Het ontwikkelen en uitvoeren van de perfecte marketingstrategie voor jouw bedrijf is lastig. Wij helpen je graag een handje opweg.
Een hechte club mensen die de Tilburgse gezelligheid ademt en de ambitie heeft om altijd een stapje verder te gaan.
Het is weer zover! 2025 staat voor de deur en SEO is belangrijker dan ooit. Om je te helpen jouw SEO strategie op orde te krijgen, vertellen we je middels dit blog over de nieuwste SEO trends die jou moeten helpen meer organisch verkeer naar je website te leiden.
Op woensdag 30 oktober vond het Spotlight by Semrush event plaats in Amsterdam. Op deze Marketing Conference kwamen ‘The brightest minds in marketing‘ bij elkaar. Van de Global Head of Marketing van Duolingo tot voormalig marketingmanagers van RyanAir en Gymshark. Allen hebben ze hun steentje bijgedragen aan de wereldwijde bekendheid die de merken nu genieten.
Hoewel we (nog) niet voor dat soort gigantische merken werken, is ons Resultsmatter-team ook flink aan de weg aan het timmeren in marketingland.Daarom reisde het team af naar de hoofdstad om de nodige inspiratie en informatie op te doen over alles wat marketing aanraakt. Veel van deze nieuwste trends werden ook op dit event besproken.
Search Engine Optimization (SEO) is de hoeksteen van onze online marketing dienst. Op een organische manier helpen we merken topposities te bereiken in ’s werelds grootste zoekmachine Google. En hoewel er veel misverstanden over bestaan, is SEO veel meer dan het toevoegen van het focus zoekwoord. De techniek van de website en de autoriteit zijn minstens zo belangrijk als de content.
Maar ook SEO blijft zich ontwikkelen en Google vraagt elk jaar weer om andere strategieën. Daarom leggen we de 6 grootste SEO trends in 2025 onder het vergrootglas.
Keyword clustering is het groeperen van gerelateerde zoekwoorden die een vergelijkbare intentie of thema delen. Het idee is om zoekwoorden die qua betekenis bij elkaar passen in één groep (cluster) te plaatsen en daar één pagina of sectie voor te optimaliseren. Dit zorgt ervoor dat je content relevanter en completer is voor gebruikers en helpt zoekmachines om beter te begrijpen waar de pagina over gaat.
Door keyword clustering hoef je niet voor elk individueel zoekwoord een aparte pagina te maken, maar kun je bredere onderwerpen behandelen die meerdere zoekwoorden dekken. Deze aanpak helpt ook om de autoriteit van je website te verhogen, omdat zoekmachines zien dat je grondig ingaat op een bepaald thema.
Voorbeeld
Stel je hebt een website over matrassen. In plaats van aparte pagina’s voor elk van de volgende zoekwoorden te maken, kun je ze clusteren en een uitgebreide pagina over ‘king mattress’ maken:
Bron: Semrush
Google wil haar bezoekers de beste en meest relevante content tonen. Dat is hun goed recht, maar daardoor moet jouw content flink geoptimaliseerd worden. Content pruning, vrij vertaald: content snoeien, is een belangrijke trend voor de toekomst en het heden.
Wellicht schrijf je al jarenlang blogs over allerlei onderwerpen. De kans dat deze blogs inmiddels verouderd zijn, is levensgroot. Loop daarom eens langs je content en aarzel niet om verouderde of irrelevante pagina’s te verwijderen of te voorzien van een update.
Google crawlt namelijk maar een beperkt aantal pagina’s en je wil natuurlijk dat Google de beste en meest relevante pagina’s meeneemt. Daarnaast voorkom je door content pruning ook duplicate content. Pak daarom vandaag nog je digitale heggenschaar en begin met snoeien!
Begin 2024 hebben we er al een blog aan gewijd, maar structured data wordt in 2025 nóg belangrijker. Laten we het geheugen even opfrissen, want is structured data nou precies?
Structured data geeft zoekmachines een duidelijke inhoudsopgave van jouw website. Door speciale labels toe te voegen aan je HTML-code, help je Google & co om de inhoud van je site beter te begrijpen en te organiseren. Dit maakt jouw site gebruiksvriendelijker in de zoekresultaten, maar kan ook leiden tot die felbegeerde featured snippet. Een zeer uitgebreide uitleg over structured data, vind je in het eerder vermeldde blog.
Deins niet terug na het lezen van het blog, want er komt veel informatie op je af. Toch is het toevoegen van structured data goed te doen. En mocht je hulp nodig hebben, weet je ons te vinden. Maar dat het onmisbaar is in jouw SEO-strategie staat als een paal boven water.
