Het ontwikkelen en uitvoeren van de perfecte marketingstrategie voor jouw bedrijf is lastig. Wij helpen je graag een handje opweg.
Een hechte club mensen die de Tilburgse gezelligheid ademt en de ambitie heeft om altijd een stapje verder te gaan.
Wat kost het laten maken van een website? Een belangrijke vraag waar je graag antwoord op wil hebben. Jullie willen een nieuwe, professionele website laten bouwen. Daar komen een hoop keuzes bij kijken. Welke partner is geschikt om mee samen te werken, wat zijn de valkuilen en hoe werkt het met hosting, privacy en beveiliging? En erg belangrijk: wat kost zo’n project nu eigenlijk? Met dit blog helpen we je op weg, om financiële verrassingen te voorkomen.
Het doel is om inzicht te geven in de investering die jullie gaan doen. Transparantie is bij zo’n project erg belangrijk. Er komt namelijk meer kijken bij het bouwen van een nieuwe WordPress-website dan je misschien denkt. Uiteindelijk moet deze investering zich terug gaan verdienen in een goede, converterende website. Wij vertellen waar jullie op moeten letten in dit proces.
In dit blog focussen we ons op het kostenplaatje voor het bouwen van een nieuwe website. Dit is iets anders dan de migratie van de bestaande website naar een andere partner. Wanneer jullie blij zijn met de huidige website, maar bijvoorbeeld over willen stappen naar een ander internetbureau, is er een optie om de huidige website alleen te migreren. Weten hoe dat in zijn werk gaat? Lees hier alles over onze werkwijze bij website migratie.
Zijn jullie niet blij met de huidige website, of is er überhaupt nog geen site? Dan is dit blog het lezen waard. Bij het bouwen van een nieuwe website is het van belang om duidelijk te weten wat jullie precies zoeken. Zo is het doel en de doelgroep van de website van belang voor het ontwerp. Daarnaast bespreken we in dit blog het verschil tussen standaard en maatwerk WordPress, het belang van User Experience (UX), de development fase en de maandelijkse kosten. Samengevat hebben jullie na het lezen van dit blog een goed beeld van alle keuzes die gemaakt moeten worden bij het laten bouwen van een nieuwe website. Ook gaan we dieper in op de prijsopbouw.
WordPress is één van de meest gebruikte contentmanagementsystemen (CMS) ter wereld. Ook organisaties als Walt Disney en Unicef maken gebruik van WordPress. Vanzelfsprekend zijn de wensen en eisen van zo’n grote organisatie anders dan die van particulieren en kleinere bedrijven. Met WordPress kun je veel kanten op. Je kunt een simpele WordPress website laten maken, maar je kunt ook kiezen voor een professionele WordPress website met specifieke functionaliteiten. Jullie moeten dus nagaan wat belangrijk is in een nieuwe website. Een simpele website kan met een standaardthema gemaakt worden, of door middel van maatwerk. Een standaard template kan vrijwel iedereen installeren en configureren: daar is eigenlijk geen internetmarketingbureau voor nodig. Zo’n standaard-thema is goedkoper dan maatwerk: je kunt het zelf installeren en aanpassen. Het probleem is dat het hierdoor vaak trager, onveiliger en instabiel wordt. Ook is het gebruik van deze templates minder toekomstbestending – het past mogelijk niet bij jullie lange-termijn visie. De uitstraling past nooit voor honderd procent bij het merk. Ook nemen problemen doorgaans toe over tijd.
Al met al zijn de mogelijkheden dus beperkt. Een maatwerk website lost dat op: een website in eigen huisstijl, passend bij de online marketing doelen én volledig uniek. Op het gebied van stabiliteit, beheer, privacy, laadsnelheid, beveiliging en digitale toegankelijkheid is maatwerk vereist om een professionele website te kunnen bouwen.
