Website laten maken
Overzicht
Geschreven door Tijn Aarden, 13 september 2024

Wat is semantische SEO?

Semantische SEO draait om het verbeteren van de manier waarop zoekmachines de betekenis van content begrijpen. Waar traditionele SEO zich voornamelijk richt op specifieke zoekwoorden en technische optimalisaties, gaat semantische SEO een stap verder door de betekenis en context van woorden, zinnen en volledige content te analyseren. Hierdoor kunnen zoekresultaten veel beter aansluiten op wat een gebruiker echt bedoelt. We leggen je graag uit hoe semantische SEO werkt en waarom jij het ook moet toepassen voor jouw website.

Semantische SEO wordt steeds belangrijker

Tegenwoordig gebruikt Google semantische zoekopdrachten. Dit betekent dat het enerzijds de betekenis van de zoekopdracht en anderzijds de content op de website analyseert om de beste zoekresultaten te bieden. Zoekmachines focussen op deze manier niet meer alleen op exacte zoekwoorden, maar ook op synoniemen, context en de relatie tussen verschillende entiteiten. Entiteiten zijn bijvoorbeeld personen, plaatsen, dingen of ideeën die relevant zijn voor een bepaald onderwerp. Deze ontwikkeling zorgt ervoor dat websites met waardevolle, goed gestructureerde content een hogere ranking kunnen bereiken in de zoekresultaten.

Maar hoe werkt dit dan? Google en andere zoekmachines doen dit met behulp van twee systemen:

  • Natuurlijke taalverwerking (NLP): een vorm van kunstmatige intelligentie waarmee computers menselijke taal beter kunnen begrijpen
  • Knowledge Graph: een informatiedatabase die relaties tussen entiteiten (zoals mensen, plaatsen en dingen) in kaart brengt

Semantisch zoeken

Traditioneel zoeken noemen we ook wel lexicaal zoeken. Om het verschil wat duidelijker te maken hebben we een afbeelding gemaakt. Lexicaal zoeken is enkel zoekwoorden matchen met exacte woorden of zinnen. Semantisch zoeken werkt compleet anders, waarbij de zoekmachine de intentie en betekenis achter een volledige zin begrijpt en relevante resultaten toont.

Bron: Semrush

Schrijven op een gebruiksvriendelijke en natuurlijke manier

Semantische SEO is dus het schrijven van content die zowel voor de gebruiker als voor zoekmachines begrijpelijk is. Dit betekent dat je teksten wil schrijven op een manier die natuurlijk aanvoelt en niet geforceerd gevuld is met zoekwoorden. Zoekmachines zijn dus steeds beter in het herkennen van de waarde van content die semantisch gerelateerd is aan een bepaald onderwerp, zonder dat er sprake is van overoptimalisatie. Door te focussen op leesbaarheid, duidelijkheid en relevantie kun je ervoor zorgen dat je content beter aansluit bij de zoekintentie van gebruikers.

Aan de slag met semantische SEO met deze 7 tips

Zelf aan de slag met semantische SEO? We geven je graag wat tips over hoe je dit het best kan aanpakken.

1. Zoekwoordenonderzoek uitvoeren

Het opnemen van zoekwoorden in je content is nog steeds belangrijk voor zoekmachineoptimalisatie. Het heeft echter niet meer dezelfde enorme impact als een aantal jaar geleden. Een zoekwoordenonderzoek is nog steeds het startpunt van jouw zoektocht. Kijk naar vergelijkbare zoekopdrachten en vergelijkbare zoekwoorden die jouw doelgroep gebruikt. Creëer op basis van deze zoekwoorden content die daarop aansluit.

2. Voldoe aan de zoekintentie van je zoekwoord

Zoekintentie is belangrijk voor semantische SEO. Begrijpen wat een gebruiker écht zoekt wanneer hij een zoekwoord invoert. Door de tekst op je pagina zo te schrijven met de juiste zoekintentie, vergroot je de kans dat je pagina hoog scoort in de organische zoekresultaten en gebruikers beter bedient. Je kunt de intentie van je zoekwoord makkelijk terug zien in tools zoals Semrush. Zij maken gebruik van 4 intenties:

  • Informational: de gebruiker wil informatie vinden.
  • Navigational: de gebruiker wil een specifieke website of webpagina vinden.
  • Commercial: de gebruiker wil onderzoek doen naar een merk, product of dienst.
  • Transactional: de gebruiker wil actie ondernemen (bijvoorbeeld iets kopen).

