Website laten maken
Overzicht
Geschreven door Finn Ruijter, 11 mei 2020

Een nieuwe website maken volgens een doordacht stappenplan; zó werkt dat!

Vraag je je af wat erbij komt kijken om een nieuwe website te laten maken? 2manydots geeft je een kijkje in de keuken met een website stappenplan. Ontdek hier hoe wij, samen met een opdrachtgever, een website stap voor stap tot leven brengen.

Briefing

Voordat je een internetbureau aan het werk zet, dien je glashelder te hebben wat je wensen en eisen zijn. Daar zullen het management en de marketing- en sales afdelingen dus de nodige vergaderingen voor moeten voeren. Vervolgens zet je de verwachtingen die daaruit rollen op papier, in een zogeheten website briefing.

Je kunt die website briefing naar verschillende internetbureaus op jullie shortlist – maximaal drie – te sturen. Sterker nog, daar is dat document voor bedoeld. Het idee is dat je ermee een gelijk speelveld creëert waar voorstellen uit rollen die je makkelijker met elkaar kunt vergelijken. Download hier een handig website briefing template dat je alleen nog maar hoeft in te vullen.

Akkoord

Veel van onze opdrachtgevers kozen juist voor 2manydots vanwege onze kennis en ervaring, het feit dat we in begrijpelijke taal spreken en in feite een verlengstuk van de organisatie worden. Wanneer ook jullie de keuze op ons valt, stellen we een contract op waarin we de afspraken en oplevertermijn vastleggen. Dat stelt jullie vervolgens in staat om vooruit te plannen. Als de website jullie klanten bijvoorbeeld nieuwe functionaliteiten gaat bieden, weet je wanneer je dat kunt gaan communiceren.

Huiswerk

Na het tekenen van de samenwerkingsovereenkomst is het niet zo dat je achterover kunt leunen. Wij zijn van mening dat we de beste resultaten bereiken door samen te werken. Daarom krijg je een beetje ‘huiswerk’ van ons mee. In een document dat jullie ingevuld kunnen retourneren, vragen we om jullie doelstellingen toe te lichten, meer over jullie doelgroep te vertellen, voorbeelden van websites te geven die jullie aanspreken en huisstijl-documenten toe te sturen.

Kick-off

De kick-off is de meeting waarmee we het daadwerkelijke begin van het project markeren. Hier zijn de personen bij aanwezig die actief bezig gaan met –en inspraak hebben op– het project. Jullie projectleider, eventueel aangevuld met iemand van het management of de marketingafdeling, komen dan samen met het productieteam van 2manydots.

MoSCoW-lijst

Een website ontwikkelen is zowel een creatief als technisch proces. Deze twee gaan meestal hand in hand, maar zijn af en toe in conflict met elkaar. Bepaalde features blijken dan te gecompliceerd of te kostbaar om in de eerste versie van de nieuwe website te verwerken. Het is daarom belangrijk om prioriteiten te stellen en dat doen we door de MoSCoW-methode toe te passen.

Op de MoSCoW-lijst staan de eisen die de opdrachtgever (jij dus) aan ons stelt. Het beschikbare budget en de tijd die voorhanden is, zijn de voornaamste factoren die bepalen hoe ver we de lijst met prioriteiten af kunnen werken. De hoofdletters uit dit acroniem staan voor de volgende items:

  • M: Must haves
    Om het project te moeten laten slagen, moeten op zijn minst alle must haves verwerkt zijn in de nieuwe website.
  • S: Should haves
    Dit zijn de features of zaken die zeer gewenst zijn. Zonder deze te verwerken, is de website nog wel bruikbaar.
  • C: Could haves
    Als er genoeg tijd is en dit binnen het budget mogelijk is, implementeren wij deze niet-essentiële items zoveel mogelijk.
  • W: Won’t haves
    Dit zijn de wensen die in dit project niet aan bod komen. In een vervolgproject kunnen ze wel interessant zijn.

Design demo

Tijdens de design demo presenteren wij de eerste stijlrichting voor jullie nieuwe website. Daarmee zie je hoe wij jouw wensen en eisen interpreteren in een design. Van verschillende pagina’s op jouw site maken we zo’n ontwerp, zodat je een eerste indruk krijgt van de look-n-feel van de nieuwe site. Hierbij geven jullie ons een ‘go’ of ‘no go’: doorgaan in deze stijl of helemaal opnieuw beginnen, al gebeurt dat laatste nauwelijks.

