Website laten maken
Content optimalisatie

SEO content optimalisatie voor
betere zichtbaarheid in Google

Als eigenaar van een website wil je zoveel mogelijk content schrijven. Nieuwsitems, blogs of kennisbanken. Het biedt stuk voor stuk ruimte om content te creëren en jouw website te vullen. Natuurlijk wil je de inhoud van de content op orde hebben en moet het een informatieve lading met zich meebrengen, want het is prettig als je content ook daadwerkelijk geconsumeerd wordt door jouw bezoekers.

 

Jouw hulptroepen

Effectieve teksten voor
online zichtbaarheid

Content is ook een goede manier om beter vindbaar te zijn in de zoekmachines. Dit noemen we ook wel zoekmachine optimalisatie. Door Search Engine Optimization (SEO) toe te passen op jouw content, vergroot je de kans dat bezoekers via een organische weg op jouw website terecht komen.

Het uiteindelijke doel van jouw content is voornamelijk het vergroten van het aantal conversies. Dit is in veel gevallen namelijk het verdienmodel van een organisatie. Het is dan ook prettig als content hier een helpende hand in kan zijn. Om dat te realiseren is het nuttig (lees: noodzakelijk) om aan content optimalisatie te doen. Wat dat precies inhoudt en met welke verschillende fases je rekening dient te houden, lees je op deze pagina.

Onderdeel van jouw online marketing strategie

Tijdens het brainstormen over jouw marketing strategie kom je waarschijnlijk met de gaafste ideeën op de proppen. Voer deze, wanneer je er zeker van bent dat het je organisatie vooruit brengt, dan ook zeker uit. Toch wordt het schrijven van nieuwe content en het optimaliseren van deze nieuwe content (content optimalisatie) vaak achterwege gelaten. Dit vinden wij onterecht, aangezien content optimalisatie wel degelijk van grote impact kan zijn op jouw marketing strategie.

Snijd in de volgende brainstormsessie dit onderwerp dan ook aan en laat aan de hand van deze pagina zien waarom content optimalisatie zo waardevol is.

seo checklist

SEO content verbeteren: hoe gaat dat bij 2manydots in zijn werk?

Waarschijnlijk heb je al vaak van Search Engine Optimization gehoord, maar weet je niet precies hoe je dit moet toepassen op jouw content. Dat is helemaal niet erg, wij helpen je graag. SEO betekent eigenlijk content schrijven met de juiste zoektermen, waardoor je meer kwalitatief verkeer naar jouw website haalt.

Wanneer je in ons bewezen Resultsmatter®-traject stapt, beginnen wij met een vooronderzoek. Een belangrijk onderdeel van dit vooronderzoek is het analyseren van jouw content. Bevat dit al enige SEO of is hier ruimte voor verbetering? Dit rapporteren wij nauwkeurig en leggen het voor aan de opdrachtgever met relevante voorbeelden.

Het stappenplan

0 meting: een scan van jouw website

Tijdens de 0-meting gaan we kijken waar jouw website staat ten opzichte van de gestelde en geambieerde doelstellingen. Zo ontstaat er een secuur beeld van de aspecten die verbeterd kunnen worden. Uiteraard wordt er ook gekeken naar de aspecten die al goed gaan, zodat hier niet onnodig aan gesleuteld wordt. Dit wordt allemaal in stelling gebracht door een scan van jouw website te maken.

Zoekwoordenonderzoek

Ieder bedrijf heeft een doelgroep opgesteld. Zonder doelgroep weet je namelijk niet waar je jouw marketing strategie op moet richten. Wij kijken niet zozeer enkel naar de geografische aspecten van een doelgroep, wij willen echt alles weten van jouw doelgroep. Alleen dan bereik je het gewenste resultaat.

Hoe weet je bijvoorbeeld welke content je moet optimaliseren als je niet weet waar je doelgroep op zoekt? Tijdens ons zoekwoordenonderzoek gaan we dit grondig onderzoeken. Zoekt jouw doelgroep bijvoorbeeld veel op ‘online marketing trainingen’, dan nemen we dat mee in ons zoekwoordenonderzoek. Het is voor jouw bedrijf dan de moeite waard om een pagina in te richten met goede content over online marketing trainingen.