Maar wat is een goede website eigenlijk? Er zijn verschillende kenmerken te onderscheiden. Een aantal voorbeelden:
Willen jullie een kwalitatief goede en veilige website, dan is een team van strategen, marketeers, ontwerpers en developers nodig. In plaats van een bestaand thema te wijzigen, is het mogelijk om een maatwerk WordPress-website te laten bouwen from scratch. Het gevolg is een website die precies doet wat je wil, eruit ziet zoals je wil, snel is en aan strenge eisen voldoet. Zo zijn er bijvoorbeeld allerlei koppelingen op maat te maken. Ook de normen van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en digitale toegankelijkheid (de Web Content Accessibility Guidelines) kunnen we compleet in acht nemen in een maatwerk design.
Wil je een nieuwe website laten maken? Neem gerust contact op met een van onze specialisten!
Wanneer jullie een nieuwe maatwerk WordPress-website willen laten bouwen, is de prijs geheel afhankelijk van het wensenlijstje. Zoals eerder besproken, zit er een prijs- en kwaliteitsverschil tussen standaard en maatwerk WordPress. Daarnaast kan een offerte per bedrijf erg verschillen. Wij benaderen de prijsopbouw van een maatwerk website door middel van drie onderdelen.
Een belangrijk onderdeel van de prijsopbouw is het design van de website. Hoe uitgebreider en complexer het design, hoe meer verschillende templates er nodig zijn. Een website is namelijk het online visitekaartje van jouw bedrijf. Dit betekent dat de prijs hoger uitvalt wanneer we meer templates ontwikkelen en gebruiken. Elke template heeft zijn eigen doel en design. Het detailniveau kan per design of template verschillend zijn. Deze losse templates hebben een voordeel op de lange termijn: het maakt contentbeheer en doorontwikkeling van de website na livegang gemakkelijker. Zoek daarom naar de juiste balans tussen prijs en toekomstperspectief. In de designfase zijn daarnaast feedbackrondes en discussies nodig, om tot het beste resultaat te komen. Samengevat is het aantal benodigde templates essentieel voor de prijsopbouw. Iedere template moet tenslotte ook gebouwd en getest worden. Het aantal templates is dus behoorlijk van invloed op de totaalprijs.
User experience (UX) is een essentieel onderdeel van het webdesign proces. Bij UX design houden we rekening met de verwachtingen en wensen van gebruikers. Het is dus belangrijk dat jullie de doelgroep goed kennen. Als jullie dagelijks contact met klanten hebben, zijn de demografische kenmerken, problemen en uitdagingen bekend. Maar willen jullie de pijlen richten op een nieuwe markt, dan is hier eerst onderzoek voor nodig. Zo moet de nieuwe website de juiste informatie bevatten die de doelgroep zoekt. Daarnaast is het de bedoeling dat gebruikers specifieke acties uitvoeren op de site. Ze moeten naar een doelconversie worden geleid. UX design is erop gericht om de emoties en handelingen van de websitebezoekers samen te laten komen met de benodigde functionaliteiten van jullie website.
Tegenwoordig is het onmisbaar om een website te hebben die geschikt is voor mobiel. Daarom worden de meeste websites tegenwoordig ontwikkeld via responsive webdesign. Dit betekent dat de website zich aanpast aan de grootte van het scherm van het apparaat waarop het getoond wordt. Zo streeft de webdesigner naar een optimale gebruikservaring voor elk apparaat – of het nu een telefoon, tablet, laptop of desktop betreft. Het ontwerp van een responsive website schaalt mee met de afmetingen van het scherm. Zo blijft de website te gebruiken, ongeacht het apparaat.
Mobile-first webdesign is een andere techniek waarbij je niet pas in de testfase, maar al in de ontwerpfase naar optimalisatie kijkt. Mobile-first webdesign gaat dus over het ontwerp van jullie website op een mobiele telefoon of tablet. Omdat deze schermen een stuk kleiner zijn dan van een laptop of computer, vereist dit een ander design om alle elementen en functionaliteiten van de website goed uit te laten komen. Alle belangrijke informatie moet snel vindbaar zijn en de navigatie door de website moet weinig moeite kosten. Bij het bouwen van een nieuwe website is het verstandig om de bottom-top techniek te gebruiken. Dit betekent dat jullie eerst beginnen met het mobile-first webdesign. Dit design is namelijk een compacte vorm van de website met de meest essentiële onderdelen. De basis van de website dus. Vanuit het mobiele webdesign is het vervolgens gemakkelijker om uit te bouwen naar een complexere en uitgebreidere desktop versie.
