10 verwachtingen voor een nieuwe maatwerk WordPress-website

Meer dan 30% van de websites op internet draait op WordPress. Dit CMS is ideaal voor organisaties die zelf content willen kunnen publiceren en aanpassen. Maar waar moet je nu precies op letten bij een maatwerk WordPress-website?

Een professioneel bedrijf of een instelling laat zijn corporate website niet door een handig neefje maken. De eisen zijn streng en de wensen ambitieus. Als het gaat om het kiezen van het juiste internetbureau, zijn er enkele zaken die het kaf van het koren scheiden. Wij zetten 10 verwachtingen op een rij die je mag hebben wanneer je een maatwerk WordPress-website.

1. Het internetbureau denkt met je mee

Na het insturen van je website briefing spreek je met verschillende bureaus af. In de presentaties zie je hoe jouw briefing wordt geïnterpreteerd en krijg je een goed beeld van de mogelijke, toekomstige samenwerking. 

De ideale WordPress-partner heeft eerdere projecten in jullie niche gedaan. Het bureau kent jullie doelgroep en de uitdagingen in de markt. Daarom kan het ook met relevante aanbevelingen komen. Het bureau komt met frisse, realiseerbare ideeën, gebaseerd op de nieuwste inzichten. Samengevat: het bureau denkt actief met je mee omdat het zich als gelijkwaardige partner opstelt. 

2. Je weet wat het gaat kosten

Het klinkt zo logisch dat je weet hoeveel je moet betalen voor die nieuwe WordPress-website. Maar nog te veel internetbureaus doen er vaag over of komen halverwege het traject met onvoorziene meerkosten. Dat is voor jullie organisatie niet alleen frustrerend, maar gewoonweg onacceptabel. 

Met een betrouwbaar internetbureau maak je duidelijke afspraken. Die staan op papier en afspraken zijn duidelijk voor iedereen. Bij voorkeur kies je voor een internetbureau met een in-house team van developers en designers, dat niet afhankelijk is van externen of freelancers en op die manier relatief snel kan schakelen.

3. Het webdesignbureau durft tegengas te geven

Natuurlijk heb je duidelijke ideeën over die nieuwe website. Maar wat je niet wilt is een internetbureau dat enkel bestaat uit een stelletje ja-knikkers in de categorie ‘u vraagt, wij draaien’. Zowel jullie organisatie als het internetbureau heeft kennis van zaken, elk op hun eigen vakgebied. Samen zijn jullie het perfecte team voor het ontwikkelen van die nieuwe site.

Dat betekent dat jullie goed naar elkaar moeten luisteren. Kritiek, mits opbouwend, mag er zijn. En als het internetbureau op de rem trapt omdat een feature te duur wordt of onvoldoende bijdraagt aan het behalen van jullie doelstellingen, wees dan dankbaar in plaats van gepikeerd; het succes van het internetbureau is jullie succes. 

4. Alles kan op maat worden gemaakt

Een standaard WordPress-theme kan vrijwel iedereen installeren en configureren. Daar heb je geen internetbureau voor nodig. Maar voor een bedrijf of instelling van jullie formaat is zo’n dertien-in-een-dozijn-website niet geschikt. Jullie willen bijvoorbeeld een veilige koppeling met jullie CRM-systeem, jullie ATS of andere software die een WordPress-plugin niet biedt. 

Jullie nieuwe website vraagt daarom om een team van strategen, ontwerpers, programmeurs en developers. Een team met bij voorkeur aantoonbare ervaring. In plaats van een bestaand thema te wijzigen, bouwt zo’n team een maatwerk WordPress-website van de grond af op. Jullie krijgen een site die precies doet wat jullie willen, die snel is en aan de strenge eisen van o.a. de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) voldoet.