Complete rapportage met belangrijkste bevindingen

Je geeft jouw werk uit handen en huurt ervaren professionals in als het verlengstuk van jouw marketingafdeling. Dan wil je natuurlijk wel resultaat zien en het liefst zo uitgebreid en onderbouwd mogelijk. Dat snappen wij en daar zorgen we dan ook voor.

Door een overzicht te leveren van alle pagina’s op jouw website met onze bevinden, kun jij precies inzien waar de kansen van jouw website liggen. Welke pagina’s ranken op dit moment al op een goede positie? Wat zijn de relevante zoekwoorden waar jouw doelgroep op zoekt? Welke conversies zijn daar mogelijk en wat draagt bij aan de conversie optimalisatie? Wil je met deze pagina’s ranken of zet jij liever in op die andere goed gevulde pagina op jouw website? Wij bepalen welke pagina’s de meest kwalitatieve content bevat die geboost moet worden om het grootste effect te bereiken. En dat alles in een complete en overzichtelijk rapportage

Content optimaliseren

Het creëren van content is geen gemakkelijke opgave. Je zoekt telkens weer een nieuwe invalshoek en jouw tekst moet goed leesbaar zijn voor bezoekers. Daarnaast moet de spelling ook nog eens foutloos zijn, want een verkeerde d of t staat erg slordig. Als dat al niet tijdrovend genoeg is, heb je nog honderd andere verplichten en werkzaamheden waar je dagelijks mee bezig bent waardoor content schrijven, laat staan content optimalisatie, schier onmogelijk is. Toch zie je hoe belangrijk het is en dat jouw website eigenlijk niet zonder kan.

Inhouse copywriter

2manydots heeft een eigen copywriter in huis met veel ervaring in het schrijven van SEO-vriendelijke teksten. Onze copywriter gaat met jouw input aan de slag en tovert een lege pagina om naar een pagina vol relevante informatie die ook nog eens zoekmachine optimalisatie bevat.

Schrijf je toch liever zelf jouw teksten maar wil je gewoon een ervaren second opinion? Ook dan kunnen wij gelden als coordinator en doen we de laatste check van jouw tekst voor deze wereldwijd tentoongesteld wordt.

corporate-website-design

Ons eigen succesverhaal

Wij zijn ons allang bewust van de waarde van content optimalisatie. Elke maand schrijven wij verschillende blogs en landingspagina’s met behulp van relevante zoekwoorden voor onze doelgroep. Het resultaat? Een zichtbare stijging in het aantal organische websitebezoekers en een hoger aantal kwalitatieve leads. In de afbeelding hiernaast zie je onze gerealiseerde stijging. Dit wil jij toch ook?

Wat houdt content optimalisatie in?

Content optimalisatie is een breed begrip. De kans is groot dat je niet helder voor de geest hebt wat hier nou precies onder geschaard wordt. We leggen je kort twaalf begrippen uit.

Dode links opsporen

Een dode link leidt nergens naartoe en dat ziet Google. Dit gaat ten koste van jouw content optimalisatie en je doet er daarom goed aan om de dode links op te sporen en te verwijderen.

Dubbele content verwijderen

Dubbele content, ook wel duplicate content genoemd, is misschien wel de doodsteek voor jouw website. Voorkom elke vorm van duplicate content door telkens weer met een originele invalshoek jouw artikelen of blogs te schrijven.

Afbeeldingen comprimeren

Het wordt vaak vergeten maar ook de afbeeldingen op jouw website dragen bij aan content optimalisatie. Gecomprimeerde afbeeldingen nemen minder ruimte in, wat weer bijdraagt aan een betere laadsnelheid van jouw website.

Zelden bezochte pagina's verwijderen

Pagina’s die nauwelijks bezocht worden en geen essentiële informatie bevatten kunnen beter verwijderd worden. De kans op duplicate content neemt namelijk toe wanneer de hoeveelheid pagina’s groter wordt. Het is ook goed mogelijk dat je de inhoud van deze pagina’s niet helemaal helder hebt waardoor duplicate content op de loer ligt.

Teksten herschrijven

Jouw bedrijf verandert en dus is de informatie op jouw website eens in de zoveel tijd toe aan een update. Houd daarom al je teksten scherp en herschrijf waar nodig. Pas wanneer de tijd het toelaat ook SEO toe op deze teksten.