Zijn jullie van plan om een mobile-first webdesign te maken, dan moet er rekening gehouden worden met hogere kosten. Het vergt namelijk meer designwerk, meer feedbackrondes, meer programmeer-uren en extra testmomenten.
Om een bepaald ontwerp tot leven te brengen, komen we in de development fase. De functionaliteiten die de website moet bevatten, heeft invloed op de prijsopbouw. Veel van deze functionaliteiten zijn standaard beschikbaar binnen een simpele WordPress website. Echter, als jullie veel plug-ins moeten gebruiken om de gehele website te laten werken, is het verstandiger om voor maatwerk functionaliteiten te kiezen. Het stapelen van plug-ins zorgt namelijk voor een trage en een, vaak onbewust, onveilige website. Jullie moeten daarom de juiste balans zien te vinden tussen kosten besparen (met behulp van standaard beschikbare functionaliteiten) en maatwerkoplossingen.
Hoe maak je deze keuze? Bedenk welke functionaliteiten voor jullie noodzakelijk of belangrijk zijn. Zo kan een functionaliteit mogelijk veel bijdragen aan het behalen van jullie marketingdoel. Daarnaast kunnen jullie bekijken of een functionaliteit relatief eenvoudig te ontwikkelen is. Is dat het geval, dan kun je gaan voor maatwerk. Het gevolg is meer stabiliteit en minder veiligheidsrisico’s. Is bijvoorbeeld een specifiek softwaresysteem nodig zoals Recruitee of Exact Online, dan is maatwerk de afweging waard. Deze functionaliteiten zijn mogelijk essentieel om op maat te laten maken om de website goed te laten werken.
Bedenk daarnaast of jullie website extra digitaal toegankelijk moet worden gemaakt. Is dit voor jullie belangrijk, dan zijn er ook weer verschillende manieren om dit uit te voeren. Laat je adviseren! Een offerte opvragen voor een prijsindicatie is vaak het verkeerde vertrekpunt, ook als je een beperkt budget hebt.
De kosten voor het laten maken van een website kunnen sterk variëren. Ze beginnen bij ongeveer duizend euro en kunnen oplopen tot meer dan vijftigduizend euro. Dit hangt af van de complexiteit van de website en je specifieke wensen. Om het voor jou wat eenvoudiger te maken, hebben wij de kosten overzichtelijk in kaart gebracht. Op deze manier kun je zien welke opties binnen jouw budget passen.
ZZP’er | Klein bureau | Middelgroot bureau | Groot bureau | |
Simpele website | € 1.000,- | € 3.500,- | € 10.000,- | € 20.000,- |
Gemiddelde website | € 2.000,- | € 7.500,- | € 15.000,- | € 30.000,- |
Complexe website | € 10.000,- | € 22.500,- | € 50.000,- | |
Webshop | € 5.000,- | € 15.000,- | € 25.000,- | € 75.000,- |
Heb je vragen over de prijzen? Neem dan gerust contact met ons op!
Een ‘simpele’ website bestaat meestal uit enkele basispagina’s zoals een homepage, een over-ons pagina en een contactpagina. Daarnaast bevat deze site vaak formulieren voor contact of offerteaanvragen. Deze basisstructuur zorgt ervoor dat bezoekers gemakkelijk informatie kunnen vinden en in contact kunnen komen met het bedrijf.
Een gemiddelde website bevat meerdere verschillende pagina’s, zoals een blog, portfolio en dienstenpagina’s, naast de standaardpagina’s van een simpele website. Daarnaast zijn er formulieren voor bijvoorbeeld contact en aanvragen. De site kan ook een koppeling bevatten naar een externe service, zoals een nieuwsbrief of CRM-systeem, voor extra functionaliteit.
