5 tips voor een slimme homepage-header

Binnen 5 seconden weten bezoekers of ze in jouw website toekomst zien of niet. Een goede landingspagina zorgt dan ook voor een langere bezoekersduur en overtuigt om door te klikken naar andere pagina’s. Daarnaast scrolt 70% van de bezoekers niet naar beneden wanneer het eerste beeld hen niet aanstaat. Wil je op beide vlakken goed scoren? Zorg dan voor een slimme homepage-header. Wat dat is, ontdek je in deze blogpost.

Slimme homepage-header: 5 tips

Internetgebruikers zijn ongeduldig; ze klikken snel weg als ze niet meteen weten of een website hun vraag beantwoordt of hun behoefte bevredigt. Zonder te scrollen willen ze weten met wie ze te maken hebben en welke informatie ze op de rest van je site kunnen vinden. En omdat de header het eerste is wat mensen op je homepage zien, dien je hier extra aandacht aan te besteden.

Tip 1: Laat zien wat je doet

De bezoeker moet boven de vouw in ieder geval het logo zien, een aansprekend beeld en een uitleg van maximaal 70 woorden over jullie diensten, producten, missie of visie. Waar je de homepage-header exact mee vult is afhankelijk van de doelgroep en jullie bedrijfswaarden. Heb je bijvoorbeeld een eetcafé dat bekend staat om de overheerlijke tosti’s, laat dit dan naar voren komen. Werk je in een echt familiebedrijf, kies dan voor een persoonlijke foto waarop het personeel wordt voorgesteld. Dit zegt veel meer dan de buitenkant van jullie pand.

Tip 2: Gebruik de juiste afmetingen

Zorg voor geschikte afbeeldingen voor retina-schermen. Hiermee komt de snelheid van de website niet in het gedrang, maar wordt een grotere upload getoond op retina-schermen. Houd hierbij rekening met de maximale breedte van de website en zorg dat je de header-afbeelding uploadt met een minimale breedte van 1920 pixels. Ruim 95 procent van de internetgebruikers gebruikt een scherm van dit formaat of kleiner.

Voeg tot slot ook een mobiele header toe. Op veel responsive websites wordt simpelweg de headerafbeelding van de desktopversie geschaald naar een kleiner formaat, zodat deze op het mobiele scherm past. Dan zie je alleen niet meer wat er op het plaatje staat. Een goede responsive website biedt dan ook de mogelijkheid om een aparte header voor mobiele gebruikers te uploaden. Zo houd je de regie over wat bezoekers zien.

New call-to-action

Tip 3: Maak een duidelijke navigatie

De tijd dat we al onze diensten en producten in de hoofdnavigatie verwerkten, ligt echt al heel ver achter ons. Vermoei bezoekers niet met 1000 keuzemogelijkheden, maar stuur ze naar pagina’s waar jij ze graag ziet belanden. Promoot bijvoorbeeld cases, jullie contactpagina en jullie diensten. Vanuit deze pagina’s link je vervolgens naar diepere lagen in de website. Zo stuur je bezoekers geregisseerd door de website. Verder heeft dit een groot voordeel voor jouw online gasten: zij krijgen namelijk geen keuzestress.

Vermoei bezoekers niet met 1000 keuzemogelijkheden, maar stuur ze naar pagina’s waar jij ze graag terugziet.

Tip 4: Zet een call-to-action bovenaan

Is er een actie waarvoor bezoekers vaak naar jouw website komen? Of wil je de conversie-ratio verhogen? De homepage-header biedt je een buitenkans om een call-to-action te verwerken.

Verwerk daarom een call-to-action in de header, bijvoorbeeld in de vorm van een knop. Zo hoeft de bezoeker niet te scrollen en kun jij diegene sturen naar een belangrijke pagina. Bij een e-commerce-site is dat vaak het winkelwagentje, maar wat is relevant voor jouw organisatie?

Laat de button los ontwerpen van de header. Omdat beelden minder goed worden geïndexeerd dan tekst en afbeeldingen schalen bij verschillende schermgroottes. Ook levert het je minder werk op wanneer je een nieuw plaatje wil met dezelfde call-to-action of andersom.

Tip 5: Video in de header – ja of nee?

Een video in de homepage-header is in veel gevallen geen goed idee. Je pagina's worden op die manier al snel 'te druk'. Dat schrikt bezoekers eerder af dan dat het hen aanmoedigt om verder te lezen.

Zit je in een erg dynamische industrie en is je doelgroep jong, dan zou je er tóch voor kunnen kiezen een video in de header te plaatsen. Maar zorg dan wel dat deze kort blijft; het moet echt een sfeerbeeld zijn van een aantal seconden.

Voor een complete bedrijfsvideo, waarin je uitlegt wat je doet, is de header geen goede plek. Zet zo'n video liever tussen de content. Goede plekken daarvoor zijn de over-ons-pagina, de contact-pagina of een andere landingspagina waar het bedrijfsfilmpje relevant is.

Plaats hem overigens ook op YouTube en werk de SEO daar bij. Omdat YouTube na Google wereldwijd de grootste zoekmachine is, wordt de video op deze manier goed gevonden.

Wanneer je kiest voor een video in de header, zorg dan dat deze niet te lang duurt.

De perfecte website: méér dan een goede homepage-header

Als specialist in websites die converteren, zien we dat met kleine details soms grote winst valt te behalen. In deze reeks gaven we eerder vijf tips voor perfecte afbeeldingen op jouw website en het downloaden van gratis fonts. Zo ben je al vrij compleet op de hoogte van alle belangrijke designzaken voor jullie site.

Blog
Een WordPress multisite: de voordelen voor bouwbedrijven
Blog
Websites voor de bouw: door maatwerk handig en actueel