontwikkeld die zeer resultaatgericht is. Onze bewezen resultsmatter®-aanpak heeft geresulteerd in talloze tevreden opdrachtgevers die stuk voor stuk beter vindbaar zijn. Hier lees je onze aanpak, zodat je een goed beeld hebt van onze werkwijze.

Icon

Zoekwoordenonderzoek

Voor de eerste letter op papier is gezet, voert 2manydots een zoekwoordenonderzoek uit. Tijdens het zoekwoordenonderzoek worden specifieke zoekwoorden gezocht die aansluiten op de organische zoekresultaten van de doelgroep. Door het zoekwoordenonderzoek nauwkeurig uit te voeren, weet je precies welke relevante zoektermen je moet gebruiken om meer traffic naar je website te leiden.

Icon

Unieke content

Na het zoekwoordenonderzoek heb je een selectie uit relevante zoekwoorden waarover je gaat schrijven. Tijdens het schrijven van de tekst is het zeer belangrijk dat je unieke content produceert. Duplicate content oftewel dubbele content is namelijk funest voor SEO copywriting. Let op. De header en footer worden ook meegerekend als duplicate content. Op veel websites zijn deze altijd hetzelfde waardoor de duplicate content toeneemt. Dit kun je enkel voorkomen door genoeg unieke content op de landingspagina’s te schrijven, waardoor de duplicate content van de header en footer naar de achtergrond worden verwezen.

Icon

Jouw tone-of-voice

Zoals hierboven vermeld is de tone-of-voice terug laten keren essentieel voor goede SEO copy. Bepaal dus eerst wat de tone-of-voice wordt. Ben je bijvoorbeeld liever formeel of juist informeel. Ga daarna pas aan de slag met je SEO teksten. Zo kun je jouw potentiële opdrachtgevers nog steeds in je eigen schrijfstijl aanspreken, maar speel je tegelijkertijd in op teksten die goed scoren.

Icon

On page optimalisaties

On page optimalisatie is een alles omvattend begrip waar SEO copywriting een klein onderdeel van is. Waar SEO copywriting voornamelijk om de content draait, pakt on page optimalisatie alles wat de zoekmachine optimalisatie op een positieve manier kan beïnvloeden aan. Denk hierbij aan de afbeeldingen of video’s, de laadsnelheid van de pagina of het gebruik van een ‘schone’ HTML-code.

Een goede headingstructuur is ook van onschatbare waarde. Begin daarom altijd met een ‘H1-heading’. Deze gebruik je maar één keer, namelijk helemaal bovenaan. Vervolgens ga je werken met ‘H2-headings’. Wil je een subkop onder een ‘H2-heading’ maken? Gebruik dan een ‘H3-heading’. Werk altijd met een numerieke volgorde. Na een ‘H1-heading’ kan dus nooit een ‘H3-heading’ volgen.

checklist 2manydots website briefing

Liever zelf aan de slag als SEO copywriter?

Toch liever zelf in de pen kruipen en aan de slag gaan met het creëren van aantrekkelijke content? Ook dan heeft 2manydots een handig hulpmiddel voor jou! Download onze SEO Content Checklist opgesteld door onze content specialisten. Deze uitgebreide checklist bestaat uit dertig interessante punten. Een greep uit de onderwerpen in de checklist; afbeeldingen, tekst, linkstructuur, heading structuur, meta data, URL en zoekwoorden. Download hier onze uitgebreide checklist. Toch nog vragen over SEO copy? Neem dan gerust contact met ons op. We helpen je graag!

Het werk van een internet marketing bureau

Het schrijven moet ook een beetje in de vingers zitten. Wanneer deze vorm van content creëren niet ligt, kan het lastige materie zijn. In dat geval is het interessant om de handen in een te slaan met een internet marketing bureau. Onder andere Omroep Brabant Reclame, Opcharge, Teleperformance en SMC Tilburg gingen je al voor. Zij sloten zich aan bij 2manydots en maken gebruik van de SEO copywriting diensten.

Omroep Brabant Reclame

Voor Omroep Brabant Reclame schrijven wij elke maand een blog, landingspagina en verschillende Linked In teksten. Mede dankzij ons SEO copywriting teksten heeft Omroep Brabant Reclame flinke progressie geboekt op de ranglijsten van de zoekmachines. Benieuwd naar alle werkzaamheden die wij voor Omroep Brabant Reclame verrichten? Bekijk dan hier de case.

Opcharge

De groep EV-rijders wordt in Nederland steeds groter. De concurrentie russen leveranciers van laadpalen wordt dan ook steeds groter. Voor onze opdrachtgever Opcharge schrijven wij elke maand verschillende landingspagina’s. Met behulp van deze pagina’s wordt Opcharge via zoekmachines steeds beter gevonden en kan het de concurrentie aangaan.

Teleperformance

Voor Teleperformance schrijven wij elke maand wervende teksten. Van vacatureteksten tot landingspagina’s over de steden waar de Teleperformance kantoren zijn gevestigd. Dit wereldwijde bedrijf dat marktleider is in de customer service, heeft het vertrouwen in ons uitgesproken en dat betalen wij elke maand terug. Ben je benieuwd naar de volledige case over het werk dat wij voor Teleperformance realiseren? Bekijk dan hier de case.

SMC Tilburg

SMC Tilburg kan elke maand rekenen op vakkundig advies vanuit ons. Wij ondersteunen dit echt Tilburgse bedrijf met hun content en de reis richting een hogere plek op de ranglijst van de zoekmachines. Benieuwd naar alle werkzaamheden die wij voor SMC Tilburg verrichten? Bekijk dan hier de case.

Logo
Logo
Logo
Logo

Onze SEO copywriter

Wij hebben een in-house copywriter in dienst die volledig verantwoordelijk is voor het schrijven van alle SEO teksten. In samenwerking met onze SEO-specialist gaat deze professionals aan de slag. Zo hebben zij al vele opdrachtgevers geholpen door goed leesbare teksten te verzorgen. Wil je een keer sparren over de mogelijkheden op jouw website? Waar liggen de verbeterpunten op content/SEO-gebied? Neem vrijblijvend contact op met 2manydots.

Ons resultsmatter team staat voor je klaar

Je hebt nu een eerste indruk gekregen van het belang van SEO copywriting. Vind je het lastig om goed leesbare content te schrijven en ben je niet goed vindbaar via zoekmachines? Wil jij hulp bij het schrijven van content? Schakel 2manydots in en ontvang elke maand SEO copywriting teksten die volledig geoptimaliseerd zijn voor zoekmachines. We voeren eerst een zoekwoordenonderzoek uit en gaan dan aan de slag met de specifieke zoekwoord(en). De resultaten zullen er zijn!

Photo