Een complexe website omvat meer pagina’s dan een eenvoudige of gemiddelde website en kan diverse animaties bevatten voor een betere gebruikerservaring. Daarnaast integreert deze soort site meerdere koppelingen naar externe services. Deze zullen op maat worden gemaakt door de webbouwer.
Het proces begint bij de voorbereiding, de strategie en de kick-off. De drie pijlers design, user experience en development vormen samen de volgende fase. Het proces is compleet met een testfase, de migratie en goed projectmanagement. Hieruit blijkt vaak ook de professionaliteit van de partner. Kies voor een transparante partner die advies geeft en ervaring heeft met dit soort projecten. Een vloeiend proces voor het bouwen van een nieuwe WordPress-website ziet er bij ons als volgt uit.
We starten met een uitgebreide inventarisatie, gevolgd door een kick-off. Deze meeting staat in het teken van kennismaken, doelstellingen bespreken, stijlrichting bepalen en het opstellen van een plan van aanpak. Vervolgens gaan de projectmanager en designer aan de slag. Tussendoor ontvangen jullie design demo’s en de technische demo. Zo is de website steeds onderhevig aan testen, feedback en verbeteringen. In de ontwikkelfase bouwen we vervolgens niet alleen de website, maar maken we deze ook AVG-proof. Ook wordt de nieuwe website getest op beveiliging en laadsnelheid. Wanneer alles is goedgekeurd, gaan we over op het migreren van de content, waarnaar jullie een handleiding en training ontvangen om zelf aan de slag te gaan in de backend. Zo is het in de toekomst mogelijk om zelfstandig aan de website te bouwen en kunnen jullie de nieuwe website testen. In sommige gevallen levert de opdrachtgever content aan, of schrijft het internetbureau de content.
Ook maken we een verhuisplan voor de livegang van de nieuwe website. Deze stap wordt vaak overgeslagen, met kelderende posities op relevante zoekwoorden in Google als gevolg. Het resulteert in veel minder bezoekers op jullie nieuwe website.
Als laatste gaan we na livegang van de website aan de slag met doorontwikkeling en optimalisaties. Zo kunnen we controleren of wat we ontwikkeld hebben ook werkt zoals we het eerder bedacht hebben.
Waarschijnlijk is het inmiddels duidelijk: een nieuwe website bouwen gaat verder dan alleen een nieuw design ontwikkelen. Het complete proces is dus niet binnen een week afgerond. Tussen het eerste contactmoment tot aan de livegang en doorontwikkeling van de nieuwe website zitten veel stappen. Afhankelijk van de complexiteit, en dus het aantal uren werk, kan het weken of zelfs maanden duren. Gemiddeld genomen ontwikkelen wij een nieuwe website, van begin tot livegang, binnen 10 tot 12 weken na akkoord.
Mensen schrikken soms van een grote investering. De algemene trend is dat online steeds duurder wordt. Anderzijds, mensen vergeten vaak dat het bouwen van websites steeds ingewikkelder en relevanter is. Het hebben van een goede, converterende website is nu belangrijker dan ooit en het aantal websitebezoekers blijft groeien. Online is onderdeel geworden van de moderne bedrijfsvoering. Het is daarom van belang om online serieus te nemen en te zien als investering. Maak de website onderdeel van jullie bedrijfsprocessen en marketingstrategie.
Om een indicatie te geven van de totale kosten, moeten jullie dus rekening houden met de complexiteit van het design, de user experience en development. In het algemeen kunnen we zeggen dat het laten bouwen van een professionele WordPress-website mogelijk is vanaf 8.000 euro. Een WordPress website die geoptimaliseerd is volgens specifieke marketingdoelen en bepaalde functionaliteiten bevat, kost gemiddeld 15.000 euro. Een grote, complexe kwalitatieve website kost al gauw meer dan 25.000 euro. Dit zijn investeringen die terugverdiend moeten worden. Zo moet de nieuwe website bijvoorbeeld meer bezoekers trekken, meer conversie optimalisatie bevatten met behulp van call to actions, een professionele lay-out, en beter werken voor verschillende doelgroepen. Dit alles staat in het teken van het belangrijkste doel: online succes!
