none
Website laten maken
Overzicht
Geschreven door Finn Ruijter, 09 oktober 2019

Leadmagnet nodig? Schrijf een e-book in 1 dag

De koude verkoop is uit; je wilt jouw doelgroep langzaam ‘opwarmen’ voordat je een aanbieding doet. Maar hoe krijg je bezoekers aan jouw website in die funnel of verkooptrechter? Als specialisten in websites die converteren werken wij vrijwel altijd met een leadmagnet, zoals een e-book.

Nu zien we je al huiveren, want een e-book is niet iets dat je zomaar uit je mouw schudt. En dat terwijl je het liefst gisteren al begon met het verzamelen van leads. Met dit artikel willen we tegelijkertijd je ogen openen en je aanmoedigen, want het is mogelijk om jouw leadmagnet in één dag te schrijven.

Waarom een e-book ideaal is als leadmagnet

Leads zijn nog maar één stap van een gewenste actie verwijderd: het aanvragen van een offerte, een sollicitatiebrief insturen, een adviesgesprek aanvragen, enzovoort. Leads zijn mensen die jou hun contactgegevens –vaak hun mailadres– vrijwillig hebben gegeven. Dat stelt jou in staat om hen, bijvoorbeeld in komkommertijd, een aantrekkelijke aanbieding te doen.

Maar laten we niet te hard van stapel lopen. Hoe beginnen we met het opbouwen van zo’n lijst? Hoe krijg je mensen zo ver om, in het tijdperk van spam, hun mailadres met je te delen? Het antwoord is even simpel als ingewikkeld: door toegevoegde waarde te leveren. Door te laten zien dat je het beste met je potentiële klant voor hebt. Een e-book vinden wij daarvoor perfect, want:

  • Een e-book wordt als een waardevol cadeau gezien
  • Je verstevigt hiermee jouw status als specialist
  • Leads brengen bij het lezen veel tijd met je door (know-like-trust)

Hoe lang duurt een e-book schrijven?

Traditionele boeken hebben al gauw 50.000 woorden, wat op zo’n 150 pagina’s neerkomt. Als je bij nul begint, ben je normaalgesproken maanden bezig om zo’n boek te schrijven. Maar zoveel tijd heb je niet. Je bent immers druk genoeg met je dagelijkse marketing- en communicatiewerkzaamheden. Daarom gaan we dat traditionele schrijfproces radicaal hacken. Want in deze blogpost leer je hoe je in één dag een e-book schrijft waarmee je non-stop leads binnenhaalt.

Maar let wel: buitengewone resultaten vragen om een buitengewone aanpak. Een e-book is geen checklist die je in een uurtje afhebt. De definitie van een dag nemen we daarom zo ruim mogelijk – 24 uur. Daarnaast laten we je allerlei hacks zien waarmee je het meeste uit die beperkte tijd haalt, om uiteindelijk een e-book klaar te hebben dat onweerstaanbaar is.

Zo schrijf je in 1 dag een e-book

Kijk eerst even naar stap 8; wellicht is dat iets dat je niet zelf wilt doen maar liever uitbesteedt. In dat geval kun je daar de eerste stap van maken uit de onderstaande lijst. Terwijl je wacht op het ontwerp van de boekomslag, ga jij dan aan de slag met de content.

1. Bepaal hoeveel woorden je gaat schrijven

Jouw e-book hoeft echt geen 50.000 woorden of méér te tellen. Het is een feit dat maar weinig lezers van non-fictieboeken voorbij het eerste hoofdstuk komen. Waarom? Omdat ze overweldigd raken door zoveel pagina’s en geen zin hebben om uren van hun kostbare tijd in een boek te steken. Ze hebben liever een boek dat to-the-point is.

We raden je aan om voor jouw leadmagnet een e-book van 4.000-10.000 woorden te creëren. Op het virtuele A4-papier van een PDF zijn dat zo’n 10-25 pagina’s, waarmee je de juiste balans bereikt tussen diepgang en bondigheid. Dit is niet alleen makkelijker haalbaar voor jezelf, maar je voorkomt er ook mee dat jouw lezers overweldigd raken en moedigt hen dus aan om het boek helemaal te lezen. Kies een minimum aantal woorden, want we gaan dat nummer binnen 24 uur aantikken.

2. Verzamel de content die je al hebt

We gaan nu inventariseren welk bronmateriaal je al hebt. Zoals je in onze blogpost over leadmagnets hebt kunnen lezen, is het raadzaam om een e-book te maken over een onderwerp waar je al eerder over hebt geschreven. Dus over welk onderwerp heb je al een cluster van blogposts? En wat is het deelonderwerp van elke blogpost? Heb je nog niets geschreven, dan kun je zelfs informatie uit mails of offertes halen die je eerder naar klanten hebt gestuurd.

