none
Website laten maken
Het startpunt voor online zichtbaarheid

Optimaliseer je website
met technische SEO

Wat is technische SEO?

Technische SEO is het verbeteren van de technische zijde van jouw website, om zo een hogere ranking in de organische zoekresultaten van Google te realiseren. Tijdens technische SEO wordt dus minder gefocust op het inpassen van bepaalde zoektermen binnen een webtekst. Wel worden er verschillende technische elementen binnen een website verbeterd, denk hierbij aan:

  • Het sneller maken van een website
  • De structuur van een website duidelijk in kaart brengen en uitvoeren
  • De website voor zoekmachines begrijpelijk maken
  • De website gebruiksvriendelijker maken
  • Duplicate content tegengaan
  • De beveiliging van de website

Waarom is het optimaliseren van jouw website zo belangrijk?

De vindbaarheid van de website is afhankelijk van een aantal SEO (zoekmachine optimalisatie) pijlers, namelijk: techniek, content, autoriteit en gebruiksgemak. De website moet zo vriendelijk mogelijk gemaakt worden voor Google om deze op te laten nemen in de zoekresultaten. Door het maken van een technische SEO scan kunnen we alle drempels voor de zoekmachine crawler van Google wegnemen.

In principe is technische SEO het startpunt van elk SEO project. Technische problemen zoals lange laadtijden of onnodig dode links straft Google af. Het is dus nét zo belangrijk als goede content. De website kan nog zo veel goede content bevatten, als Google het niet volgens de richtlijnen op kan halen wordt de website ook niet vindbaar.

Resultsmatter

Onze werkwijze

2manydots heeft van technische SEO één van haar specialiteiten gemaakt. We leggen de stappen van ons Resultsmatter®-traject die wij nemen om de technische aspecten van jouw website te optimaliseren graag voor je uit.

1 2 3 4

Stap 1: een complete scan van jouw website

Tijdens de eerste stap van het Resultsmatter®-traject maken de experts uit ons team een complete scan van jouw website. Er wordt een 0-meting uitgevoerd om te kijken waar jouw website staat. Dat is inclusief technische seo audit. Vanuit daar worden verbeterpunten gezocht en helder in kaart gebracht. Door de inzet van data-analyses en quick scans heb jij na deze 0-meting een helder beeld van waar je nu staat met je website en waar je uiteindelijk naartoe wil.

Stap 2: uitvoeren van technische SEO optimalisaties

Wanneer de verbeterpunten helder in kaart zijn gebracht met de technische seo analyse, gaan we over tot actie. Met onze jarenlange ervaring weten wij het medicijn voor jouw technische problemen voor te schrijven. Deze optimalisaties gaan wij dan binnen jullie systemen implementeren.

Stap 3: Vul het SEO traject aan met extra modules

Het Resultsmatter®-traject omvat veel meer dan enkel de technische SEO optimaliseren. Denk hierbij aan copywriting of een zoekwoordenonderzoek. Wij creëeren content voor jouw website met relevante zoektermen waardoor jouw website hoog op de ranglijsten van Google wordt gevonden.

Stap 4: Een laatste analyse

Wanneer al onze technische SEO analyse is voltooid en de verbeterpunten zijn geïmplementeerd doen wij uiteraard nog een laatste check. Het Resultsmatter®-traject garandeert namelijk resultaten en deze brengen wij dan ook netjes in kaart. Zo ben je als opdrachtgever op de hoogte van de verbeteringen binnen jouw website.

Zelf aan de slag met onze SEO checklist

Wil je zelf aan de slag met de content optimalisatie van jouw website? Download dan onze SEO content checklist. Voor technische SEO is het vanwege de complexiteit raadzaam een professioneel bureau in te schakelen. 2manydots houdt zich uiteraard aanbevolen voor al jullie technische SEO optimalisaties.

De begrippenlijst

SEO techniek: wat valt er allemaal onder?

SEO techniek is erg belangrijk voor de vindbaarheid van jouw website. Het omvat vele rankingfactoren en hiervoor hebben we een technische SEO checklist opgesteld. De belangrijkste rankingfactoren uit de technische SEO checklist die onmisbaar zijn voor jouw technische SEO worden hieronder uitgelicht.

Duplicate content

Duplicate content

Duplicate content kan jouw technische SEO flink in de weg zitten. Duplicate content is een Engelse term voor dubbele content. Wanneer jij op jouw website op verschillende webpagina’s dezelfde teksten laat terugkomen, valt dit onder duplicate content. Het kopiëren van teksten van andere websites is naast strafbaar, ook niet goed voor jouw technische SEO. Duplicate content kan naast webteksten ook in page titels en meta beschrijvingen zitten.

