Het ontwikkelen en uitvoeren van de perfecte marketingstrategie voor jouw bedrijf is lastig. Wij helpen je graag een handje opweg.
Een hechte club mensen die de Tilburgse gezelligheid ademt en de ambitie heeft om altijd een stapje verder te gaan.
Semantische SEO draait om het verbeteren van de manier waarop zoekmachines de betekenis van content begrijpen. Waar traditionele SEO zich voornamelijk richt op specifieke zoekwoorden en technische optimalisaties, gaat semantische SEO een stap verder door de betekenis en context van woorden, zinnen en volledige content te analyseren. Hierdoor kunnen zoekresultaten veel beter aansluiten op wat een gebruiker echt bedoelt. We leggen je graag uit hoe semantische SEO werkt en waarom jij het ook moet toepassen voor jouw website.
Tegenwoordig gebruikt Google semantische zoekopdrachten. Dit betekent dat het enerzijds de betekenis van de zoekopdracht en anderzijds de content op de website analyseert om de beste zoekresultaten te bieden. Zoekmachines focussen op deze manier niet meer alleen op exacte zoekwoorden, maar ook op synoniemen, context en de relatie tussen verschillende entiteiten. Entiteiten zijn bijvoorbeeld personen, plaatsen, dingen of ideeën die relevant zijn voor een bepaald onderwerp. Deze ontwikkeling zorgt ervoor dat websites met waardevolle, goed gestructureerde content een hogere ranking kunnen bereiken in de zoekresultaten.
Maar hoe werkt dit dan? Google en andere zoekmachines doen dit met behulp van twee systemen:
Traditioneel zoeken noemen we ook wel lexicaal zoeken. Om het verschil wat duidelijker te maken hebben we een afbeelding gemaakt. Lexicaal zoeken is enkel zoekwoorden matchen met exacte woorden of zinnen. Semantisch zoeken werkt compleet anders, waarbij de zoekmachine de intentie en betekenis achter een volledige zin begrijpt en relevante resultaten toont.
Bron: Semrush
Semantische SEO is dus het schrijven van content die zowel voor de gebruiker als voor zoekmachines begrijpelijk is. Dit betekent dat je teksten wil schrijven op een manier die natuurlijk aanvoelt en niet geforceerd gevuld is met zoekwoorden. Zoekmachines zijn dus steeds beter in het herkennen van de waarde van content die semantisch gerelateerd is aan een bepaald onderwerp, zonder dat er sprake is van overoptimalisatie. Door te focussen op leesbaarheid, duidelijkheid en relevantie kun je ervoor zorgen dat je content beter aansluit bij de zoekintentie van gebruikers.
Zelf aan de slag met semantische SEO? We geven je graag wat tips over hoe je dit het best kan aanpakken.
Het opnemen van zoekwoorden in je content is nog steeds belangrijk voor zoekmachineoptimalisatie. Het heeft echter niet meer dezelfde enorme impact als een aantal jaar geleden. Een zoekwoordenonderzoek is nog steeds het startpunt van jouw zoektocht. Kijk naar vergelijkbare zoekopdrachten en vergelijkbare zoekwoorden die jouw doelgroep gebruikt. Creëer op basis van deze zoekwoorden content die daarop aansluit.
Zoekintentie is belangrijk voor semantische SEO. Begrijpen wat een gebruiker écht zoekt wanneer hij een zoekwoord invoert. Door de tekst op je pagina zo te schrijven met de juiste zoekintentie, vergroot je de kans dat je pagina hoog scoort in de organische zoekresultaten en gebruikers beter bedient. Je kunt de intentie van je zoekwoord makkelijk terug zien in tools zoals Semrush. Zij maken gebruik van 4 intenties:
Je kunt eventueel ook naar het welbekende See, Think, Do, Care-model van Google kijken. Dit model helpt marketeers content af te stemmen op verschillende fasen van de customer journey:
Denk hierbij ook aan long-tail zoekwoorden. Lange zoekwoorden hebben vaak een duidelijkere intentie omdat ze specifieker zijn. Bijvoorbeeld: “beste winterjas voor kou” wijst op een commerciële intentie. Complexe zoekopdrachten zoals long-tail zoekwoorden helpen zowel de zoekmachine als jij als marketeer beter begrijpen wat gebruikers bedoelen.
SERP-functies geven je een beter beeld van de zoekintentie van het zoekwoord. Hoe doe je dit? Gewoon even zelf je zoekwoord Googlen en de resultaten van jouw online concurrentie bekijken. Kijk naar de eerste drie organische resultaten op een zoekopdracht. Zie je vooral blogs met veel informatie of toch meer productpagina’s die conversiegericht zijn? Zie je specifieke SERP features of vragen die uitgelicht worden? Google begrijpt inmiddels zelfs ook de zoekintentie van bepaalde zoekwoorden en laat de best overeenkomende pagina’s hoog in Google zien.
SERP-features zoals de knowledge graph en rich snippets zijn belangrijke onderdelen van hoe zoekmachines de zoekresultatenpagina weergeven. Hieronder zie je bekende voorbeelden van SERP-features waar je met jouw website in terecht wil komen.
Bron: Semrush
On page optimalisaties zoals het gebruiken van subheadings maken het voor zoekmachines makkelijker om de content te begrijpen. Gebruik subheadings niet alleen om je tekst leesbaarder te maken voor gebruikers, maar ook om belangrijke onderwerpen te benadrukken voor zoekmachines. Goede subheadings bevatten vaak zoekwoorden en zijn erop gericht om zoekmachines een beter inzicht te geven in de inhoud van je pagina. Door je content goed te structureren met duidelijke subheadings, verhoog je de kans dat zoekmachines je pagina beter indexeren en begrijpen.
Door relevante FAQ’s te beantwoorden wordt de content uitgebreider. Vaak zoeken mensen naar specifieke antwoorden op vragen. Door een FAQ toe te voegen op je pagina, kun je deze vragen makkelijk beantwoorden, maar ook in de SERP-feature People Also Ask terecht komen.
We hebben op onze website een pagina over server side tagging, wat voor sommige marketeers best een technisch verhaal is. Met een FAQ proberen we zo veel mogelijk vragen hierover te beantwoorden zodat het voor de gebruiker, maar ook voor de zoekmachine goed te begrijpen is:
Gestructureerde data is ook een goede manier om informatie te organiseren die zoekmachines helpt verschillende elementen van je content te identificeren. Met structured data kun je makkelijk informatie op een website markeren zodat zoekmachines beter doorkrijgen wat er op je pagina staat. Echt een toegevoegde waarde, ook voor semantische seo!
Uiteindelijk draait het om één kernpunt: creëer zoveel mogelijk waardevolle, helpful content die duidelijk is en écht helpt bij het beantwoorden van de vragen van je bezoekers. Optimaliseer je website volgens de SEO-richtlijnen, maar zorg er ook voor dat je semantische optimalisatie goed uitgevoerd is.
Wil je ervoor zorgen dat jouw website optimaal presteert in de zoekmachines? Bij 2manydots helpen we je graag verder met on page optimalisaties, het verbeteren van je online vindbaarheid en het creëren van waardevolle content.