Keywords toevoegen op basis van data-analyse

Relevante zoekwoorden toevoegen is de basis van SEO en een betere online vindbaarheid. Ga daarom na waar jouw doelgroep naar zoekt en schrijf vanuit deze interesses nieuwe en relevante content

Meta titels en beschrijvingen aanpassen

Meta titels zijn ondergewaardeerd maar tegelijkertijd ook onmisbaar tijdens content optimalisatie. Zonder goede meta titels laat Google jouw pagina links liggen en blijf jij onvindbaar.

Microcopy herschrijven

Ondanks dat een microcopy klein van formaat is, neemt het wel de nodige waarde met zich mee. De microcopy kun je meer dan eens vinden bij call-to-actions of formulieren. Het is een gerichte, korte tekst waarmee je een toelichting aan de actie geeft.

Overbodige code verwijderen

Veel (voornamelijk gedateerde) websites bevatten overbodige code. Deze code wordt dan Ingeladen zonder dat het eigenlijk nodig is. Meer hierover vind je op onze Technische SEO pagina.

URL-structuur aanpassen

Bij het gebruik van veel verschillende URL’s, doe je er verstandig aan om een goede URL-structuur te hanteren. Wees beknopt maar duidelijk in je URL. Een bezoeker moet in een paar woorden begrijpen wat de bezochte pagina omvat.

Alt-teksten aanpassen

Alt-teksten worden vaak vergeten en dat is zonde. Stel een Alt-tekst altijd zo op dat het de foto beschrijft. Zorg er ook voor dat het zoekwoord minimaal één keer in een Alt-tekst voorkomt. Dit is belangrijk voor de content optimalisatie.

Interne links

Zoek in geschreven content altijd een opening om door te linken naar een pagina op jouw website. Zo houd je de bezoeker op jouw website. Daarnaast is een goede interne linkstructuur goed voor de content optimalisatie en zoekmachine optimalisatie.

Oude content
is waardevol

Gooi oude schoenen niet weg voor je een nieuw paar hebt. Dit gezegde kennen we allemaal en dit kun jij naadloos doorvoeren op content optimalisatie. Jouw huidige content is namelijk in veel gevallen al waardevol. Door enkel kleine aanpassingen te doen en waarde toevoegen aan deze historische content, denk aan het wijzigen van hoofdstukken of afbeeldingen, scoor je ook met jouw oude content hoog in de zoekmachines. Gooi dus niks zomaar weg en laat ons hier bijvoorbeeld naar kijken.

Content schrijven als doorlopend proces

Het creëren van content is, zoals bovengenoemd, erg tijdrovend. Er zit namelijk geen maximum aan het schrijven van content. Je schrijft dus echt als een doorlopend proces. ‘Maar ik kan geen onderwerpen meer verzinnen voor de content van mijn website.’ Probeer dan eens een onderwerp te recyclen maar nu met een originele invalshoek. Waarom? Je moet blijven optimaliseren omdat jouw website een doel heeft. Een website geldt niet meer enkel als goed opgemaakt en digitaal visitekaartje. Jij wil business uit jouw website halen, en terecht. Content optimalisatie gaat je hier zeker bij helpen.

Liever zelf aan de slag? Maak gebruik van onze SEO content checklist

Heb jij de ambitie om een ster in Search Engine Optimization te worden? Ga dan aan de slag met onze SEO Content Checklist. Door deze checklist voor jouw website af te vinken weet je zeker dat jouw website aan resultaat gaat winnen. Download de SEO Content Checklist via onderstaande knop!

Ons team helpt je graag!

Ben jij al met 1001 dingen bezig en weet je niet waar je de tijd vandaan moet halen? Geen zorgen. Wij begrijpen heel goed dat ook jij goed vindbaar wil zijn in Google en 2manydots helpt je dan ook graag. Met ons team dat bestaat uit professionals met verschillende expertises hebben wij op elk vraagstuk een passend antwoord. Sluit je vandaag nog aan bij 2manydots en word een succesverhaal.

Eline
Zorgt voor 20+ domeinwaarde
Weet alle kneepjes van het SEO vak