Tevreden met onze eerste, visuele interpretatie van jullie briefing? Dan ontwerpen we, na jullie akkoord op de stijl, de overige templates in dezelfde stijl.

Feedback

De design demo mag je helemaal afschieten. In de praktijk gebeurt dat nauwelijks omdat we dankzij de briefing en het overleg tijdens de kick-off een goed beeld krijgen van wat een opdrachtgever wil. Toch vinden we het prettig om welke feedback dan ook te krijgen, zodat we helemaal op één lijn zitten voor de volgende fase. Feedback aanleveren gaat erg gemakkelijk op een visuele manier via een handige online tool.

Design-akkoord

Ziet ons ontwerp van de verschillende pagina’s er net zo uit als jullie voor ogen hadden, dan geven jullie het design-akkoord. Van wat in feite statische afbeeldingen zijn, maken we dan de nieuwe website.

2manydots bouwt alle websites in WordPress. Wij maken daarvoor geen gebruik van standaard templates en evenmin van premium themes. Omdat we voor grote organisaties met unieke uitdagingen en eisen werken, volstaat alleen maatwerk. Met andere woorden: er zal geen enkele website zoals die van jullie zijn.

Overdracht en ontwikkeling

Na jullie design-akkoord gaat de webdesigner aan de slag met het development team om een WordPress-thema op maat te maken. Als jullie wensen en eisen hierom vragen, ontwikkelen wij functionaliteiten en koppelingen op maat.

Testen

Na het ontwikkelen van jullie WordPress-site is het tijd om hem te testen. Doen alle links het? Laden alle pagina’s zo snel? Is de beveiliging op orde? Om deze en andere vragen te beantwoorden, gebruiken wij een combinatie van geautomatiseerde tools en handmatige checks. Ook leveren we de paginastructuur aan zodat jij gemakkelijk aan de slag kunt met het plaatsen van content.

Technische oplevering

We hebben van het ontwerp een werkende WordPress-site gemaakt die aan alle gestelde eisen en kwaliteitsniveaus voldoet. Nu is het tijd om deze site aan jullie te laten zien. Met bij voorkeur dezelfde groep als tijdens de kick-off bekijken we het resultaat. We klikken in alle rust door de hele site heen, geven commentaar waar nodig en beantwoorden jullie vragen.

Hebben we samen de voorkant uitgespeeld, dan gaan we door naar de back-end. Nu krijg je uitleg over hoe jij met jouw nieuwe website aan de slag kunt. Je ontvangt hierbij een beknopte handleiding zodat je die op een later moment, indien nodig, kunt raadplegen.

Content plaatsen

Je nieuwe site is nog niet voor bezoekers bereikbaar, maar wel voor jou. Het is nu tijd voor het ‘vullen’ van de website. Je plaatst de gewenste content, zoals teksten, afbeeldingen en video’s op pagina’s en in blogposts. Loop je hierbij tegen dingen aan die de testfase niet aan het licht bracht, dan signaleer je die en lossen wij die volgens het bug or improvement protocol op.

Migratieplan

Tot nu toe hebben we samen aan een website gewerkt die op een afgeschermde locatie alleen toegankelijk was voor bevoegden zoals jij. Na enkele correctieronden en de technische demo staat de site klaar om te worden geactiveerd. Veel bedrijven hebben al een website. In dat geval is een migratieplan noodzakelijk om de posities in zoekmachines te waarborgen. In samenspraak met jullie kiezen we een geschikt moment voor de migratie naar jullie bestaande URL.

Go-live

Het migreren van de nieuwe site naar jullie bestaande of nieuwe domein gebeurt op een maandag, dinsdag, woensdag of donderdag. Doorgaans voeren we een migratie op een rustig moment van de dag uit. De migratie van jullie site is in gemiddeld 24 uur afgerond. Dat geeft je net genoeg tijd om champagne in te slaan. Proost!

Doorontwikkeling met resultsmatter®

Wat ons betreft is een website nooit af. Deze visie is voor organisaties een veelgehoorde reden om voor 2manydots te kiezen. De markt is constant in beweging en digitale trends kunnen een behoorlijke invloed op conversieratio’s hebben. Met andere woorden: jouw website dient mee te bewegen met deze ontwikkelingen of, liever nog, erop te anticiperen.

Daarom biedt 2manydots een bewezen aanpak: een doorlopend verbeteringstraject dat we resultsmatter® noemen. Niet alleen houden we je site up-to-date en veilig; ook meten, leren en verbeteren we continu om de resultaten te maximaliseren. Want elke procent telt!