3. Definieer je doelgroep

Voor wie ga je het e-book schrijven? Je zult jullie doelgroep goed kennen, maar is jouw e-book werkelijk geschikt voor die hele doelgroep, of richt je je tot een deel daaruit? Het kan helpen om een persona te creëren waar je het e-book voor schrijft. Op die manier raken de toon en stijl jouw beoogde lezer.

4. Maak een inhoudsopgave

Je weet waar je over gaat schrijven en je hebt al wat bronmateriaal gevonden. Tijd om deze puzzelstukjes in elkaar te schuiven. Orden de deelonderwerpen in een logische volgorde en kijk of de lijst compleet is. De kans is groot dat er nog wat gaten vallen waar je nieuwe content voor zal moeten creëren, maar maak je geen zorgen; je ligt perfect op schema. Wat je aan het einde van deze stap wilt hebben, is een inhoudsopgave die je kunt gebruiken als raamwerk voor jouw e-book.

5. Herschrijf de bestaande content

Nu de structuur van jouw leadmagnet duidelijk is, kun je de content creëren. Het makkelijkst is natuurlijk het onbewerkt gebruiken van bestaande content uit bijvoorbeeld blogposts, maar denk goed na of je dit wel wilt. Kies je daar wél voor, wat doe je dan met die blogposts? Haal je die offline of laat je die gewoon staan met het risico dat bezoekers twee keer hetzelfde lezen? Herschrijven is sneller dan schrijven en kan die bestaande content vlug in een nieuw jasje steken.

6. Schrijf de ontbrekende content

Je hebt ongetwijfeld nog nieuwe content nodig. Zoek daar het nodige bronmateriaal voor; online of in de bibliotheek. Zo word je tijdens het schrijfproces niet afgeleid omdat je op zoek moet naar bepaalde quotes, definities, cijfers of andere feiten. Over afleiding gesproken: zorg dat je een dag lang door niets of niemand kunt worden gestoord. Een e-book in een dag schrijven vergt een enorme concentratie. Hoeveel woorden haal jij per uur, schrijvend? Het gemiddelde schrijftempo ligt tussen de 500 en 1.000 woorden, sterk afhankelijk van het onderwerp en de kennis van de schrijver. Een manier om meer woorden in een uur te passen, is door de dicteerfunctie van jouw tekstverwerker te gebruiken. Bij Google Docs bijvoorbeeld vind je die onder Extra –> Spraakgestuurd typen.

7. Controleer en redigeer jouw e-book

Heb je alle content in één document staan, dan dien je het zorgvuldig te checken. Lopen alle zinnen lekker en komt jouw boodschap goed over? Poets taal- en spelfouten weg, controleer of de ‘verhaallijn’ goed klopt, schrijf een inleiding en eventueel een nawoord en voeg paginanummers aan de inhoudsopgave toe. Dit is een taak die je eventueel kunt uitbesteden aan een (freelance) contentspecialist of redacteur.

8. Ontwerp de omslag

Ook bij een e-book hoort een boekomslag. Sterker nog: hij kan eigenlijk niet zonder. Het is deze blikvanger die jouw bezoekers aanvankelijk verleidt. Zo’n cover kun je uitbesteden aan een grafisch ontwerper (pluspunten als je er in-house één hebt), maar ook prima zelf maken in Canva. Daar vind je talloze templates voor boekomslagen, die je kunt aanpassen om je huisstijl te benaderen. In Canva vind je ook templates voor het binnenwerk van je e-book.

Waarom jouw e-book niet perfect hoeft te zijn

In marketingland is de term just ship it populair. Wie die uitdrukking gebruikt, wil zeggen dat een product niet perfect hoeft te zijn om het te versturen of verkopen. We kunnen die term ook toepassen op jouw leadmagnet, dat e-book dat je in één dag hebt geschreven.

We begrijpen dat je voorzichtig wilt zijn in jouw communicatie naar buiten toe; jouw e-book moet qua vorm en inhoud indruk maken. Maar niet voor niets lees jij nu een blogpost over het schrijven van een boek in één dag. De kern van de boodschap ship it is dat jij jouw perfectionisme niet als excuus mag gebruiken voor uitstelgedrag.

Is jouw e-book naar jouw idee af, wacht dan niet maar biedt hem meteen als leadmagnet aan. Tegelijkertijd kun je hem aan een select aantal bestaande leads voorleggen met de vraag of ze er commentaar op willen geven. Die opbouwende kritiek kun je dan stukje bij beetje in het e-book verwerken, zonder dat je tijdens die redigeer-periode leads misloopt.

Wil je nog meer weten over leadgeneratie? Download dan onze gratis leadgeneratie whitepaper.