Het ontwikkelen en uitvoeren van de perfecte marketingstrategie voor jouw bedrijf is lastig. Wij helpen je graag een handje opweg.
Een hechte club mensen die de Tilburgse gezelligheid ademt en de ambitie heeft om altijd een stapje verder te gaan.
De heilige graal van inbound marketing is de lead. Leads zijn nog maar een stapje verwijderd van een aankoop en zijn daarom belangrijk voor jouw bedrijf. Maar hoe voer je leadgeneratie succesvol uit? Een beproefde methode is het aanbieden van een ‘leadmagnet’: een digitaal cadeau in ruil voor dat felbegeerde mailadres. Als specialisten in converterende websites, werken wij vrijwel altijd met deze leadmagnets.
Maar hoe maak je zo’n leadmagnet en, belangrijker nog, waar haal je de tijd vandaan? Hieronder zetten we 5 verschillende leadmagnets op een rij die je betrekkelijk eenvoudig maakt door content te gebruiken die je al hebt liggen.
Een e-book is in de regel een mooi opgemaakte PDF met daarin netjes gerangschikt informatie die jouw doelgroep aanspreekt. Soms kun je ervoor kiezen om iets dieper te graven dan je normaal gesproken doet, maar het is niet ongebruikelijk om simpelweg de beste blogposts samen te voegen, eventueel licht aangepast.
Dit werkt het beste als je een serie blogposts rond een bepaald onderwerp hebt. Een timmerman die aantal artikelen heeft gewijd aan tiny houses, bijvoorbeeld:
Nu zou je denken: is het niet wat té gemakkelijk om bestaande blogposts in een PDF te verpakken? Wat zullen mijn lezers daarvan vinden? Als bezoekers het al merken, zijn ze over het algemeen dankbaar voor een document waarin ze offline snel naar de gewenste informatie kunnen klikken.
Eén van de makkelijkste leadmagnets om te maken is de checklist. Als je al eens een blogpost hebt gepubliceerd waarin je instructies geeft of een plan van aanpak biedt (denk aan titels die beginnen met woorden als zo, hoe, wat) heb je alle input voor zo’n checklist al klaarliggen. Zet alle te nemen stappen op een rij en groepeer ze in kleinere stappen om de eindresultaat nóg haalbaarder te maken.
Bonuspunten als je voor een mooi ontwerp kiest waarbij de daadwerkelijke checklist op één pagina past. Zo kan de lezer ‘in het heetst van de strijd’ de items afvinken en snel zien of –en zo ja, waar– er werk aan de winkel is.
Een cheat sheet, in goed Nederlands een spiekbriefje, is vrijwel net zo kort als de checklist: één pagina. Als je een onderwerp behandelt dat ingewikkeld is en heel wat voorwaarden heeft of stappen omvat, helpt zo’n cheat sheet mensen om bij de les te blijven. Het dient als geheugensteuntje en wordt bij voorkeur uitgeprint en aan de muur geprikt. Maak van deze kans gebruik om jouw logo en/of slogan hierin te verwerken, zodat de gebruiker steeds (onbewust) aan jouw organisatie denkt bij het raadplegen van de cheat sheet.
Dat niet elke leadmagnet een downloadable hoeft te zijn, bewijst de webinar. Door één van jouw blogposts of jouw brochure als leidraad te nemen, kun je deze als springplank gebruiken voor een webinar die je zelf of samen met een collega kunt presenteren.
Heb je bijvoorbeeld over de nieuwste subsidies rondom elektrische auto’s geschreven, dan kun je daar een PowerPoint-presentatie van maken waar je tijdens een webinar doorheen loopt. Stel mensen in staat om tijdens de webinar via de chat vragen te stellen en je ziet meteen welke leads méér qualified zijn dan anderen. De presentatie kun je daarna ook aanbieden als download om zo om nóg meer relevante persoonsgegevens te vragen.
Vooral voor dienstverlenende organisaties is een werkboek een zeer effectieve leadmagnet. Vaak gaat het om een document om uit te printen en in te vullen. Zo zou een gezelschap business coaches een werkboek kunnen uitbrengen waarmee de lezer ontdekt hoe hij zijn succes saboteert. En online trainingsplatform Teachable helpt lezers met een werkboek werkboek om zelf een cursus te creëren.
Wij van 2manydots bieden ook verschillende leadmagnets waaronder checklists en whitepapers. Daarmee helpen wij lezers een stukje verder met hun vraagstukken op het gebied van internetmarketing, zoals branding en leadgeneratie.