5. Je gebruikt alleen veilige plugins

Een WordPress-site is vaak pas compleet met de nodige plug-ins. Toch wil je met het installeren daarvan terughoudend zijn. Ze vereisen immers veel updates om te blijven werken en gegevensbeveiliging te garanderen – en niet elke ontwikkelaar voert zoveel updates door. Bij de realisatie van een maatwerk WordPress-website kun je ervan uitgaan dat het bureau weet welke plug-ins veilig zijn en welke maar beter vermeden kunnen worden. Met andere woorden: zoek programmeurs, geen installateurs!

6. Iedereen (met beheerdersrechten) kan content plaatsen 

Eén van de grote voordelen van een Content Management Systeem (CMS) is dat je accounts kunt aanmaken voor de verschillende beheerders. Zo hoeft niet steeds één persoon de content (nieuwsitems, diepgaande artikelen, pagina teksten) te verzorgen. Als team kunnen jullie de site up-to-date houden en hoeven jullie niet steeds bij het internetbureau aan te kloppen.

In WordPress kun je aan de beheerders een rol naar keuze toewijzen. Zo is er de rol van schrijver, die wel berichten kan aanmaken maar ze niet kan publiceren. Of de rol van auteur, die wel zijn of haar eigen berichten mag publiceren maar niet andermans berichten kan aanpassen. Niveaus daarboven zijn die van redacteur en beheerder.

7. Je website wordt goed vindbaar (SEO)

WordPress en Google kunnen goed samen door één deur. WordPress maakt pagina’s die goed leesbaar zijn voor zoekmachines. Daarnaast heb je de mogelijkheid om de URL’s van de pagina’s zelf aan te passen, zodat je er belangrijke zoekwoorden in kunt verwerken. Titels en tussenkoppen krijgen automatisch de nodige HTML-tags, waardoor zoekmachines de content van je artikelen en paginateksten goed op waarde kan schatten.

Doorgaans weten internetbureaus ook welke vervolgstappen mogelijk zijn voor verdere optimalisatie.

8. De website staat op een voor WordPress geoptimaliseerde server gehost

Voor een organisatie die online succes nastreeft, is een willekeurige hosting oplossing risicovol. Als er problemen op andere sites op dezelfde server ontstaan, kan dat namelijk een negatieve impact op jullie site hebben. Daarnaast laat de support door gebrek aan gespecialiseerde kennis bij dergelijke hosters vaak te wensen over. 

Nee, kies liever voor een managed WordPress hosting. Veel internetbureaus verwachten dat zij de website ook in beheer nemen via hun hosting provider. Zo kunnen ze effectiever werken en direct helpen in geval van een storing.

9. Het internetbureau levert support

We schreven hierboven al over de bureaus die WordPress-sites aan de hand van kant-en-klare themes maken. Hun werkwijze is gericht op volume: veel projecten in korte tijd afronden. En wanneer zo’n project af is, trekt het bureau de handen er van af. Dan moet je het, oneerbiedig gezegd, zelf maar uitzoeken.

Omdat er grote belangen bij jullie spelen, zoek je beter een partner die de tijd voor je neemt. Niet alleen bij het maken van de nieuwe website, maar ook na afloop. Een internetbureau dat een onderhoudscontract biedt en pro-actief wijzigingen voorstelt. Zo blijft je site goed beveiligd, up-to-date en realiseren jullie de online doelstellingen.

10. Het bureau blijft optimaliseren

Bij zo’n onderhoudscontract hoort eigenlijk ook een stukje conversie-optimalisatie. Omdat internet constant in beweging is en de voorkeuren van een doelgroep kunnen veranderen, is een website nooit af. Een site vereist doorlopende wijzigingen om te blijven werken, relevant te blijven én te converteren. 

Wie serieus is over online succes, zal steeds nieuwe dingen blijven proberen (bijvoorbeeld door middel van A/B-tests), de resultaten meten en vervolgens de nodige aanpassingen maken. Idealiter kan het internetbureau dat jullie nieuwe maatwerk WordPress-website maakte deze werkzaamheden verzorgen. Zo kunnen jullie je blijven focussen op jullie specialiteit.

Blog
Reviews, positief of negatief: hoe ga je ermee om?
Blog
Klantdata beheren in WordPress: kan dat? En is het veilig?