Duplicate content kan ook worden opgemerkt door Google wanneer je te weinig woorden op jouw webpagina’s hebt. De woorden in de footer, die waarschijnlijk op elke pagina hetzelfde is, wordt door de zoekmachines ook meegerekend in duplicate content. Wij raden dus aan om minstens 400 woorden per pagina te hanteren. Zo weet je zeker dat je unieke content hebt en is er van duplicate content geen sprake. Dit probleem is dus al getackeld! Voor meer informatie over duplicate content kun je dit blog lezen.

Laadsnelheid van jouw website

Laadsnelheid van jouw website

Niets is vervelender dan een trage website. Jouw gebruikers moeten moeiteloos door jouw website kunnen navigeren richting de informatie die zij zoeken. Daarnaast heeft de laadsnelheid van jouw website veel invloed op de technische SEO. De crawlers van Google merken een trage laadsnelheid gelijk op en noteren dit. Het is ook mogelijk dat jij de snelheid van jouw website niet opmerkt, maar dat de crawlers van Google het niet optimaal genoeg vinden. Hierdoor wordt dit onderdeel vaak over het hoofd gezien. Zorg er dus altijd voor dat de laadsnelheid van jouw website optimaal is. Benieuwd naar de snelheid van jouw website? Check het via deze tool!

Weet je niet hoe je de laadsnelheid van jouw website op een positieve manier kan beïnvloeden? 2manydots heeft dit al voor vele website gerealiseerd en doet dit ook graag voor jou.

Verschillende url's

Verschillende url's

Hanteer jij verschillende talen op jouw website? Gebruik dan voor elke taal die je weergeeft op jouw website een verschillende URL. De diverse URL’s zijn goed voor jouw technische SEO en dat is waar het op deze pagina allemaal om draait.

Interne linkstructuur

Interne linkstructuur

Omdat je zoveel verschillende URL’s hanteert, is een goede interne linkstructuur van groot belang. Jouw website pagina’s moeten via interne links met elkaar verbonden worden. Schrijf jij op regelmatige basis een blog? Of stel je geregeld landingspagina’s op? Zorg er dan voor dat je tijdens het schrijven van jouw content rekening houdt met interne links. Zoek overal openingen om door te linken naar een andere pagina op jouw website.

Redirects en migratie

Redirects en migratie

Wil jij verhuizen van domeinnaam? Vergeet dan vooral niet om jouw content te migreren. Wanneer je jouw huidige content niet migreert moet elke pagina opnieuw geïndexeerd worden. Elke SEO score die je tot dan toe hebt opgebouwd gaat dan verloren. Je verliest dan ook snelheid en linkwaarde.

Blijf ook altijd redirecten zonder dat je content verhuist. Wanneer je enkel een url wijzigt, zorg dan dat deze meteen wordt geredirect. Voorkom ook redirect chains. Dat wil zeggen dat url A naar url B doorlinkt en B weer linkt naar C. Je verliest op die manier snelheid en linkwaarde. Eigenlijk wil je dat A direct naar C linkt.

Page experience

Page experience

De gebruikerservaring binnen jouw website moet natuurlijk optimaal zijn voor jouw bezoekers. De verschillende pijlers die al genoemd zijn dragen uiteraard bij aan een verbeterde page experience, maar vergeet ook niet om een mobielvriendelijke website te maken voor jouw bezoekers. Een groot deel van de internetgebruikers bezoekt tegenwoordig websites via mobiel.

Optimalisatie afbeeldingen

Optimalisatie afbeeldingen

Je zou het haast vergeten maar ook de afbeeldingen op jouw website dragen bij aan de technische SEO.

Beveiliging van je website

Beveiliging van je website

Https staat voor Hyper Text Transfer Protocol Secure en werkt met een SSL-beveiligingscertificaat. Door het certificaat wordt de communicatie tussen de website en de bezoeker versleuteld. Alle gegevens op jouw website worden dan veilig verwerkt waardoor cybercriminelen achter het net vissen. Daarnaast is dit certificaat onmisbaar voor het behoud van de SEO-score. Hier lees je meer over WordPress beveiligen.

