Hotjar update: Funnels & Forms overleven het niet

Op 14 december 2020 verwijdert Hotjar de onderdelen Funnels en Forms uit de tool. Hotjar is een online tool met verschillende mogelijkheden om jouw website te analyseren. De tool helpt je om kwalitatieve data te verzamelen, op een visuele manier. De nieuwe set met tools in Hotjar moet een beter beeld gaan geven van hoe jouw bezoekers de website ervaren en hoe de gebruikerservaring daadwerkelijk verbeterd kan worden. Lees hier alles over de Hotjar update.

Tools in Hotjar

Hotjar bestaat nu nog uit de volgende tools: Heatmaps, Recordings, Funnels, Forms, Surveys en Incoming Feedback. Elke tool leggen we kort uit:

  • Een heatmap geeft weer hoe een specifieke pagina binnen de website bekeken wordt en op welke onderdelen geklikt wordt. Ook zijn muisbewegingen en scroll bewegingen te zien in de visuele weergave van de pagina. 
  • Onder het kopje recordings worden video’s opgenomen. Op zo’n video is te zien hoe een gebruiker door de pagina navigeert, hoeveel tijd hij besteedt en welke pagina’s hij nog meer bezoekt. Hierdoor worden fouten of onduidelijkheden ontdekt in het design van de website.
  • Met de surveys tool is het mogelijk om uitgebreide enquêtes te maken. Er is geen limitatie voor het aantal vragen of het aantal respondenten. De survey kan zowel op de website staan, als linken naar een externe URL. 
  • Door middel van incoming feedback kunnen bezoekers van de website eenvoudig visuele feedback geven. Hierdoor ontvang je directe feedback van jouw bezoekers. Feedback geven kan ook op een applicatie. 
  • Met de funnel tool was het mogelijk om opnamen van bezoekers te analyseren wanneer zij tijdens een bepaalde stap in de funnel, de weg naar conversie, afhaken. Deze tool bestaat per 14 december 2020 niet meer.
  • De form analyse is, net als de funnel, niet meer bruikbaar na de Hotjar update. Met deze tool was het mogelijk om bepaalde velden in een formulier te optimaliseren. 

Waarom een Hotjar update

Hotjar verwijdert de funnel en form tool om in de toekomst een betere set aan tools aan te bieden voor het analyseren van de gebruikerservaring. Bij de aankondiging van de update geven ze aan dat de focus verlegd wordt van paginaweergaven naar sessies. Een sessie wordt door Google Analytics gedefinieerd als een periode waarin een gebruiker actief is op jouw website of applicatie. Een sessie kan dus uit meerdere paginaweergaven bestaan. Hierdoor gaat Hotjar informatie geven over het complete bezoek van een gebruiker, in plaats van informatie over één specifieke pagina binnen de website.

Door deze aanpassing door te voeren, is het mogelijk om continue inzichten te vergaren uit Hotjar in plaats van alleen momentopnamen terug te zien. 

De nieuwe versie van Hotjar

Hotjar beveelt aan om de koppeling met Google Analytics te maken. Volgens Hotjar is het van belang om een gedetailleerde analytics tool te gebruiken, wat de gedragsinzichten vanuit Hotjar kan aanvullen. Je legt in Hotjar bijvoorbeeld de focus op pagina’s die in Google Analytics veel verkeer opleveren. Ook heeft Google Analytics een funnel tool. 

Veel mensen kennen de heatmaps en recordings al in Hotjar. In de nieuwe versie wordt volgens Hotjar de Incoming Feedback belangrijker om te gebruiken. Deze tool helpt namelijk ook om te begrijpen waarom gebruikers van jouw website of applicatie afhaken op een bepaald punt. Dit doe je door directe feedback te vragen. Gebruikers geven heel gemakkelijk aan wat ze wel en niet prettig vinden, en geven suggesties of rapporteren bugs. Deze praktische informatie is een belangrijke aanvulling op de soms abstracte statistieken in Google Analytics. 

Door Hotjar te combineren met een analytics tool ga jij meer inzichten creëren in de gebruikerservaring van jouw bezoekers. Meer leren over hoe je jouw webdesign kunt verbeteren? Lees hier verder. 

Benieuwd hoe de toekomst voor websites eruit ziet? Download gratis trendrapport

Blog
Ga voor een dynamische WordPress-website met de ACF plug-in
Blog
Digitale toegankelijkheid voor meertalige websites