Waar moet een goede website aan voldoen? 7 eisen!

Met een goed webdesign gaat een website niet alleen mee met de tijd. Het zorgt ook voor een betere user experience. Als specialist in websites die converteren, hebben we zeven tips waarmee jullie website winstgevend wordt.

De afgelopen jaren ging webdesign alle kanten op. Vroeger moest een ontwerp vooral mooi en uitbundig zijn, met met schaduwen, verloopjes en omrande kaders. Tegenwoordig is het veel belangrijker dat een design gebruikersvriendelijk is. Minimalistische ontwerpen maken het voor bezoekers eenvoudiger om door een website te navigeren.

Wanneer jullie je aan de volgende acht regels houden wat betreft het webontwerp, is de eerste stap naar een optimale user experience al gezet.

1. Houd het simpel

Hoe eenvoudiger de layout, des te beter de ervaring van jouw bezoekers. Dat hoeft niet in te houden dat de website saai is om te zien, je houdt gewoon de poespas achterwege. Door te focussen op de absolute musts, krijgt de doelgroep een beter beeld van de diensten en/of producten die jullie leveren.

Een rustig design heeft daarnaast het voordeel sneller te laden, wat de zoekresultaten ten goede komt. Bovendien komt het een stuk beter uit de verf op verschillende apparaten, zoals mobiele telefoons en tablets.

De portfoliowebsite van Jan Abrahams is een goed voorbeeld. Ongeacht de pagina waarop je landt, het is direct duidelijk voor welk soort projecten deze hovenier warmloopt. Het is vervolgens makkelijk om direct contact op te nemen met de knoppen die daarvoor zijn ingericht.

New call-to-action

2. Kies voor een eenvoudige navigatie

De tijd die bezoekers op jouw site doorbrengen en de hoeveelheid pagina’s die ze bezoeken, telt mee voor de SEO. Is een bezoeker lang actief op jullie site, dan zal het de informatie interessant vinden.

Om dit proces te sturen, doe je er goed aan de navigatie zo eenvoudig mogelijk te houden. Een manier om dit te bereiken is door een site-wide menu te gebruiken: je vindt hem op iedere pagina en overal ziet hij er hetzelfde uit. Zo raken bezoekers eerder bekend met de werking en klikken ze makkelijker door.

Een snelle website wordt beter beoordeeld door Google

3. Kies voor duidelijke call-to-actions

Je schrijft verhalen, deelt blogposts, toont jullie portfolio en hebt alle diensten duidelijk uitgestald op de website. Maar wat wil je daar nu eigenlijk mee bereiken wanneer bezoekers op deze pagina’s landen? Verschillende pagina’s dienen verschillende doelen. Zo wil je bij de ene pagina dat bezoekers contact opnemen en bij de andere dat ze eerdere projecten bekijken.

Maak voor deze verschillende doelen geschikte buttons. Deze kun je direct in de tekst verwerken en ook onderaan de pagina plaatsen. Een combinatie is bij langere pagina’s het meest geschikt.

Bonheur-macbook2

4. Schrijf kortere teksten voor meer focus

Wanneer je ontdekt waar jouw bezoekers behoefte aan hebben, probeer je dit in een zo eenvoudig mogelijke bewoording online te zetten. Hier zijn geen lappen tekst voor nodig. Wanneer jij jouw werk op een verjaardag uitlegt, ben je ook geen uur kwijt.

Laat bezoekers focussen op dat wat jij onder de aandacht wilt brengen. Wanneer je daar met een beeld en twee zinnen voldoende aan hebt, adviseren wij van harte niet verder uit te weiden dan dat. Een call-to-action erbij en klaar is Kees.

Het bovenstaande geldt voor pagina’s waarop je jouw organisatie aan de bezoeker voorstelt. Maar wanneer je een zoekmachinevriendelijke landingspagina schrijft of een blogpost opstelt, geldt bijna ‘hoe langer, hoe beter’. Uit diverse onderzoeken blijkt dat Google blogposts van pakweg 2.000 woorden of langer voorrang in de zoekresultaten geeft. Door dit mooi op te maken met beelden, kaders, quotes, koppen en korte alinea’s houd je toch de aandacht vast van de lezer.

5. Jan des Bouvrie wist het al

Wees niet bang voor witregels. Zorg dat de website op verschillende plekken wat lucht heeft door deze ruimtes niet te vullen met tekst of een afbeelding. Wanneer je dit goed aanpakt, vergroot je de online leesbaarheid en verbeter je ook de conversie. Denk aan de startpagina van Google: een wit veld met bovenin het logo en daaronder een zoekbalk. Zo verwar je bezoekers niet en doen ze wat je van hen verlangt.

6. Gebruik spetterende kleuren

Kies een kleur die past bij jullie huisstijl en kies een contrasterende kleur voor zaken waarvan je wilt dat ze opvallen, zoals buttons. Je doet er verstandig aan alle klikbare zaken in dezelfde kleur op te maken. Zo weten bezoekers direct waar ze kunnen klikken en worden ze hier ook door aangemoedigd.

Een goed geschreven alinea voor mobiele apparaten bestaat uit maximaal vier zinnen

7. Gebruik beelden

Met video’s en slimme afbeeldingen zoals infographics vergroot je niet alleen het aantal bezoekers naar jouw website; ook zorg je daarmee dat ze langer blijven plakken. En de bezoekersduur, zoals we eerder aangaven, is een factor die Google meeneemt bij het toekennen van een ranking. Probeer jouw informatie dus ook af en toe ook in beeld te verwerken. Of, beter nog, zorg ervoor dat elk artikel interessant is voor zowel de lezers als de ‘plaatjeskijkers’.

Blog
Een website maken volgens een doordacht stappenplan: zó werkt dat
Blog
Interactie op je website verhogen? Gebruik pop-ups