De tijd dat jongeren hun nieuws uit kranten halen is allang voorbij. Instagram Reels, YouTube Shorts en TikTok zijn hun voornaamste bronnen van actualiteiten. En de video’s op deze platformen vallen in de categorie ‘short form video’. Short form video’s zijn vaak korte, verticale video’s van maximaal 60 seconden.
Het is waarschijnlijk dat Google in 2025 short-form video’s zal tonen in zoekresultaten. Google heeft al stappen gezet in deze richting door YouTube Shorts te verwerken in zoekresultaten. Met deze video’s wil Google hun gebruikers snelle en visuele antwoorden op hun zoekopdrachten geven.
Ga daarom zelf ook eens aan de slag met short form video’s. Voeg ze toe aan je structured data en plaats ze in een blog. Google zal dat waarderen en voor de bezoekers is het ook super handig.
Focus op featured snippets in je SEO-strategie is belangrijk omdat ze je zichtbaarheid en klikratio verhogen. Deze ‘positie 0’ geeft je content extra aandacht bovenaan de zoekresultaten. Snippets versterken ook je autoriteit, doordat gebruikers ze zien als betrouwbare bronnen.
Daarnaast helpen ze bij voice search-optimalisatie, omdat veel spraakgestuurde zoekopdrachten putten uit featured snippets. Door duidelijke antwoorden, gestructureerde inhoud en FAQ-secties toe te voegen, vergroot je je kans om in een snippet te verschijnen. Zo kun je met gerichte optimalisatie concurrenten overtreffen, zelfs zonder de nummer 1-positie in de zoekresultaten te hebben.
Hieronder een voorbeeld van een featured snippet van 2manydots
Met de komst van kunstmatige intelligentie is het voor iedereen mogelijk om tientallen teksten en blogs per dag te posten. Daar heeft Google last van, want zij willen hun lezers enkel de meest relevante content voorschotelen. En wanneer Google ergens hinder van ondervindt, zoeken ze snel naar een oplossing: E-E-A-T.
E-E-A-T staat voor Experience, Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness. Haal deze termen door Google Translate en je weet eigenlijk precies wat ermee bedoeld wordt. Google beloont jouw blog wanneer je er echt tijd, moeite en kennis in verwerkt. Alleen met dat soort waardevolle content kunnen zij hun lezers tevreden houden.
Dus, hoewel het verleidelijk is om hele blogs door ChatGPT te laten schrijven, vindt Google het belangrijk dat we zelf ook nog op onderzoek uitgaan en onze vondsten zelf neerpennen.
Bron: Semrush
Nog zo’n strategie die we al eerder in een blog hebben aangekaart. Lokale SEO is vooral belangrijk voor lokale bedrijven of instanties met doelgroepen uit bepaalde regio’s. Bijna de helft (46%) van alle zoekopdrachten heeft namelijk een lokale zoekintentie en daar wil je op gevonden worden.
Heb jij bijvoorbeeld een boekenwinkel in Tilburg? Dan wil je gevonden worden op lokale zoekresultaten zoals ‘boekenwinkel Tilburg’. Als mensen uit Tilburg op zoek zijn naar een boekenwinkel is de kans groot dat ze ‘boekenwinkel Tilburg’ invoeren op Google. Daarnaast voorkom je dat je target op een doelgroep die niet geschikt is voor jouw boekenwinkel. Want hoe groot is de kans dat iemand uit West-Friesland jouw boekenwinkel in Tilburg komt bezoeken?
Een uitgebreide uitleg over lokale zoekopdrachten en hoe dit toe te passen, vind je in dit blog.
Kan al het andere nu worden losgelaten? Nee! Dit zijn slechts trends voor het komende jaar waar je met behulp van dit blog perfect op in kunt spelen. Kwalitatieve backlinks, relevante zoekwoorden en zorgen dat je content geoptimaliseerd is blijven altijd belangrijke punten. Laat de bestaande SEO richtlijnen daarom niet los, maar voeg deze trends simpelweg aan je strategie toe.
Techniek, content en autoriteit. Techniek, content en autoriteit. Blijf deze 3 pijlers herhalen. Alleen dan maak je een reële kans op de hoogste posities van Google. Deze trends zijn er alleen om je huidige strategie kracht bij te zetten. Wil jij zeker weten dat deze 3 pijlers geoptimaliseerd zijn? Neem vandaag nog contact met ons op. We helpen je graag!