Advies Analytics AVG Beveiliging Blog Branches Breadcrumbs Call To Action Candidate Journey Content Conversie-optimalisatie Cookies Coronavirus Corporate website Customer Experience Customer Journey Data Database Dienstverlenende Websites Digitale toegankelijkheid Downloads E-mailmarketing Employer Branding Gedragsmodellering Google Google Analytics Google Tag Manager Hackers Informatief Internetbureau Koppeling Laadsnelheid Linkbuilding Marketing Mobile first Online Tools Oplossingen Overheid Page Experience Passkeys Plugin Privacy Problemen Resultsmatter SEO Server Side Tagging Social Media Support websites User Experience User Interface Webdesign Webshop Werken bij website WooCommerce WordPress Yoast
Advies Analytics AVG Beveiliging Blog Branches Breadcrumbs Call To Action Candidate Journey Content Conversie-optimalisatie Cookies Coronavirus Corporate website Customer Experience Customer Journey Data Database Dienstverlenende Websites Digitale toegankelijkheid Downloads E-mailmarketing Employer Branding Gedragsmodellering Google Google Analytics Google Tag Manager Hackers Informatief Internetbureau Koppeling Laadsnelheid Linkbuilding Marketing Mobile first Online Tools Oplossingen Overheid Page Experience Passkeys Plugin Privacy Problemen Resultsmatter SEO Server Side Tagging Social Media Support websites User Experience User Interface Webdesign Webshop Werken bij website WooCommerce WordPress Yoast
Advies Analytics AVG Beveiliging Blog Branches Breadcrumbs Call To Action Candidate Journey Content Conversie-optimalisatie Cookies Coronavirus Corporate website Customer Experience Customer Journey Data Database Dienstverlenende Websites Digitale toegankelijkheid Downloads E-mailmarketing Employer Branding Gedragsmodellering Google Google Analytics Google Tag Manager Hackers Informatief Internetbureau Koppeling Laadsnelheid Linkbuilding Marketing Mobile first Online Tools Oplossingen Overheid Page Experience Passkeys Plugin Privacy Problemen Resultsmatter SEO Server Side Tagging Social Media Support websites User Experience User Interface Webdesign Webshop Werken bij website WooCommerce WordPress Yoast
Advies Analytics AVG Beveiliging Blog Branches Breadcrumbs Call To Action Candidate Journey Content Conversie-optimalisatie Cookies Coronavirus Corporate website Customer Experience Customer Journey Data Database Dienstverlenende Websites Digitale toegankelijkheid Downloads E-mailmarketing Employer Branding Gedragsmodellering Google Google Analytics Google Tag Manager Hackers Informatief Internetbureau Koppeling Laadsnelheid Linkbuilding Marketing Mobile first Online Tools Oplossingen Overheid Page Experience Passkeys Plugin Privacy Problemen Resultsmatter SEO Server Side Tagging Social Media Support websites User Experience User Interface Webdesign Webshop Werken bij website WooCommerce WordPress Yoast

Crawlen en indexeren

Hoe werkt het indexeren van pagina’s precies? Crawlers, ook wel Spiders genoemd, struinen het hele internet af op zoek naar webpagina’s om de content op die pagina’s te indexeren. Wanneer de robots op jouw website zijn beland, volgen ze verschillende links binnen jouw webpagina’s. Een goede interne linkstructuur is erg belangrijk voor deze crawlers. Houd daar dus rekening mee in het opbouwen van jouw website.

Robots.txt: onmisbaar voor jouw SEO

Vergeet niet om het Robots.txt bestand te optimaliseren. Dit helpt de crawlers van Google om je website beter te beoordelen. Dit klinkt misschien als hogere wiskunde maar deze methode is betrekkelijk eenvoudig toe te passen op jouw website. Robots.txt is een tekstbestand die crawlers kan wijzen op welke webpagina’s zij wel en welke webpagina’s zij niet mogen indexeren. Je hebt immers ook webpagina’s op jouw website die niet zo nodig gevonden moeten worden op Google. De webpagina’s waar jij producten en diensten op verkoopt of de homepagina van een website moeten juist wél geïndexeerd worden. Dat kun je de crawlers allemaal gedetailleerd meegeven via het tekstbestand van Robots.txt. Je kunt dus als het ware met dit bestand zoekmachines vertellen een pagina niet in de zoekresultaten te tonen.

Het is ook verstandig om een xml sitemap te maken voor jouw website. Met deze xml sitemap maak je een concept van jouw website die crawlers kunnen gebruiken om jouw website te indexeren. In deze xml sitemap plaats je alle pagina’s die prioriteit hebben wanneer het aankomt op een hoge positie in de Google ranglijsten.

Ons Resultsmatter team staat voor je klaar

Wil jij ook een optimale website die door zoekmachines gevonden kan worden of ben je simpelweg benieuwd naar ons gehele Resultsmatter®-traject uitgelegd? Hier lees je er alles over.

Schudt alle teksten zo uit z'n mouw
Gijs