Je kunt eventueel ook naar het welbekende See, Think, Do, Care-model van Google kijken. Dit model helpt marketeers content af te stemmen op verschillende fasen van de customer journey:

  • See: dit is de fase waarin potentiële klanten zich nog niet bewust zijn van een directe behoefte, maar wel in aanraking komen met jouw merk of product via brede, informatieve content.
  • Think: in deze fase denken gebruikers actief na over hun behoeften en beginnen ze onderzoek te doen. Content die hen helpt bij het vergelijken van opties of het verkrijgen van meer informatie is hier belangrijk.
  • Do: gebruikers in deze fase staan klaar om actie te ondernemen, zoals een aankoop doen. Hier wil je content aanbieden die gericht is op conversie, zoals productpagina’s en call-to-actions.
  • Care: deze fase richt zich op het behouden van bestaande klanten en hen te blijven ondersteunen met waardevolle content, zoals after-sales service en klantenondersteuning.

Denk hierbij ook aan long-tail zoekwoorden. Lange zoekwoorden hebben vaak een duidelijkere intentie omdat ze specifieker zijn. Bijvoorbeeld: “beste winterjas voor kou” wijst op een commerciële intentie. Complexe zoekopdrachten zoals long-tail zoekwoorden helpen zowel de zoekmachine als jij als marketeer beter begrijpen wat gebruikers bedoelen.

3. Kijk naar de SERP-features van je zoekwoord

SERP-functies geven je een ​​beter beeld van de zoekintentie van het zoekwoord. Hoe doe je dit? Gewoon even zelf je zoekwoord Googlen en de resultaten van jouw online concurrentie bekijken. Kijk naar de eerste drie organische resultaten op een zoekopdracht. Zie je vooral blogs met veel informatie of toch meer productpagina’s die conversiegericht zijn? Zie je specifieke SERP features of vragen die uitgelicht worden? Google begrijpt inmiddels zelfs ook de zoekintentie van bepaalde zoekwoorden en laat de best overeenkomende pagina’s hoog in Google zien.

SERP-features zoals de knowledge graph en rich snippets zijn belangrijke onderdelen van hoe zoekmachines de zoekresultatenpagina weergeven. Hieronder zie je bekende voorbeelden van SERP-features waar je met jouw website in terecht wil komen.

Bron: Semrush

4. Maak goed gebruik van subheadings

On page optimalisaties zoals het gebruiken van subheadings maken het voor zoekmachines makkelijker om de content te begrijpen. Gebruik subheadings niet alleen om je tekst leesbaarder te maken voor gebruikers, maar ook om belangrijke onderwerpen te benadrukken voor zoekmachines. Goede subheadings bevatten vaak zoekwoorden en zijn erop gericht om zoekmachines een beter inzicht te geven in de inhoud van je pagina. Door je content goed te structureren met duidelijke subheadings, verhoog je de kans dat zoekmachines je pagina beter indexeren en begrijpen.

5. Voeg een FAQ toe aan je pagina

Door relevante FAQ’s te beantwoorden wordt de content uitgebreider. Vaak zoeken mensen naar specifieke antwoorden op vragen. Door een FAQ toe te voegen op je pagina, kun je deze vragen makkelijk beantwoorden, maar ook in de SERP-feature People Also Ask terecht komen.

We hebben op onze website een pagina over server side tagging, wat voor sommige marketeers best een technisch verhaal is. Met een FAQ proberen we zo veel mogelijk vragen hierover te beantwoorden zodat het voor de gebruiker, maar ook voor de zoekmachine goed te begrijpen is:

6. Gebruik structured data

Gestructureerde data is ook een goede manier om informatie te organiseren die zoekmachines helpt verschillende elementen van je content te identificeren. Met structured data kun je makkelijk informatie op een website markeren zodat zoekmachines beter doorkrijgen wat er op je pagina staat. Echt een toegevoegde waarde, ook voor semantische seo!

7. Helpful content creëeren

Uiteindelijk draait het om één kernpunt: creëer zoveel mogelijk waardevolle, helpful content die duidelijk is en écht helpt bij het beantwoorden van de vragen van je bezoekers. Optimaliseer je website volgens de SEO-richtlijnen, maar zorg er ook voor dat je semantische optimalisatie goed uitgevoerd is.

Wil jij je SEO-werkzaamheden uitbesteden?

Wil je ervoor zorgen dat jouw website optimaal presteert in de zoekmachines? Bij 2manydots helpen we je graag verder met on page optimalisaties, het verbeteren van je online vindbaarheid en het creëren van waardevolle content.