We zien dat bedrijven steeds meer mogelijkheden hebben om zelf aan de slag te gaan met een website. Zodra de nieuwe website live gaat, werken ze zelf in de backend en gaan aan de slag met content en verbeteringen. Internetbureaus worden steeds meer ingezet als specialisten voor maatwerk ontwikkeling, kennisdeling, strategisch advies en het grote onderhoud van websites. De prijsopbouw van doorontwikkeling van de website kunnen jullie zelf beïnvloeden. Indien gewenst zijn een aantal taken intern uitvoerbaar. Daarnaast zijn er een aantal vaste en periodieke kosten.
Er horen een aantal vaste en periodieke kostenposten (maandelijks terugkerende kosten) bij een website. Deze kosten van een website blijven jullie dus houden na livegang van de nieuwe website. We zetten de kosten van een website op een rijtje:
Alvorens jullie offertes gaan opvragen, is het handig om een idee te hebben van de eisen, wensen en het budget. Nu kunnen we ons voorstellen dat het lastig is om jullie budget te bepalen. Daarom hebben wij een vuistregel om het juiste budget te bepalen.
Bedenk hoeveel waarde het bedrijf aan online hecht. Het levert vaak meer op dan je in eerste instantie denkt. Het zorgt er niet alleen voor dat het bedrijf beter wordt gepresenteerd. Denk ook aan nieuwe relevante bezoekers die uiteindelijk kwalitatieve leads vormen en waaruit jullie omzet genereren. Ook werkt een nieuwe website kostenbesparend doordat, bijvoorbeeld, de druk op de klantenservice afneemt. Met een professionele website kunnen werknemers daarnaast efficiënter werken. De website is de tool voor marketeers en staat in dienst van afdelingen als Sales en HR. Zo bespaar je ook op verkoop- en wervingskosten.
Om online succes te behalen, moeten jullie ook de website en marketinginspanningen blijven optimaliseren. Vaak zien we dat het budget bepaald wordt aan de hand van een percentage van de omzet. Het deel wat jullie besteden aan de website en alle marketingactiviteiten, moet in verhouding zijn om het maximale uit een investering te halen. Zet het marketingbudget daarom op ongeveer 8% van de omzet om een realistisch beeld te schetsen. Dit gaat dus niet alleen om budget voor de website en overige online inspanningen – denk ook aan offline marketing als events en brochures.
De volgende stap is met een potentiële partner in gesprek gaan om tot een offerte te komen. Jullie zullen merken dat de offertes van verschillende bureaus van elkaar verschillen. Het kan lastig zijn om deze goed met elkaar te vergelijken. We geven een aantal tips:
Benieuwd naar wie je voorgingen? Bekijk onze cases
Na het lezen van dit blog hebben jullie meer inzicht gekregen in wat een website bouwen kost en wat er allemaal bij komt kijken. Jullie weten nu welke kostenposten er komen kijken bij het laten bouwen van een nieuwe website en hoe het proces van idee tot livegang globaal verloopt. Hoe nu verder? De belangrijkste take-aways:
Het bouwen van een nieuwe WordPress-website is een project waar jullie veel voldoening uit kunnen halen. Het is dan ook zonde om dit niet goed aan te pakken. Zijn jullie op zoek naar een ervaren partner? Hebben jullie specifieke wensen? Misschien is 2manydots dan een goede match.
Wij zijn een full-service internetmarketingbureau en specialist in converterende websites. Met ruime ervaring sinds 2006 weten we hoe we jullie het beste kunnen begeleiden voor, tijdens en na livegang van jullie nieuwe website. Als top-3 WordPress-bureau van Nederland zijn we landelijk actief en hebben we alle kennis in-house.