Content Marketing: Wat is het en wat levert het op?

Photo Geschreven door Sanne Jorna

Content Marketing gaat om het aanbieden van relevante content (zowel visueel als tekstueel) voor jullie doelgroep. Dit is een veelgebruikte term in B2B marketing. Het binden van potentiële klanten doe je door middel van het bieden van waarde en relevante contentcreatie: je biedt daadwerkelijk hulp. Deze content wordt op het juiste moment aangeboden, waardoor het communicatie en interactie vanuit de doelgroep uitlokt.

Content kan in allerlei verschillende vormen worden aangeboden en via verschillende marketingkanalen. Denk aan blogs, landingspagina’s, whitepapers, infographics, podcasts, checklists of nieuwsbrieven. Het ligt er maar net aan waar jullie doelgroep naar op zoek is en op welke manier zij informatie vergaren.

Door jullie doelgroep te informeren en helpen zonder direct reclame te maken of te verkopen, bouw je een vertrouwensband op en straal je expertise uit. In plaats van het direct aanbieden van een verkoopgesprek, kies je voor een subtielere aanpak waarbij je waarde kunt bieden. Je voldoet hierdoor aan de eisen van de doelgroep. De strategie hierachter is dat potentiële kopers steeds worden aangespoord tot converteren, door middel van inhoudelijke content, en jullie uiteindelijk gaat zien als de beste partner om mee zaken te doen. Om daadwerkelijk goed te scoren in Google, moet je expertise, autoriteit en vertrouwen uitstralen.

Doel van content marketing

Het doel van content marketing is het aantrekken van potentiële klanten en het uitlokken van interactie. Op die manier bouw je een inhoudelijke connectie met personen die interesse hebben in jullie product of dienst. Deze personen worden, door verschillende content, steeds in de verleiding gebracht om een volgende stap te zetten richting een aankoop. De stappen die een (potentiële) klant of lead zet worden beschreven in de marketing- en salesfunnel.

Wat levert content marketing op?

Plat gezegd levert meer content meer leads op. Daarbij is het belangrijk om te vermelden dat kwaliteit altijd boven kwantiteit gaat. Voor zowel vindbaarheid als conversie is het belangrijker om kwalitatieve content te schrijven, in plaats van grote hoeveelheden. Content is alleen goed vindbaar en daardoor aantrekkelijk als het relevante en inhoudelijke content bevat. Daarnaast is het van belang om jullie doelgroep te kennen. Genereer betere leads door middel van een goede marketing- en salesfunnel.

Wat zijn de voordelen van content marketing?

Content Marketing is een manier om op een duurzame manier te werken aan naamsbekendheid, vindbaarheid en leadgeneratie. Dit heeft meerdere voordelen:

  • Investeren in content marketing is duurzaam. Het is een langetermijnstrategie, doordat contentcreatie veel werk is en het niet direct nieuwe klanten oplevert. Het voordeel is wel dat wanneer de bal eenmaal gaat rollen, het op lange termijn steeds meer gaat renderen. Dit geldt zeker voor ‘evergreen content’: content dat interessant, tijdloos én relevant blijft op de lange termijn. Deze content blijft dus jaren actueel en hoef je niet al te vaak te updaten. Ook blijft dit soort content continu interesse opwekken bij lezers (of luisteraars).
  • Content marketing biedt waarde voor jullie doelgroep. Het is gemakkelijker om content aan te bieden waar jullie doelgroep echt iets aan heeft, in plaats van het gevoel te hebben dat jullie steeds iets willen verkopen.
  • Content marketing is multi-inzetbaar. Content in de vorm kan tekst kun je op veel verschillende manieren aanbieden. Denk bijvoorbeeld aan een blog en een bijbehorende podcast. Daarnaast kun je het onderwerp terug laten komen in een nieuwsbrief, social media post of een e-mail, of je schrijft er een whitepaper bij. Op die manier produceer je veel verschillende contentstukken over hetzelfde onderwerp, wat goed is voor jullie SEO-waarde.

Wat zijn de nadelen van content marketing?

Content marketing kent ook een nadeel:

  • Content marketing is tijdrovend. Het schrijven van relevante content van hoge kwaliteit is geen gemakkelijke taak. Je hebt kennis en ervaring van teksten schrijven nodig om de juiste teksten te produceren voor een specifieke doelgroep, waarbij een bepaald strategisch doel moet worden behaald. Deze teksten moeten ook nog verrassend zijn en mogen geen fouten bevatten. Vaak worden copywriters ingezet om deze taak te volbrengen, waarbij rekening wordt gehouden met allerlei SEO-optimalisaties. Daarnaast kost het tijd voordat je bereik gaat genereren via deze marketinginspanningen: je hebt geduld nodig.

Start met Buyer Persona’s

Om goede content te genereren in een content marketing strategie met een effectieve content planning, is het van belang om rekening te houden met de doelgroep door middel van Buyer Persona’s. Aan de hand van deze profielen bedenk je hoe de doelgroep zich oriënteert, welke content ze consumeren op welke momenten, wat zij belangrijk vinden, etc. Daar spelen jullie vervolgens op in met het maken van de juiste content en het verspreiden hiervan. Niet alleen de inhoud, maar ook het kanaal en het moment is hierbij dus belangrijk.

Hulp nodig?

Willen jullie graag aan de slag met contentmarketing, maar geen idee hoe? Of hebben jullie niet de juiste resources? Wij helpen jullie uit de brand. 2manydots is een full-service internetmarketingbureau en specialist in converterende websites. Wij helpen met jouw online marketingstrategie op basis van een datagedreven aanpak. Met een inhouse team van specialisten, waaronder SEO-specialisten en copywriters, gaan we samen aan de slag met contentcreatie en het optimaliseren van jullie bestaande content.

Kwalitatieve leads scoren: wat is daarvoor nodig? Download gratis leadgeneratie checklist
Photo
Sanne Jorna Content marketeer
Blogs
Beschermd: Hoe optimaliseer je teksten voor spraak (voice search)?
Blogs
Genereer betere leads door middel van een marketing- en salesfunnel
WhatsApp