Het ontwikkelen en uitvoeren van de perfecte marketingstrategie voor jouw bedrijf is lastig. Wij helpen je graag een handje opweg.
Een hechte club mensen die de Tilburgse gezelligheid ademt en de ambitie heeft om altijd een stapje verder te gaan.
Als bedrijf wil je serieus genomen worden door bezoekers: je wil professionaliteit uitstralen. In de wereld van Search Engine Optimization (SEO) is het uitstralen van expertise, autoriteit en vertrouwen niet meer weg te denken, omdat Google dit tegenwoordig als rankingfactor ziet. Dit wordt vaak afgekort met ‘E-A-T’. Wil je goed scoren in Google, lees dan verder!
SEO, ofwel zoekmachine optimalisatie, is een combinatie van kwalitatieve content, techniek en linkbuilding. Google beoordeelt content en links op basis van relevantie en kwaliteit en de techniek zorgt voor de beste gebruikservaring voor bezoekers. Dit betekent dat Google veel waarde hecht aan pagina’s die expertise bevatten, autoriteit uitstralen en te vertrouwen zijn.
E-A-T staat voor Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness. Dit heeft dus te maken met expertise, autoriteit en vertrouwen. Google geeft aan dat deze drie pijlers een belangrijk onderdeel zijn voor het beoordelen van webpagina’s. Scoor je goed op E-A-T, dan scoor je hoger in de Google zoekresultaten. Websites uit de financiële, medische en gezondheidsbranche worden door Google extra streng beoordeeld op E-A-T. Deze websites moeten content van hoge kwaliteit publiceren, omdat zij een groter negatief effect kunnen hebben op de situatie van de gebruiker vergeleken met overige websites. Een aantal voorbeelden:
Wanneer dit soort websites misinformatie zouden delen, kan dit een websitegebruiker mogelijk schade toebrengen. Om deze reden worden dit soort websites extra goed in de gaten gehouden door Google of zij voldoen aan de richtlijnen omtrent expertise, autoriteit en vertrouwen.
Door expertise uit te stralen, laat je bezoekers weten dat jullie expert zijn in een bepaald vakgebied. Zorgt dat jullie unieke selling points terugkomen in de tekst op de belangrijkste webpagina’s, zoals de homepage en de ‘over ons’-pagina. Benoem bijvoorbeeld gewonnen awards, jullie jaren aan ervaring, cases en persaandacht. Content moet betrouwbaar en bruikbaar zijn en mag geen onjuiste informatie bevatten.
Straal autoriteit uit door content persoonlijk te maken. Laat de identiteit van het bedrijf terugkomen op de website. Voeg auteursprofielen toe aan teksten, zodat duidelijk wordt wie de schrijver van de content is. Je kunt ook denken aan het toevoegen van een biografie op de website. Daarnaast is het van belang om branchespecifieke certificaten of kwalificaties aan te tonen op de website. Zijn jullie aangesloten bij specifieke organisaties, geef dat dan aan in bijvoorbeeld de footer van de website. Bijvoorbeeld wanneer je als zorgverlener aangesloten bent bij een huisartsenpraktijk, of als webshopbeheerder bij een bezorgdienst.
Bij het schrijven van content is het daarnaast van belang om duidelijke bronvermelding te gebruiken. Kies bronnen zorgvuldig en plaats een link in de tekst wanneer jullie informatie van een andere website vermelden, met de juiste ankertekst. Neem nooit zomaar content over van andere websites! Dit bevordert de kwaliteit van jullie backlinks (linkbuilding) en geeft aan dat jullie transparant zijn in het delen van informatie.
Naast het persoonlijk en betrouwbaar maken van content, kunnen jullie autoriteit uitstralen door reviews. Dit zijn persoonlijke ervaringen van jullie gebruikers. Dit is een vorm van social proof: informatieve sociale invloed. Deze reviews kunnen invloed hebben op het aankoopproces van potentiële klanten. Doordat gebruikers erachter komen wat anderen van jullie organisatie vinden, zijn ze geneigd om jullie eerder in vertrouwen te nemen wanneer de reviews overall goed zijn. Positieve beoordelingen zorgen voor een goede reputatie bij gebruikers, maar ook bij Google. In de richtlijnen van Google staat namelijk dat populariteit, betrokkenheid en beoordelingen het bewijs zijn voor een goede reputatie. Dit gaat verder dan het aanbieden van een goede klantenservice: ook social media kanalen spelen een belangrijke rol.
Social media speelt een grote rol bij het verhogen van jullie betrokkenheid en het binnenslepen van positieve reviews. Kanalen als Instagram, Facebook en LinkedIn zijn de ideale manier om te communiceren met jullie doelgroep. Zorg er dus voor dat jullie altijd reageren op berichten op social media en zoek de interactie op, om betrokkenheid te garanderen.
Naast expertise en autoriteit kijkt Google naar de mate waarin bezoekers jouw organisatie kunnen vertrouwen. De content die jullie publiceren moet behulpzaam, vermakelijk, actiegericht of informatief zijn voor gebruikers. Zorg dat het iets toevoegt aan de website. Alleen dan kunnen jullie het vertrouwen van de gebruiker winnen.
Gebruik fotografie op de website die jullie zelf hebben gemaakt, in plaats van stockfoto’s. Idealiter gebruiken jullie foto’s van hoge kwaliteit van jullie eigen medewerkers en kantoorpand of filiaal. Dit laat zien welke mensen er achter de organisatie zitten. Gebruikers raken vertrouwd met gezichten.
Zorg dat websitebezoekers gemakkelijk jullie contactinformatie kunnen vinden op de website. Bijvoorbeeld door middel van een knop in het hoofdmenu. Doordat een gebruiker contact op kan nemen en jullie NAW-gegevens kan zien, stralen jullie vertrouwen en menselijkheid uit.
Zowel de beveiliging als privacywetgeving moet voor elke website in orde zijn. Betrouwbaarheid is vooral belangrijk voor webshops, die gebruikers vragen om bankgegevens. Een website of webshop moet niet alleen veiligheid uitstralen, maar ook daadwerkelijk veilig zijn. Datalekken moeten ten alle tijden voorkomen worden. Een goed begin is het controleren van een SSL-verbinding (‘HTTPS’) als eerste beveiliging en de AVG-wetgeving voor verwerking van persoonsgegevens.
Voor zowel gebruikers als voor Google is het van belang om expertise, autoriteit en vertrouwen uit te stralen. Dit doen jullie door middel van kwalitatieve content aan te bieden. Kies altijd voor kwaliteit boven kwantiteit op jullie website. Daarnaast is het van belang om een website te blijven updaten en verbeteren. Een website is namelijk nooit af. Zo zorgen jullie ervoor dat de laatste updates altijd uitgevoerd zijn en de informatie relevant en up-to-date is. Hulp nodig? Wij staan voor je klaar.