Website navigatiestructuur maken: Tips en tricks

Photo Geschreven door Sanne Jorna

Het is je vast wel eens overkomen. Je komt op een website terecht waarop je niet kunt vinden wat je zoekt. Dit is een grote irritatiefactor voor veel bezoekers. In zo’n geval is er niet goed nagedacht over de navigatiestructuur van de website tijdens het ontwerp. Toch onderschatten veel mensen de impact van een slechte navigatiestructuur. Het is niet alleen vervelend voor bezoekers: ook Google houdt niet van onduidelijkheid. Een website presteert daarnaast slechter met betrekking tot conversies en bezoekersaantallen. Het zorgt er letterlijk voor dat jullie klanten mislopen. Genoeg redenen dus om stil te staan bij het maken van een goede navigatiestructuur voor een website.

Wat is een website navigatiestructuur?

De navigatiestructuur van jullie website geeft het overzicht weer: het is de manier waarop de website gestructureerd is. Een belangrijk onderdeel daarvan is het hoofdmenu, de footer en de zoekbalk. Dit zijn onderdelen van de website die bezoekers helpen om bij de juiste pagina terecht te komen. Deze navigatie heeft onder andere invloed op zoekmachine optimalisatie (SEO) en conversie optimalisatie (CRO). Want als gebruikers niet op de juiste pagina terechtkomen, komen er minder conversies uit en vindt Google de pagina minder geschikt.

Start bij de doelgroep

Om een goede navigatiestructuur te bepalen, moeten jullie weten wie de bezoekers zijn. De vraag is: wat is de doelgroep en waar zijn ze naar op zoek? Een valkuil is om de website in te richten vanuit de ogen van het bedrijf, terwijl jullie niet de gebruiker van de website zijn. Het is dus belangrijk is om niet zomaar aannames te doen. Wil je weten wat jullie doelgroep belangrijk vindt en waar jullie op gevonden worden? Gebruik data uit bijvoorbeeld Google Analytics. Bekijk de demografische kenmerken, bezoekersstromen en de best bezochte pagina’s. Neem deze data mee om te beslissen welke pagina’s in het hoofdmenu komen.

Het doel van de website

Wat het doel van jullie website ook is, zo veel mogelijk bezoekers moeten dit doel voltooien. Zo kan een website bijvoorbeeld bedoeld zijn om te informeren, om producten te verkopen of om nieuwe werknemers aan te trekken. De navigatiestructuur hoort in lijn te zijn met het doel van de website en moet de bijbehorende doelgroep bedienen. Door een goede structuur aan te houden, nemen jullie bezoekers aan de hand mee door de website naar het einddoel. Zo vinden gebruikers waar ze naar op zoek zijn. Daarnaast krijgen bezoekers direct een goed beeld van de gehele website en weten ze wat er nog meer te vinden is. 

Bij grote, informatieve websites is het goed om de zoekvraag van de gebruiker te verwerken in een navigatie item. Zo krijgt een website met heel veel informatie een duidelijke structuur. De website van Gemeente Tilburg is een informatieve site en toont direct de zoekvragen van inwoners.

Navigatiestructuur categoriseren

Een overzichtelijke sitestructuur helpt Google de content op jullie website te begrijpen. Door een boomstructuur op te bouwen is het mogelijk om onderscheid te maken in hoofdthema’s (pillar pages) en subthema’s (landingpages). Door de complete structuur te categoriseren bouwen jullie een overzichtelijke boomstructuur, waarmee duidelijk is dat de pagina’s in de hoogste categorie belangrijker zijn dan in de onderste categorie. Zo onderscheid je hoofdzaken van bijzaken voor zowel bezoekers als zoekmachines. 

Het onderscheid tussen de meest belangrijke pagina’s en de minder belangrijke pagina’s moet ook blijken uit het hoofdmenu. Niet elke pagina van je website moet terugkomen in het menu. Geef een simpele en duidelijke selectie van de hoofdonderwerpen. Een menustructuur heeft vaak twee lagen: het hoofdmenu en het informatieve menu. 

Hoofdmenu

In het hoofdmenu staan alle pagina’s die heel belangrijk zijn voor het doel van de website. Deze pagina’s dragen dus direct bij aan jullie omzet of conversiedoelen. Zet hier de belangrijkste diensten of producten in en de meest overtuigende pagina’s over het bedrijf. Deze pagina’s zijn prominent aanwezig waardoor bezoekers hier eerder terecht komen. Ook Google hecht meer waarde aan pagina’s die in het hoofdmenu staan. 

Ons advies is om maximaal zes items in het hoofdnavigatiemenu te plaatsen (exclusief de home- en contactknop). Al deze items moeten vanuit SEO-oogpunt logisch zijn: de meest belangrijke thema’s voor het bedrijf moeten door zoekmachines terug te vinden zijn in het menu. Overige thema’s kunnen jullie door middel van landingspagina’s aanvullen. 

Een goede structuur is een combinatie van een extern oogpunt en een intern oogpunt. Hiermee bedoelen we dat het allereerst belangrijk is naar welke informatie de doelgroep op zoek is en op welke manier ze dat doen. Daarnaast is het goed om te bedenken welke pagina’s belangrijk zijn voor het bedrijf zelf. 

Informatief menu

Dit topmenu staat boven het hoofdmenu en bevat pagina’s die minder belangrijk zijn voor het doel, maar wel handig voor bezoekers om weer te geven. Je kunt denken aan de vacaturepagina, contactpagina, klantenservicepagina’s of veelgestelde vragen. Het is ook mogelijk om dit deel in een dropdown menu te verwerken, naast het hoofdmenu.

Een voorbeeld van een goede menustructuur is een hoofdmenu dat gericht is op de doelgroep: hier staan oplossingen voor vragen die zij hebben. In een dropdown menu staan diensten van het bedrijf weergegeven. In beide menu’s is gebruik gemaakt van relevante zoekwoorden en is dus zoekmachine geoptimaliseerd.

menustructuur van rode kruis website

Samengevat is het de bedoeling dat jullie een website zo ontwerpen dat de content goed wordt gecategoriseerd, waarbij de behoeften van zowel de bezoekers als de behoeften van het bedrijf afgestemd zijn op de doelstellingen van de website. Hierbij is het van belang om rekening te houden met de manier waarop de doelgroep op zoek gaat naar informatie en welke informatie ze dan precies zoeken. 

Navigatiestructuur is aanpasbaar

Een navigatiestructuur is aanpasbaar in een webdesign. Het is mogelijk om na livegang de website prestaties te meten en na te gaan of de navigatiestructuur conversies oplevert. Het is mogelijk om de structuur vervolgens, aan de hand van data, te optimaliseren. Specifieke onderbelichte SEO onderwerpen kunnen jullie vervolgens via landingspagina’s aanvullen. Hulp nodig bij het bepalen of uitvoeren van een goede navigatiestructuur? Wij denken graag met je mee. 

Hebben jullie voordeel bij maatwerk WordPress? Download gratis checklist
Blogs
Straal E-A-T uit en scoor in Google: met expertise, autoriteit en vertrouwen
Blogs
5 keuzes voor een nieuwe website laten bouwen: een beginner guide
WhatsApp